2024 utbetalades totalt strax över två miljoner kronor i skrotningspremier till 207 privatpersoner – av de 250 miljoner kronor som regeringen anslog blev nästan 248 miljoner över. I Örebro län var det endast 7 (sju!) personer som använde premien i fjol. Det visar statistik från Boverket som 2030-sekretariatet begärt ut. Det är dags att utvidga premien, slår 2030-sekretariatet fast.
2024 beviljades totalt 219 ansökningar om skrotningspremie och 207 betalades ut, med oktober som bästa månaden och en avtagande trend under senhösten. Därtill avslogs ett mindre antal ansökningar som inte uppfyllde kriterierna, bl.a. att den bil som skrotas måste vara godkänd i besiktning – det får alltså inte vara en ”riktig skrotbil” – och man måste skaffa en elbil först efter skrotningen.
Månad Beviljat belopp Utbetalt belopp
Augusti 50 000 0
Sep 450 000 230 000
Oktober 600 000 790 000
November 560 000 540 000
December 530 000 510 000
Totalt 2 190 000 2 070 000
Av de 219 beviljade ansökningarna finns flest i Västra Götalands län med 46, före Stockholms län med 41 och Skåne med 18. I Västmanland har ingen utnyttjat skrotningspremien, i Blekinge en enda person, på Gotland, i Kronoberg och Värmland två personer, och i Örebro län 7 personer.
– Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 248 miljoner kronor av anslagets 250 blev över är ju en väldig potential att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Den bör regeringen skyndsamt ta, säger Mattias Goldmann, VD för 2030-sekretariatet.
2030-sekretariatet har fem förslag på hur skrotningspremien ska bli mer verkningsfull 2025 än den var 2024:
1) Fler hållbara beteenden in: Premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort
2) Fler ohållbara fordon ut: Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.
3) Fler aktörer med: Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.
4) Längre tid: Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades; i nuläget gäller den endast från 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025 vilket ju är ett år.
5) Mer info: Boverket utsågs överraskande till ansvarig myndighet för premien och är tillmöteskommande med information men har inte i sitt regleringsbrev fått vare sig uppdrag eller resurser att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns
– Tyvärr fick vi rätt i att skrotningspremien i dess nuvarande utformning är helt marginellt för transportsektorns omställning. När nu drygt 99 procent av pengarna för 2024 blev över, är det dags för regeringen att bädda för större klimatnytta i år, säger Mattias Goldmann.
Alla uppgifter kommer från Boverket och gäller till och med 31 december 2024.
För ytterligare information: Se 2030-sekretariatet.se eller kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se.
Mattias Gldmannvd073090045mattias.goldmann@2030sekretariatet.se
2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.