Arbetsplatsen kan vara en källa till både glädje och mening, men den kan också vara upphov till stress och ohälsa. Psykologer och specialister i organisationspsykologi Gabriela Jones och Alexandra Thomas presenterar i boken Compassionfokuserat ledarskap, utgiven av Liber, hur ledare, team och organisationer kan främja en kultur som inte bara fokuserar på produktivitet och resultat, utan även på välmående, samarbete och medmänsklighet.
– Vi har mött många ledare som enträget jobbar för organisationens bästa och för att skapa team där medarbetarna bryr sig om varandra, sig själva och arbetsplatsen. Vår förhoppning är att boken ska fungera som vägledning i det arbetet och inspirera till ett ledarskap som ser till social och ekonomisk hållbarhet. Ett sådant ledarskap ger inte bara konkurrensfördelar – för många organisationer handlar det om ren överlevnad. Samhället behöver idag ledare som kan möta både tidens komplexitet och den ökade ohälsan med förståelse, empati, vänlighet och mod, säger Alexandra Thomas.
Compassion kan beskrivas som ”empathy in action” och innebär att medvetet vara närvarande i svåra situationer och våga agera för att främja resilienta organisationer. På sådana arbetsplatser minskar stress, lidande och utmaningar.
Compassionfokuserat ledarskap handlar om hur ledare och självledare kan öka sin compassionkompetens och medvetet leda både sig själva och andra. Boken visar hur du kan leda med compassion genom att praktisera det i dagliga möten, och leda för compassion genom att forma en arbetsmiljö där compassion genomsyrar. Det stärker inte bara medarbetarnas engagemang och välmående, utan driver även organisationens lönsamhet. När ledare sätter compassion i fokus skapas också en kultur som främjar innovation och produktivitet. Frågan som driver en compassionfokuserad ledare är alltid: Hur kan jag bäst vara till hjälp?
– Vår förmåga till compassion är medfödd, men både stress, ständiga distraktioner och en alltmer osäker omvärld gör att den idag är hotad. Boken ringar in viktiga förmågor som utvecklar compassion och som du medvetet kan träna, likt en muskel. När vi gör det stärks neurologiska nätverk som belönar oss med känslor av glädje och välmående, säger Gabriela Jones.
Med hjälp av reflektionsfrågor och praktiska övningar kan du bygga och stärka dessa ”compassionmuskler”, växa som ledare och människa och inspirera andra att göra detsamma. Många forskare betonar vikten av ett compassionfokuserat ledarskap för framtidens organisationer. Framtiden bygger på samarbete – framtidens ledarskap är relationellt.
Att vara ledare idag är något annat än för bara några decennier sedan. Såväl samhället som normer och värderingar har förändrats. Dagens ledarskap behöver i högre grad än tidigare kunna omfamna oförutsägbarhet och komplexitet, så att gruppens kollektiva intelligens och innovationsförmåga tas tillvara. Nya generationer söker också i högre utsträckning samstämmighet mellan sina egna och arbetsplatsens värderingar. Om fokus tidigare legat på självförverkligande, framgång och möjligheter att nå sin fulla potential håller det nu på att vridas mot samarbete, inkludering, tillit och engagemang.
– ur boken.
Gabriela Jones är psykolog, specialist i arbets- och organisationspsykologi och handledare i compassionfokuserat ledarskap från Center for Compassionate Leadership.
Alexandra Thomas är psykolog, specialist i arbets- och organisationspsykologi, facilitator, coach, föreläsare och organisationskonsult.
Obs! Författarna har medvetet valt att genomgående i boken använda ordet compassion, i stället för svenskans medkänsla. Det beror dels på att compassion idag är ett etablerat forskningsbegrepp internationellt, dels på att “medkänsla” kan tolkas som en känsla medan compassion kan innehålla flera känslor och kan förstås som viljan att agera för att lindra lidande.
För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se
Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.