Tanalys

Paulig är det första livsmedelsföretaget i Finland med klimatmål som godkänts av Science Based Targets-initiativet

Som en föregångare inom hållbarhet är Paulig det första livsmedelsföretaget i Finland, och bland de första företagen globalt, med klimatmål som godkänts av Science Based Targets-initiativet. Paulig stödjer kampanjen ”Business Ambition for 1.5 °C” och har förbundit sig att arbeta för att begränsa den globala temperaturökningen till maximalt 1.5 °C i företagets verksamhet och värdekedja. Målen som Paulig har fastställt är de mest ambitiösa som i skrivande stund har godkänts av Science Based Targets-initiativet. Paulig ska minska utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten med 80 % och från värdekedjan med 50 % senast 2030. Målen är en del av Pauligs ambitiösa hållbarhetsprogram som presenterades i april 2020.


 

Paulig arbetar för en hållbar framtid för livsmedel 

Livsmedelsindustrin är en viktig aktör för hållbara klimatlösningar och därför har Paulig nyligen lanserat ambitiösa hållbarhetsmål som ska accelerera företagets hållbarhetsarbete. Pauligs roll som internationellt livsmedelsföretag är att erbjuda nya smaker och inspirera konsumenterna att göra mer hållbara val utan att för den sakens skull behöva göra avkall på smak eller enkelhet.  

”Världen står inför miljöutmaningar och vi är medvetna om vårt ansvar för matens och alla kommande generationers framtid. Genom vårt engagemang för vetenskapsbaserade målsättningar bidrar vi till att begränsa klimatförändringarna och möjliggöra mer hållbara val för konsumenter och handel”, säger Rolf Ladau, CEO, Paulig.   

Ambitiösa klimatmål för Paulig 

”Vi är jätteglada över att ha fått våra klimatmål godkända av Science Based Targets-initiativet. Systemet ger tydlighet och hjälper oss att styra vårt klimatarbete så att vi kan vara säkra på att våra klimatåtgärder är i linje med Paris-klimatavtalets 1.5 °C-mål. Vi vill inspirera alla företag till mer ambitiösa åtaganden genom att visa att en affärsmodell i enlighet med 1.5 °C-målet är möjlig. Paulig vill också driva på en utveckling där vetenskapsbaserade mål blir standard i näringslivet”, säger Lea Rankinen, Sustainability & Public Affairs Director, Paulig. 

Huvuddelen av Pauligs utsläpp av växthusgaser kommer från företagets värdekedja och är kopplade till råvaror. Paulig vill minska utsläppen av växthusgaser från värdekedjan (scope 3) med 50% senast 2030, med 2018 som basår. Paulig kommer att fortsätta att arbeta med befintliga leverantörer och partners för att implementera mer hållbara jordbruksmetoder, samtidigt som man söker efter nya råvaror, partners och affärsmodeller som ytterligare ger stöd åt en cirkulär ekonomi.  

Utvecklingen av förpackningar fortsätter att vara ett fokusområde för Paulig och ambitionen är att alla Pauligs förpackningar ska komma från förnybara eller återvunna material år 2030. 

I den egna verksamheten (scope 1 och 2) skall Paulig minska utsläppen av växthusgaser med 80% senast 2030, med 2018 som basår. Företaget kommer att fortsätta öka andelen förnybar energi samt förbättra energieffektiviteten och återvinningsandelen.  

Hållbara föregångare leder vägen 

Paulig hör till de över 900 företag som har vetenskapsbaserade mål. Science Based Target-initiativet har godkänt målen för ungefär 300 företag. I livsmedelssektorn har ungefär 75 företag vidtagit åtgärder och ungefär 40 av dem har godkända mål. Paulig hör till de första tolv livsmedelsföretagen i världen – och är det allra första i Finland – som har fått målen för en temperaturökning på maximalt 1,5 °C godkända. 

Science Based Targets  

Science Based Targets-initiativet är ett samarbete mellan FN:s Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF) och är ett av We Mean Business-koalitionens åtaganden. De mål som implementeras av företag för att minska utsläppen av växthusgaser anses vara ”vetenskapsbaserade” om de ligger i linje med vad den senaste klimatvetenskapen säger krävs för att nå Parisavtalets mål om en global uppvärmning som begränsas till maximalt 2°C över förindustriella nivåer, samt krävs i arbetet för en begränsning av uppvärmningen till 1,5°C. 

Mer information 
Lea Rankinen 
Director, Sustainability and Public Affairs, Paulig Group
Tel. +358 41 539 4609
lea.rankinen@paulig.com

 

https://sciencebasedtargets.org/

Om Paulig 
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2019 var 921 miljoner euro. Koncernen har cirka 2 100 anställda. www.pauliggroup.com

Exit mobile version