Peptonic Medical AB (”Peptonic”) meddelar idag beslutet att avveckla sitt israeliska dotterbolag, en kontraktstillverkare (CMO) av självdiagnostiska tester. Ett beslut som innebär betydande kostnads-besparingar för Peptonic. Dotterbolaget förvärvades 2021 tillsammans med det USA-baserade bolaget Common Sense Marketing Inc. (”Common Sense”), som fortsatt kommer att utgöra en strategisk tillgång för Peptonic. Avvecklingen följer lönsamhetsutmaningar för tillverkningsenheten och ökade svårigheter att bedriva verksamhet i Israel. En extern kontraktstillverkare avses anlitas för produktion av bolagets självdiagnostiska tester.
Det israeliska bolaget har under förvärvstiden fungerat som kontraktstillverkare av de självdiagnostiska testerna AL-Sense och VS-Sense. En extern kontraktstillverkare avses nu kontrakteras för produktion av bolagets självdiagnostiska tester vilket ökar flexibiliteten och sänker produktionskostnaderna. Avvecklingen av dotterbolaget förväntas ha en viss negativ effekt på Peptonics resultat genom nedskrivning av fordringar och aktier i dotterbolaget. Samtidigt kommer stängningen av tillverkningsenheten att innebära betydande kostnadsbesparingar från och med första kvartalet 2025, vilket stärker Peptonics kassaflöde och likviditet.
Peptonic behåller viktiga tillgångar från förvärvet, däribland det USA-baserade bolaget Common Sense. Den amerikanska marknaden utgör Peptonics absolut viktigaste marknad för försäljningstillväxt av bolagets portfölj av intima egenvårdsprodukter. Common Sense fortsätter därmed att spela en central roll i Peptonics tillväxtstrategi. Genom sin etablerade plattform stöder Common Sense Peptonics strategiska satsning på direktförsäljning av VagiVital och upprätthåller viktiga samarbeten med partners som Bayer, CVS, Walgreens, Walmart och Paladin Labs.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Kort om Peptonic
PEPTONIC medical AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets verksamhet är inriktad på att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Vernivia via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market
Denna information är sådan som Peptonic Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-12 19:30 CET.