Tanalys

Populär frågekortlek är tillbaka

Idag lanserar Telenor en frågekortlek riktad till barn och vuxna för att underlätta nätprat, samtal om livet på nätet. Den första versionen av kortleken släpptes redan 2015, och blev uppskattad av både skolor och privatpersoner. Frågekortleken kommer nu i uppdaterad form och är framtagen i samarbete med Rädda Barnen. Den lanseras i två versioner och är kostnadsfri för alla. En kortlek kan beställas av lärare och spelkort med frågorna delas ut i Telenors butiker. 

Telenors initiativ Nätprat fokuserar på att stärka dialogen om nätet mellan barn och deras viktiga vuxna. Frågekortleken som nu släpps är ett hjälpmedel för att få i gång pratet. Frågorna kan ställas av både barn och vuxna och det finns frågor för alla åldrar. Ämnen som berörs i kortleken är bland annat bilddelning, appar, sociala medier och nätkränkning.

          Rapporten ”Svenskarna och Internet 2022” visar att näthatet bland barn nästan har fördubblats från året innan och att föräldrar har lite eller ingen insikt i hur barns liv på nätet faktiskt ser ut. Det råder inget tvivel om att vi behöver öppna upp och prata med varandra mer om livet på nätet. Jag hoppas att frågekortleken ska fungera som ett stöd för detta, säger Nina Freye, Responsible Business Manager på Telenor.

Nina Freye, Responsible Business Manager på Telenor Sverige. Foto: TT

För skolor finns frågekortleken tillgänglig att beställa på gratisiskolan.se en plattform som erbjuder skolpersonal kostnadsfria verktyg och material. En första upplaga släpptes på plattformen som ett test redan i november förra året och tog snabbt slut.

          I samma stund som vi publicerade beställningssidan för kortlekarna började beställningar strömma in i snabb takt. Det finns ett stort behov bland lärare att hitta bra verktyg som hjälper barn att förhålla sig till en alltmer komplex digital värld. Många vuxna hänger inte med i den utveckling som sker men kan ändå hjälpa på olika sätt. Denna kortlek blir ett konkret och lättanvänt stöd för detta, säger Joachim Pettersson ansvarig för Gratisiskolan.se.  

För privatpersoner har frågekortleken tagits fram med samma frågor och den fungerar även som en traditionell spelkortlek. Från och med idag finns den att hämta ut i kassan i alla Telenorbutiker utan kostnad. För den som inte har tillgång till en Telenorbutik går den att beställa via Telenors hemsida.

          Samtalen om nätet är viktiga att ha i klassrummet såväl som hemma i soffan så jag är väldigt glad över att vi kan erbjuda kortleken till alla som vill ha den. Frågorna är medvetet utformade så att de ska gå att anpassa till olika åldrar och fungera att ställas och besvaras av både vuxna och barn. Tanken är att frågorna ska ge spännande diskussioner och nya perspektiv, säger Nina Freye.

 Frågorna finns även digitalt här.

Läs tidigare nyhet om Nätprat

 

Kortlekarna är framtagna inom ramen för Telenors initiativ Nätprat vars syfte är att underlätta samtal om livet på nätet, mellan barn och deras viktiga vuxna. Hitta fler bra tips och verktyg för att öka barns trygghet på nätet på www.telenor.se/natprat.

 

 

Presskontakt

Boel Bengtsson
08-410 100 40
press@telenor.se

Om Telenor

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com

Exit mobile version