Connect with us

Marknadsnyheter

Pantresan slår rekord – engagerar fler elever än någonsin

Published

on

Pantresan engagerar tusentals skolelever för hållbarhet och återvinning. Under hösten har nära 500 klasser deltagit i Pantresan, och på hela året över 1200 klasser – rekordantal och en ökning med 43% mot föregående år. Och Sverige, vi har nu en vinnare i höstens tävling: första pris går till årskurs fem på Bilingual Montessori School of Lund.

Visste du att begreppet ”pant” innebär att man lämnar en säkerhet för förpackningen man lånar när man köper sin dricka? Det är sådant man får lära sig i Pantresan, som är inne på sitt sextonde år – en riktig långkörare alltså, men också ett koncept som hänger med i tiden.

Pantresan är ett utbildningspaket och en skoltävling för årskurs F-6 som utgår från läroplanen och ordnas av Pantamera. Årets koncept har varit en interaktiv talkshow med Beppe Singer, känd från Barnkanalen, tillsammans med en barnpanel och fem kunniga experter. Tanken är att öka intresse och kunskap bland unga om pantning och hållbarhet. Att skapa engagemang för klimatfrågor tidigt i åldrarna är viktigt för hela klimatomställningen.

– I Pantresan är alla vinnare – och återvinnare! Eleverna får på ett lekfullt och pedagogiskt sätt kunskap om att bli klimatsmarta och vår miljö tackar och bockar. Att en vinst i Pantresan dessutom ger en slant till klasskassan och möjlighet att göra något kul tillsammans som klass är som grädden på moset, säger Beppe Singer, programledare för Pantresan – the Talkshow.

Sammanlagt har Pantresan haft över 120 000 deltagare genom åren. Höstens omgång hade 495 deltagande klasser, och totalt var 1225 klasser med under året – en ökning med hela 43% jämfört med 2020. Pantresan har ett lekfullt och pedagogiskt upplägg som är populärt bland eleverna. Genom Pantresan blir eleverna dessutom goda ambassadörer, både hemma och bland kompisarna.

– Pantamera vill bidra med tillgänglig och trovärdig kunskap, som samtidigt förmedlar hopp om att det faktiskt går att påverka i rätt riktning – alla kan göra något, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Kreativt och modigt bidrag tar hem vinsten

I Pantresan finns även möjlighet att delta i en tävling, där första priset om 10 000 kronor delas ut till det mest kreativa bidraget. I år har juryn, som består av representanter från Pantamera och kommunikationsbyrån Lundberg&Co, utsett årskurs fem på Bilingual Montessori School of Lund till vinnare med följande motivering:

”BMSL årskurs 5 är en otroligt engagerad klass som arbetat väldigt kreativt med innehållet från Pantresan – the talkshow 2021. Eleverna har visat att de tagit till sig innehållet och visat prov på stort mod – samtidigt som de lyckats sprida sin nyvunna kunskap vidare ut bland folket på stan. Bra jobbat!”

För eleverna på Bilingual Montessori School of Lund har det varit en rolig och lärorik höst.

– Vi har haft jätteroligt när vi arbetat med Pantresan! Upplägget är både bra och inspirerande, så det blir roligt att arbeta med hållbarhet samtidigt som eleverna verkligen får använda sin kreativitet. Dessutom gör Pantresan det möjligt för eleverna att utgå från sina olika sätt att lära, ta till sig och redovisa sin kunskap när de arbetar med innehållet, säger Pamela Hultström, klasslärare i åk 5 på Bilingual Montessori School of Lund.

Alla vinnarklasser:

1a pris går till åk 5 på Bilingual Montessori School of Lund

2a pris går till åk 2-3 Gusums skola i Gusum, Valdemarksvik

3e pris går till Fritidshem i Ysby föräldrakooperativet, Laholm

4e-15e pris går till:

Postort Skola Årskurs
Jönköping Hovslättsskolan 5
Göteborg Oscar Fredriksskolan 3C
Billdal Noblaskolan 2
Borgholm Viktoriaskolan 4
Uppsala Sunnerstaskolan 4B
Uppsala Sunnerstaskolan 4A
Älvdalen Älvdalsskolan 5b
Jönköping Vittra Samset, JÖNKÖPING Bryggan
Slussfors Slussfors skola 3 – 6
Falkenberg Skogstorpsskolan Sk11
Hässleholm Läredaskolan 5
Täby Drakskeppsskolan Al 2:1

Läs mer på https://pantresan.nu/

För mer information, vänligen kontakta:

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera
011-19 19 82
katarina.lundell@returpack.se

Sara Riismark, kommunikationsansvarig, Returpack/Pantamera
070-666 56 59
sara.riismark@returpack.se

Pamela Hultström, klasslärare i årskurs fem på Bilingual Montessori School of Lund
pamela.hultstrom@bmsl.se
073-847 38 53

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 2 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DevPort AB (publ) redovisar års- och hållbarhetsredovisning för år 2023

Published

on

By

Pressmeddelande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET

DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) offentliggör års- och hållbarhetsredovisning för 2023. Publikationen finns tillgänglig på Bolagets webbplats under https://www.devport.se/rapporter/

Den tryckta versionen kommer finnas tillgänglig från och med den 24 april och kan beställas från följande adress: DevPort AB, Theres Svenssons gata 10, 417 55 Göteborg eller genom att sända e-post till victor.appelqvist@devport.se.

För ytterligare information

Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET.

DevPort är en svensk teknikkonsultkoncern och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet delas in i tre affärsområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter över 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

För mer information, besök www.devport.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Nästa stopp: LA, Paris och Stockholm

Published

on

By

Tess Medina har vecka efter vecka imponerat på både juryn och tittarna. Från den första torsken, vinsten med syrlig pavlova, till finalrätten som gjorde henne till Sveriges mästerkock 2024. Med vinnarboken À table med Tess vill hon nu dela med sig av sina favoritrecept från städerna hon levt i och älskar – Los Angeles, Paris och Stockholm.

Fotograf: Eva Hildén

Mästerkocken Tess Medina älskar att vara kreativ och improvisera i köket. I boken À table med Tess delar hon med sig av recept från städerna som hon älskar, där hon levt och funnit den matglädje som hon har idag. Recepten spänner från barndomens tuna melt i LA där Tess växte upp, stekt strömming i hemstaden Stockholm, till mängder av ost, löksoppa och ratatouille i Paris där hon spenderade flera år som 20-åring.

– Äntligen kan jag skrika ut att jag vunnit, släppa boken och låta andra ta del av alla mina favoritrecept. Jag vill att boken ska inspirera till att laga god mat från mina favoritstäder och att laga så mycket som möjligt från grunden. Jag ville skapa en bok där du slår upp en sida och direkt känner ”det här vill jag minsann laga”, säger Tess.

Tess generösa matlagning präglas av en rustik elegans med få och enkla ingredienser. Hon är expert på att koka soppa på en spik och vill nu fortsätta inspirera med sina recept. Härnäst kommer Tess börja en ny etapp på sin resa inom matlagning och dela den på Instagramkontot @foodiebytess.

Boken À table med Tess utkommer på Bonnier Fakta den 18 april 2024.

Om författaren:

Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Tess är 29 år och bor på Södermalm i Stockholm. Hennes inspiration kommer från hemstaden Stockholm, men även från Los Angeles där hon växte upp, och Paris där hon levde under några år som vuxen. Tess är aktuell med boken À table med Tess och Instagramkontot @foodiebytess.

För intervjuförfrågan, recensionsexemplar eller bildpublicering, kontakta:

Ida Lindgren

ida.lindgren@bonnierforlagen.se

Bonnier Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut unika illustrerade böcker som är nyskapande och snyggt formgivna, tillför ny kunskap, underhåller, berör och inspirerar. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa, trädgård, handarbete, föräldraskap, kultur och mode. Bonnier fakta är en del av Bokförlaget Forum.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP PUBLICERAR ÅRSREDOVISNING FÖR 2023

Published

on

By

Humble Groups årsredovisning för 2023 har idag offentliggjorts och finns tillgänglig på koncernens hemsida www.humblegroup.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

OM HUMBLE
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.