Tanalys

Peptonic Medical stärker sin närvaro på USA-marknaden genom fullskalig lansering av VagiVital

Peptonic Medical AB (publ) (”Peptonic”) tar ett avgörande steg för att etablera sitt varumärke VagiVital på den amerikanska marknaden och öka försäljningen av sina intima egenvårdsprodukter. Initiativet markerar en betydande milstolpe för Peptonic, som nu för första gången tar full kontroll över varumärkesbyggnad, marknadsföring och försäljning i USA. Hittills har Peptonics produkter främst sålts genom partners under deras egna varumärken (s.k. white label). Med denna strategiska satsning positionerar sig Peptonic för en ny och dynamisk tillväxtfas på världens största marknad för hälsoprodukter.

Under det senaste halvåret har Peptonic, i nära samarbete med en amerikansk cutting edge-marknadsföringsbyrå, utvecklat en skräddarsydd varumärkesplattform och marknadsinitiativ som tydligt positionerar VagiVital inom kliniskt bevisad intim egenvård i USA. Under november påbörjas en omfattande marknadsföringskampanj, där digital annonsering och samarbeten med influensers på plattformar som Instagram, TikTok och Google Ads ingår. Genom att marknadsföring sker via digitala kanaler möjliggörs ett kostnadseffektivt sätt nå en bred målgrupp av kvinnor såväl som att snabbt justera och rikta om kampanjer beroende på genomslag. Kampanjen avser driva försäljningen online via Peptonics egen webbshop och utvalda återförsäljare, vilket stärker varumärkets synlighet och når målgruppen av kvinnor på USA-marknaden.

”Vår satsning i USA är en betydande milstolpe i Peptonics tillväxtstrategi. Genom att ta full kontroll över vår marknadsföring och försäljning kan vi bygga en starkare varumärkesnärvaro och driva en mer riktad tillväxt. Samtidigt pågår fortsatt dialogen med större amerikanska detaljhandelskedjor för att utöka deras sortiment med fler av våra intima egenvårdsprodukter, vilka fortsatt kommer att säljas under deras egna varumärken.” Säger Anna Linton, VD för Peptonic Medical.

För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: 
anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic                                                                                                                                 

PEPTONIC medical AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets verksamhet är inriktad på att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet. Visionen är intim hälsa ska vara naturligt, tryggt och enkelt för kvinnor att vårda på egen hand.

Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Vernivia via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Exit mobile version