Paulig förvärvar Conimex, ett ledande varumärke på den nederländska marknaden känt för sitt utbud av måltidsbaser, räkchips, soppor, såser och kryddor. Genom förvärvet etablerar Paulig sin närvaro inom den asiatiska kategorin i Nederländerna. Conimex, som grundades 1932, förvärvas från Unilever.
Förvärvet inkluderar varumärket Conimex och dess tillhörande verksamhet, inklusive samtliga registrerade varumärken och immateriell egendom. Conimex produktsortiment inom det asiatiska köket passar väl in i Pauligs World Foods-portfölj, vilket skapar möjligheter att skala upp Pauligs inköps- och leveranskedja samtidigt som man levererar fler smakrika upplevelser till sina kunder och konsumenter.
”Vår ambition är att göra populära matkulturer mer tillgängliga och med förvärvet av Conimex vill vi göra det enklare för fler konsumenter att laga asiatisk mat hemma. Detta förvärv stärker vår position inom den asiatiska kategorin i Nederländerna och gör det möjligt för oss att kombinera portfölj- och konceptutveckling. Vi kan därmed dra nytta av Pauligs starka R&D- och produktionskapacitet för att växa vår World Foods-portfölj i Europa”, säger Rolf Ladau, VD och koncernchef på Paulig.
Conimex grundades 1932 i Baarn, Nederländerna, och har vuxit avsevärt genom åren med ett produktsortiment som omfattar över 100 artiklar. Varumärket har en varumärkeskännedom på 87 procent i Nederländerna, är känt för sin distinkta gula förpackning och har blivit ett självklart inslag i nederländska hushåll.
Tidigare i höst förvärvade Paulig Panesar Foods, en brittisk producent av såser, salsor och smaksättningar. Paulig kommer nu att använda Panesar Foods produktionskapacitet för att driva tillväxt för både Conimex och Santa Maria i Europa.
Slutförandet av förvärvet av Conimex är föremål för godkännande av den nederländska konkurrensmyndigheten och sedvanliga samrådsförfaranden med företagsråd.
För frågor från media, vänligen kontakta:
Nils Sjöberg
Kommunikationschef Paulig
nils.sjoberg@paulig.com
+46 70 085 24 11
Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.