Tanalys

Över 80 tandvårdskliniker i region Stockholm går över till digitala beställningar av tandteknik

I maj 2019 gick samtliga kliniker inom Folktandvården i region Stockholm över till det digitala verktyget Denthub, för att beställa tandteknik. Tidigare gjordes dessa beställningar manuellt med hjälp av handskrivna ordersedlar, något som ofta ledde till felaktiga ordar, utebliven information och en ökad arbetsbörda för både tandläkare och tandtekniker. Med hjälp av den enkla, digitala tjänsten, som startupbolaget Dentido AB står bakom, sparar man både tid och pengar samt ökar kvaliteten på tandvården. 

”Efter en smidig lansering av vår tjänst på samtliga kliniker inom Folktandvården i Stockholm, har så gott som alla beställningar av tandteknik digitaliserats. De största vinsterna för Folktandvården är ökad patientsäkerhet, förenklad kommunikation, ett bättre och effektivare flöde samt en kvalitetssäkring”, säger Arash Fard Rahmani, VD på Dentido AB. 

Fram tills nyligen har tandläkare främst använt sig av handskrivna ordersedlar för att göra beställningar av tandteknik. Ofta har information saknats i dessa beställningar och man har behövt lägga tid på kompletteringar, vilket har lett till en ineffektiv arbetsprocess. Den digitala tjänsten skapar framför allt en enklare och säkrare kommunikation och ökad kontroll över beställningarna, men det har även lett till minskat materialsvinn och sparad arbetstid för både tandläkare och tandtekniker.

Användarvänligheten satt i första rummet

Att systemet skulle ha ett enkelt och genomtänkt användargränssnitt var avgörande för Folktandvården, som explicit uttryckte detta krav i sin upphandling. Eftersom tandläkare har fullt upp med sina patienter, ville man inte belasta dem med onödigt komplicerade system

Denthub har i samarbete med experter inom användargränssnitt tagit fram ett enkelt flöde och en stilren användarupplevelse, utan att göra avkall på all information som krävs för produktionen. De har samarbetat med Umeåföretaget Tensaii AB som har stor erfarenhet inom design av användbarhet för digitala tjänster.

”Användarna ska inte behöva gå en utbildning för att kunna använda ett digitalt verktyg inom sin verksamhet, utan det ska vara enkelt och intuitivt. Folktandvården uttrycker att de är väldigt nöjda med vårt enkla och användarvänliga system, och deras medarbetare ser positivt på utvecklingen med Denthub”, säger Arash Fard Rahmani, VD på Dentido AB.

Dentido AB planerar nu att fortsätta hjälpa tandvården i Sverige med digitaliserade beställningar av tandteknik, för en mer effektiv och bättre tandvård.
 

Om Dentido AB/Denthub.com

Dentido AB är ett Stockholmsbaserat startupbolag som har tagit fram tjänsten Denthub.com. Tjänsten digitaliserar kommunikationen mellan tandläkare och labb, och effektiviserar tandvården med innovativa och branschanpassade lösningar.

Arash Fard Rahmani
VD, Dentido AB
072-5866593, arash@denthub.com

Om Folktandvården Stockholms län AB

Folktandvården Stockholm är en av Sveriges största tandvårdsaktörer som erbjuder allmäntandvård och specialisttandvård för alla behov, forskning och utbildning. Man tar årligen emot uppemot 1,4 miljoner besök på ca 80 kliniker runt om i länet och har cirka 2 000 medarbetare. Folktandvården Stockholms län AB är ett aktiebolag som ägs av Region Stockholm. 

Frida Ström
Tandläkare och verksamhetscontroller, Folktandvården Stockholms län AB
08-123 166 80, frida.strom@sll.se

Exit mobile version