Tanalys

Øresundsbron bjuder på turer för att omstarta regionen

”Kör en tur, få en tur” lanseras under tre månader för att bidra till en ordentlig omstart i Öresundsregionen.

Øresundsbrons trafik återhämtas i allt starkare takt när fler kunder kan resa fritt över bron. Men nästan 18 månader efter den kraftiga trafikminskningen lyser många kunder fortsatt med sin frånvaro – och besöksnäringen på båda sidorna av bron saknar många gäster, besökare och kunder. 

– Öresundsregionen ska vara en gemensam region, men har under pandemin splittrats upp i två. Vi behöver omstarta regionen och integrationen. Med vårt mest förmånliga erbjudande någonsin vill Øresundsbron bidra till en stärkt optimism och ett ökat resande som gynnar många, inte minst den hårt drabbade besöksnäringen, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron. 

Antalet gästnätter på andra sidan sundet var rekordfå under det försa halvåret enligt statistik från SCB/Tillväxtverket och Danmarks Statistik, rapporterar News Øresund. Skånes gästnätter minskade med 81 procent under det första halvåret jämfört med samma period 2019. I Region Hovedstaden och Region Sjælland var minskningen 91 procent för svenska gästnätter.

Øresundsbro Konsortiet lanserar ett tidsbegränsat och unikt erbjudande för att öka resandet över sundet. Alla BroPass-kunder som kör en tur över bron får en tur på köpet – upp till tre gånger under perioden 1/9-30/11 2021.

Världen öppnar upp allt mer och Øresundsbron ser äntligen förutsättningar att lansera detta erbjudande för att få tillbaka vanorna och lusten att besöka andra sidan bron. Allt färre svenska kunder omfattas av testkraven till Danmark, då många är färdigvaccinerade, och danskar kan resa fritt till Sverige. 

Genom samarbeten med besöksnäringen kommer även Øresundsbrons kunder att erbjudas förmånliga rabatter för att ytterligare öka attraktionskraften till grannlandet under samma period.  

– Självklart krävs det mer än ett erbjudande för att ge regionen den omstart som behövs. Vi behöver tillsammans bidra på olika sätt för att nå bäst effekt – inom näringslivet, besöksnäringen och politiken. Tilliten över sundet behöver få en upprättelse, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör på Øresundsbron.  

Trafikutveckling (personbilar + mc) 1 januari 2020 – 29 augusti 2021

Kontakta gärna John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig vid Øresundsbro Konsortiet, på +46 (0)40 676 61 15 eller jsa@oresundsbron.com för mer information.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.

Exit mobile version