Karlskrona/Göteborg, Sverige; den 1 november 2024 – I INFINITY-projektet skall en ny livslängdsmedveten modellbaserad prediktiv styralgoritm utvecklas och testas på InfinityWEC drivlina i en Hårdvara-I-Loopen testrigg hos VGA i Italien.
Att optimera drivlina och styralgoritm för ett vågkraftverk är viktigt för att minska användning av material per MW installerad effekt och sänka energiproduktionskostnaden (LCOE). INFINITY-projektet levererar nästa generations drivlina och styrsystem, och nyttjar lärdomar och testmetoder från både IMPACT- och VALID H2020-projekten.
Projektet koordineras av RISE Research Institute of Sweden och kommer att pågå under tre år med start i december 2024. Nya simuleringsmodeller med hög noggrannhet kommer att utvecklas av COER vid Maynooth University, och en ny icke-linjär momentbaserad MPC som tar hänsyn till hur styrkraften påverkar livslängden på nyckelkomponenter i drivlinan skall utvecklas av Politecnico Di Torino. InfinityWECs drivlina skall byggas i skala 1:3 och testas med den nya styralgoritmen i VGA:s HIL-testrigg i Italien. Testerna skall demonstrera realtidsprestanda med den nya MPC algoritmen och verifiera drivlinans förbättrade livslängd. I förlängningen leder detta till minskad CAPEX / OPEX i förhållande till årsproduktionen av elenergi. Projektets målsättning är att minska energiproduktionskostnaden med 20% (LCOE).
InfinityWECs drivlina använder en kombination av högeffektiva direktdrivna kulskruvsaktuatorer och ett hydrostatiskt förspänningssystem för att ge anpassningsbar styrkraft mot bojen. Bojen tillverkas av höghållfastbetong (UHPC) i en bikakestruktur, vilket ger mycket låg vikt. Kombinationen av hög prestanda och användning av cirkulära material med låg kostnad resulterar i exceptionell resurseffektivitet med låg vikt, kostnad och CO2 per MW/MWh.
För mer information:
mikael.sidenmark@oceanharvesting.com
Tel: +46 709 55 61 66
www.oceanharvesting.com
Taggar: