Tanalys

Oväntad strategi ger företag uppmärksamhet

Städerna blir allt mer befolkade och det skapar ett myller av butiker, människor, information och  reklam. Men vad krävs för att kunna nå fram i det stora sorlet och hur påverkar den nya stadsbilden våra närmiljö och vårt medvetande som människor? Några av svaren, som vi söker efter, finns kanske mitt framför oss, runt om i städerna såväl som på landsbygden.

Arkitekturen i våra städer runt om i landet präglas av oss människor. Det är vi som bestämmer hur städerna ska se ut. Men alla val är kanske inte lika medvetna och mycket av det som påverkar utseendet på städerna kanske uppstår av en ren tillfällighet. Blommor, ljus, statyer och dylikt påverkar alla stadsbilden men onekligen finns det även andra föremål som utgör minst lika stor påverkan både på gott och ont.

Busshållplatser, informationstavlor eller skyltar kan också påverka det övergripande intrycket i en stad. Våra städer fylls med allt fler människor, vilket i sin tur innebär fler butiker, serviceställen och dylikt. Om man tar skyltar som exempel kan dess utgöra en stor del. Allt eftersom fler människor färdas i staden behövs också tydligare information, i form av skyltar, som gör att fotgängare, bil- och cyklister kan orientera sig enkelt.

Stadens skyltar gör skillnad

Men även butikerna och näringslivet är beroende av att kunna göra sig sedda förslagsvis genom att marknadsföra och informera om sig själva på skyltar som sätts upp på väl utvalda platser runt om i staden. Bara att få lov att hänga upp sina skyltar för reklam eller information kan kosta dyrt och sysselsätter en hel bransch. Och visst utgör skyltarna en stor del av stadsbilden och i samma grad påverkas den av skyltarna.

Om man tänker efter är det genom reklamen man förmedlar sitt budskap som företag. Om man vill göra sig synlig i en viss målgrupp kan något så enkelt som designen förmedla en viss känsla. Exempelvis kan en skylt i retrodesign förmedla ett hipster-budskap eller en bohemisk känsla. Beroende på vad man som företag vill etablera sig i för en målgrupp är såklart valet av reklam helt avgörande.

Förändringen – nu och då

När man blickar tillbaka några år fanns en helt annan typ av restriktioner när det handlade om vad man fick lov att sätta upp av reklam- och informationsmaterial. Det fanns tydliga och, enligt många, strama regler för hur denna typ av material skulle se ut och hur mycket den fick synas. Det skapade i sin tur en helt speciell epok av design och en stilperiod inom grafisk formgivning.

Något som flera år senare kom att bli mycket populärt särskilt i form av affischer av gamla reklamskyltar eller informationsblad. Helt plötsligt var de gamla skyltarna i våra städer viktigare än någonsin och började säljas på auktioner och loppmarknader till svindlande priser.

Alla ville ha en liten affisch eller reklamskylt från förr i tiden att hänga upp hemma i vardagsrummet. I ett av Sveriges Televisions reportage kan man se och läsa mer om arkitekturen nu och då. Den stora förändring som har skett inte bara stilistiskt men också vad som har blivit och har varit social accepterat bland befolkningen i städerna såväl som på landsbygden.

Exit mobile version