Postmuseum, grundat 1906, får nu ett nytt grafiskt uttryck, skapat i nära samarbete med PostNord och designbyrån Bold. Den nya identiteten stärker museets roll i Stockholms kulturliv och matchar museets uppgradering med nya utställningar och mötesytor.
Inspirerade av posthornet och postens historiska typografiska uttryck har ett modernt och lekfullt typsnitt som utgör grunden i den nya identiteten tagits fram; Postmuseum Display. I logotypen samspelar det med posthornet, en av våra mest ikoniska symboler.
–Vi har skapat en identitet som både hedrar vårt arv och tar oss in i framtiden. Bold har varit lyhörda och ödmjuka, och gjort gedigen research i våra arkiv och samlingar, säger Malin Valentin, museichef, Postmuseum.
Tillsammans med en lekfull färgvärld i moderna tolkningar av postens klassiska blå och gula nyanser framträder en dynamisk och energifylld identitet med grund i postens långa tradition som samhällsbärare.
– Genom att balansera kontraster och ytterligheter skapas ett dynamiskt uttryck som inte bara lyfter museets identitet utan även utställningarnas egna uttryck, säger Jesper Nilsson-Böös, Design Director, Bold.
För PostNord är Postmuseum en viktig visualisering av historien, men även av framtidens postväsende för kommande generationer. Då som nu handlar det om att koppla samman människor.
– I över 400 år har postväsendet spelat en avgörande roll för medborgarnas kommunikation, och byggt ett finmaskigt nät över hela landet och ut i världen. Postmuseum är ett levande bevis på hur vi genom historien varit en central del av samhället och dess utveckling, något vi är mycket stolta över, säger Anna Forsberg, Brand Manager, PostNord.
Postmuseum är en självklar destination för både stockholmare och turister där besökarna får en unik inblick i postens roll på ett lekfullt och interaktivt sätt på en historisk plats i Gamla stan.
– Från den 19 oktober ser vi fram emot att välkomna alla besökare tillbaka till Lilla Nygatan 6 i Gamla stan, och jag är övertygad om att de kommer att uppskatta både vår nya basutställning POST, och den nya lekutställningen Postis, säger Malin.
Klicka här för att se en animation över den nya visuella identiteten.
Postnord /Postmuseum
Anna Forsberg, Brand Manager
Daniel Kulander Mantilla, Formgivare
Anna Lassbo, Chef publika enheten
Emelie Sandahl, Kommunikatör
Malin Valentin, Museichef
Team Bold
Ted Carlström, Head of Client Directors
Amanda Wredmark, Account Manager
Theo Örtengren, Brand Strategist
Jesper Nilsson-Böös, Design Director
Victor Nilsson, Senior Designer
Eric Rösmark, Junior Designer
Baptiste Guesnon, Typographer
David O’Reilly, Final Art
För mer information, bilder och intervju
Emelie Sandahl, kommunikatör
072-581 31 01, emelie.sandahl@postnord.com
Taggar: