Tanalys

Pantinsamling gav över 600 000 kronor för att bekämpa hunger

Under 2024 har gästerna hos First Camp, Skandinaviens största campingkedja, samlat in en rekordsumma på 644 000 kronor för att bekämpa hungern i krisdrabbade områden. Pengarna har använts för att stötta barn och deras familjer med livsviktiga insatser som bidrar till en tryggare och bättre framtid. 

Hunger påverkar miljontals barn världen över, där mer än 35 miljoner barn under fem års ålder lider av den allvarligaste formen av undernäring. Brist på näring skadar deras hälsa, utveckling och förmåga att koncentrera sig i skolan.

Tack vare First Camps stöd har Plan International under året bland annat kunnat dela ut mat, ge kontantstöd, delat ut skolmåltider och genomfört undersökningar för att upptäcka undernäring. Barn har också fått skydd från våld och möjlighet att fortsätta sin utbildning i katastrofsituationer. Insatserna bidrar till att minska hungern, men motverkar också konsekvenser som barnäktenskap och att flickor tvingas hoppa av skolan.

”Vi är stolta över vårt partnerskap med First Camp och deras engagemang för att möta hungerskrisen, en global nödsituation som ofta hamnar i skymundan. Med deras bidrag kan vi skapa bättre förutsättningar för barn att växa upp trygga, mätta och med tillgång till utbildning”, säger Josephine Carlson, humanitär chef, Plan International Sverige.

First Camps gäster har sedan 2022 haft möjlighet att donera pantpengar till Plan International. Deras engagemang visar kraften i att tillsammans kunna bidra till en mer rättvis och hållbar framtid för barn i utsatta situationer. Sedan 2022 har totalt över 1,8 miljoner kronor samlats in via panten hos First Camps drygt 50 destinationer runt om i Sverige.

”Det är inspirerande att se vilken skillnad vi kan göra tillsammans med våra gäster och Plan International. Vi är oerhört stolta över engagemanget som pantinsamlingen har genererat och det fantastiska resultatet under de senaste tre åren. Att kunna bidra till att bekämpa hunger och förbättra livet för barn och familjer i utsatta områden ligger helt i linje med våra värderingar. Tillsammans visar vi att små insatser verkligen kan göra stor skillnad”, avslutar Ingela Lundkvist, Chief Commercial Officer på First Camp.
 

För ytterligare information, kontakta:

Ingela Lundkvist
Chief Commercial Officer, First Camp
ingela.lundkvist@firstcamp.se
+46 (0)722-42 40 37

Om oss

First Camp är Skandinaviens största campingkedja, med över 70 destinationer från svenska Boden i norr till danska Frigård i söder, inklusive fyra destinationer i Norge. Även varumärkena Leksand Resort, Kronocamping Lidköping och Jesperhus Feriepark ingår i koncernen. First Camps hjärta klappar för alla som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält och koncernen har årligen cirka sex miljoner gästnätter. Företaget brinner för att tillgängliggöra natursköna och vackra platser, och omsorgsfullt utformade upplevelser. First Camp vill bli den världsledande campingkedjan, genom sitt tydliga fokus på innovationer och branschutveckling, satsningar på hållbarhet och givetvis – fantastiskt nöjda gäster.

Exit mobile version