on, jun 27, 2018 06:30 CET
Allt fler proteinalternativ fyller butikerna och idag finns både yoghurt och snacks med extra tillsatt protein. Men hur mycket protein behöver vi egentligen? Och vad betalar konsumenten för några extra gram? Analysföretaget Re-Think har på uppdrag av Kronfågel tagit fram en rapport* som avslöjar hur proteinvalet påverkar vår plånbok, hälsa och miljö.
Proteinchips, proteingodis och proteinyoghurt. Varje gång vi går och handlar har ännu en ny produkt dykt upp i hyllan. Proteintillskott har lämnat gymmen och blivit en del av vår vardag på ett helt nytt sätt. Vid kassan på macken är det inte längre tuggummi som ska locka till ett sista köp utan proteinchoklad. På de svenska fiken serveras proteinbars på tallrik. Vad är det som har hänt och vilka konsekvenser får det när allt fler väljer att stoppa i sig extra protein i tron om att må bättre?
– Vi tycker att alla får äta som de vill, men som livsmedelsföretag vill vi ta ett helhetsansvar, både för människan och miljön. Rapportens syfte är att diskutera konsekvenserna av den ökade konsumtionen av proteinprodukter. Därför har vi låtit Re-Think jämföra klassiskt protein med nya former av proteinprodukter utifrån tre olika perspektiv: plånbok, hälsa och miljö, säger Anders Ferlin, Produktutvecklings- och innovationschef, Kronfågel.
Rapporten släpps under Almedalsveckan
Under Almedalsveckan bjuder Kronfågel in till paneldebatten ”Proteinbluff? Hur påverkar proteinhetsen vår plånbok, hälsa och miljö?” Paneldeltagarna reflekterar över rapporten i interaktion med publiken. Rapporten kommer också att vara tillgänglig på www.kronfågel.se/aktuellt från onsdagen den 4 juli klockan 10.30.
Medverkande i paneldebatten:
Anders Ferlin, Produktutvecklings- och innovationschef, Kronfågel
Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef, Max Hamburgare
Anki Sundin, Nutritionist, Anki Sundin AB
Albin Sandell, Egenföretagare, FramTidens mat
Jan Bertoft, Generalsekreterare, Sveriges konsumenter
Petter Odmark, Byråchef, Re-Think
Se mer detaljerad inbjudan i bifogad bild.
För mer information kontakta gärna:
Janneke Vackerberg, Kommunikatör, Kronfågel. Tel: 073 – 039 86 87
E-post: janneke.vackerberg@kronfagel.se
*Om rapporten
Rapporten är framtagen av analysbyrån Re-Think under våren 2018 och släpps onsdagen den 4 juli på www.kronfågel.se/aktuellt
Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK.
Läs gärna mer på www.kronfagel.se.
Taggar: