Tanalys

Premiepensionsrådgivning ger ofta lägre pension

En av fem pensionssparare uppger att de tagit hjälp av rådgivare vid placering av premiepensionen. Men att betala för återkommande rådgivning om premiepensionen är sannolikt inte lönsamt för pensionsspararen. Det visar en ny rapport från Pensionsmyndigheten.

– Vi avråder pensionssparare från att låta någon annan, mot betalning, avgöra var premiepensionen ska placeras, eftersom det ofta innebär höga avgifter, säger Erik Ferm, analytiker på Pensionsmyndigheten.

Premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som kan placeras i fonder. I anslutning till detta finns det företag som erbjuder placerings- eller rådgivningstjänster kring premiepension. Pensionssparare kan också köpa prenumeration på nyhetsbrev som innehåller råd om fondval för premiepensionen.

De som inte själv gör ett val får sin premiepension placerad i det statliga förvalsalternativet AP 7 Såfa. Det är en global fondportfölj med låga avgifter som anpassas efter spararens ålder och är uppbyggd för att passa ett långsiktigt sparande.

I en ny rapport har Pensionsmyndigheten analyserat nyttan av rådgivningen för pensionsspararen. För att rådgivningen eller nyhetsbrevet ska löna sig så måste värdeutvecklingen vara extra hög jämfört med förvalet AP7 Såfa för att spararen ska tjäna in den avgift som betalas.

– Du får sannolikt en högre pension genom att ha kvar ditt premiepensionssparande i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa och spara årsavgiften för rådgivningen eller nyhetsbrevet i en global aktieindexfond på ett investeringssparkonto, säger Erik Ferm.

Pensionsmyndighetens undersökning visar att var femte pensionssparare har tagit hjälp av en rådgivare som inte är kopplad till deras bank, i placeringen av sin premiepension. En av tio sparare uppger att de har tagit hjälp av sin bank. Drygt var fjärde av de som har använt sig av rådgivare eller bank uppger att de inte känner till kostnaden för den rådgivning de fått.

Genom åren har en rad åtgärder vidtagits för att öka konsumentskyddet inom premiepensionssystemet. Bland dessa finns förändrade krav vid fondbyte, förbud mot telefonförsäljning av pensionsrådgivning och senast införandet av ett upphandlat fondtorg.

–  Om du blir uppringd av någon som vill sälja eller ge råd om premiepension bör du anmäla det till Pensionsmyndigheten. Det är också viktigt att känna till att det är förbjudet för banker att villkora din bolåneränta utifrån var du placerar din premiepension, säger Erik Ferm.

Rapporten Dyra råd är inte alltid goda – lägesrapport om försäljning av råd inom premiepensionen (pdf, 292kB)

För vidare information
Johan Andersson, pressekreterare, 072-210 21 63
Pressjour, kvällar helger: 010-454 30 00

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 378 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 880 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 600 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare.

Pressrum med korta pensionsfakta och bildbank: www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press 
Pensionsmyndigheten på Twitter: www.twitter.com/Pensionsmynd
Kontorsväxel: 0771-771 771
Postadress: Pensionsmyndigheten, Box 38190, 100 64  STOCKHOLM
Besöksadress i Stockholm: Hornsgatan 168 (gårdshuset)
Kundservice: 0771-776 776, e-post via webben eller www.facebook.com/fragaompension

Taggar:

Exit mobile version