Provinsen Groningen har publicerat en rapport som beskriver resultaten av Coradia iLint-testerna som utfördes i mars på den 65 kilometer långa linjen mellan Groningen och Leeuwarden i norra Nederländerna. Testerna te om ett vätgasbränslecellståg skulle kunna vara ett hållbart alternativ till de dieseltåg som för närvarande körs i norra delen av landet.
Alstoms vätgaståg har testats utförligt med provinsen Groningen-operatören Arriva, den holländska järnvägsinfrastrukturchefen ProRail och energiföretaget Engie. DEKRA, ett oberoende test- och certifieringsföretag, var testledare. Testerna ägde rum utan passagerare.
Rapporten ger att Alstoms vätgaståg framgångsrikt har uppfyllt testens fyra mål: tillstånd från den holländska NSA (National Safety Assessor) att köra på det nederländska järnvägsnätet, helt utsläppsfritt och perfekt anpassat till den kommersiella servicen enligt den aktuella tidtabellen, snabb och enkel tankning (påfyllning) och acceptans från allmänheten av vätgas som drivmedel för transporter.
”Efter Tyskland är Nederländerna det andra landet i Europa där Alstoms vätgaståg har visat sig vara en unik utsläppsfri lösning för icke-elektrifierade linjer. Testerna har visat hur vårt vätgaståg är moget när det gäller tillgänglighet och tillförlitlighet, då det ger samma prestanda som ett dieseltåg men med fördelen av lågt ljud och nollutsläpp. Vätgaståget Coradia iLint är en del av övergången mot ett globalt hållbart transportsystem, säger Bernard Belvaux, Managing Director, Alstom Benelux.
När det gäller kommersiell serviceprestanda har både stopptabellen (alla stationer) och expresstabellen testats framgångsrikt. Väteförbrukning, infrastrukturkompatibilitet, acceleration, inbromsning, dockning, maximal hastighet, hjälpföretagens prestanda – alla delar av testerna genomfördes utan problem.
De nederländska förarna tyckte att tåget var bekvämt, smidigt och lätt att köra. Påfyllnaden med väte gick snabbare än väntat och utfördes på ett säkert sätt. Dessutom är detta nollutsläppståg betydligt tystare än de nuvarande dieseltågen. Det bekräftades under testerna och är en betydande fördel för både passagerare och de som bor längs linjen.
Rapporten drar slutsatsen att alla mål har uppnåtts och att vätgaståget är ett fullgott, fullt genomförbart alternativ till diesel.
Länk till rapporten https://www.alstom.com/sites/alstom.com/files/2020/09/30/Rapport%20Waterstoftrein%20Groningen_EN.pdf
Presskontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
maria.parent@alstom.com
mobil: 076-807 65 50
Om Alstom
Alstom leder vägen till grönare och smartare mobilitet över hela världen och utvecklar och marknadsför integrerade system som ger en hållbar grund för framtidens transporter. Alstom erbjuder ett komplett utbud av lösningar och tjänster från höghastighetståg, tunnelbanor,spårvagnar och e-bussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och digitala mobilitetslösningar. Alstom omsatte 8,2 miljarder euro och bokförde order för 9,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2019/20. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i över 60 länder och har 38 900 medarbetare. I Norden har Alstom cirka 500 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics