Tanalys

Parisa Amiri och Daniel Hallberg reder ut luddiga miljöbegrepp i ny serie för Telge Energi

Telge Energi fortsätter att reda ut bland elbolagens förvirrande miljöbegrepp. Det senaste steget på resan mot en tydligare elbransch är en ny programserie i samarbete med programledaren och journalisten Parisa Amiri och komikern Daniel Hallberg.

I våras genomförde Telge Energi, med hjälp av YouGov, en undersökning* som bekräftar förvirringen som råder bland konsumenter kring elbolags miljöbegrepp. Ansvarsfullt agerande inom miljöfrågor är enligt undersökningen den näst viktigaste faktorn bland konsumenter vid val av elbolag. Men Telge Energis undersökning visade att konsumenter generellt är osäkra på exakt vad det är elbolagen säger. Drygt 3 av 4 svenskar tycker till exempel att två av elbolagens favoritbegrepp, ”hållbar el” och ”förnybar el”, är förvirrande och är osäkra på skillnaden. Många konsumenter vet inte att ”grön el” inte har någon vedertagen definition eller att när de väljer ”fossilfritt” eller ”grön el” så väljer de kanske kärnkraft. Begreppsförvirringen kring el och miljö visar sig särskilt tydligt när svenskarna ska ta ställning till vilket av olika begrepp som visar att hårdast miljökrav har ställts på elens ursprung och produktion. Denna osäkerhet kring begreppen försvårar naturligtvis medvetna val av hållbar el.

Efter olika initiativ för att råda bot på begreppsförvirringen, såsom Hållbarhetskompassen på Telge Energis hemsida, är det nu dags för programserien ”Är det hållbart?”, där tittarna får följa med Parisa Amiri och Daniel Hallberg på deras jakt efter hållbar el och tydlighet. Under seriens tre avsnitt får tittaren ta del av Parisa och Daniels reflektioner och research samt följa med på möten med olika experter som berättar om skillnaden mellan olika begrepp, om miljömärkning av el samt hur vi blir mer hållbara elkonsumenter.

– Med den här serien hoppas vi, på ett underhållande och informativt sätt, hjälpa konsumenter genom att reda ut de olika miljöbegrepp som vår bransch använder sig av. Vi vill skapa transparens och tydlighet och vi vill göra medvetna och hållbara elval lättare. Vårt sikte är på att få fler att förstå hur viktigt valet av el är – det har större betydelse för miljö och klimat än många tror, säger Jonas Månsson, Marknads- och Kommunikationschef på Telge Energi.

Programserien ”Är det hållbart?” visas i digitala kanaler från och med v 39, 2020.

 

För mer information:

Johline Lindholm, Press- och PR-ansvarig
johline.lindholm@telgeenergi.se
0733-902158
 

*Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 15-17 april 2020 har sammanlagt 1021 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor, 18 år eller äldre, i Sverige. Resultatet är representativt för den vuxna befolkningen i Sverige.

Exit mobile version