
Oktober – december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 10 018 (10 441) miljoner kronor, en minskning med –4 (–5) procent i fast valuta för jämförbara enheter
- Paketvolymerna ökade med 6 (–4) procent
- Brevvolymerna minskade med –19 (–12) procent
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 385 (124) miljoner kronor
- Justerat rörelseresultat (justerat EBIT) uppgick till 498 (328) miljoner kronor
Januari – december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 37 797 (39 301) miljoner kronor, en minskning med –3 (–4) procent i fast valuta för jämförbara enheter
- Paketvolymerna ökade med 1 (–2) procent
- Brevvolymerna minskade med –15 (–13) procent
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 135 (–564) miljoner kronor
- Justerat rörelseresultat (justerat EBIT) uppgick till 961 (500) miljoner
Kommentar från Annemarie Gardshol, koncernchef
Resultatförbättringen fortsatte i fjärde kvartalet
Nettoomsättningen uppgick till 10 018 (10 441) miljoner kronor, en minskning med –4 (–5) procent i fast valuta för jämförbara enheter. Paketvolymerna ökade med 6 (–4) procent medan brevvolymerna minskade med –19 (–12) procent. Prisökningar på brevprodukter kompenserade till viss del för volymnedgången på brev. Omsättningen påverkades också negativt av att vi har avvecklat huvudparten av aktiviteterna inom den danska logistikaffären.
Rörelseresultatet uppgick till 385 (124) miljoner kronor medan det justerade rörelseresultatet uppgick till 498 (328) miljoner kronor. Det förbättrade resultatet förklaras huvudsakligen av att våra förbättringsprogram fortsätter att leverera i linje med plan. Ökade paketvolymer i kombination med minskad kostnad per paket påverkade också resultatet positivt. Dessa effekter var särskilt påtagliga för PostNord Sverige som i hög utsträckning bidrog till koncernens resultatutveckling. Dessutom hade vi i kvartalet lägre avskrivningskostnader till följd av nedskrivningar i den danska verksamheten i tidigare perioder.
Sett till hela 2024 är det glädjande att koncernen har förbättrat resultatet i samtliga kvartal och att flera av våra segment har utvecklats positivt.
Paketaffären
PostNord har en stark position i Norden tack vare en omfattande infrastruktur av terminaler och paketutlämningsställen i kombination med hemleveranser. Våra förbättringsprogram inom paketverksamheten syftar till att skapa förutsättningar för lönsam tillväxt framåt. Detta inkluderar att utveckla och stärka vårt nordiska erbjudande. I kvartalet har vi fortsatt att expandera vårt nätverk av paketutlämningsställen i samtliga länder. Samtidigt som vi investerar i vårt nätverk och erbjudande för fortsatt tillväxt arbetar vi parallellt med att sänka våra kostnader och inom koncernen löper flera program som syftar till att öka effektiviteten på våra terminaler och i våra transporter.
Brevaffären
Den strukturella nedgången av fysiska brev har varit konstant i Sverige och Danmark till följd av den pågående digitaliseringen i vår omvärld. I Danmark har nedgången av brev accelererat ytterligare som en konsekvens av den nya postlagen som trädde i kraft den 1 januari 2024. PostNord Danmark har därför under året fortsatt att anpassa organisationen, erbjudandet och priserna.
Även i Sverige har vi gjort löpande anpassningar av brevverksamheten, i kombination med prishöjningar, för att möta volymnedgången. Vår målsättning är fortsatt att bedriva en landstäckande, självfinansierad och lönsam brevverksamhet i landet. För att detta ska vara möjligt behövs en reglering som reflekterar dagens efterfrågan av fysiska brev. Detta uttrycks också av PTS i en rapport som publicerades i början av februari där man konstaterade att åtgärder krävs för att säkra en tillförlitlig posttjänst i hela landet.
Hållbarhet
I PostNords hållbarhetsagenda ingår bland annat målet om fossilfria transporter och verksamhet till 2030. I kvartalet fortsatte vi att sträva mot våra klimatmål genom att satsa på biobränslen och elektrifiering. Under kvartalet vidareutvecklade vi även kunderbjudandet: nu är PostNord Sveriges Svanenmärkta e-handelstransporter tillgängliga för digitala plattformar för begagnathandel.
Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication +46 10 436 00 00
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2024 hade koncernen cirka 22 800 anställda och en omsättning på 37,8 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.group.postnord.com