Tanalys

PTC förvärvar ServiceMax

Stockholm, 24 november 2022 – PTC (NASDAQ: PTC) meddelar idag att företaget har undertecknat ett avtal om att förvärva ServiceMax för cirka 1,46 miljarder dollar kontant på skuldfri, kontantfri basis från en enhet som majoritetägs av Silver Lake. ServiceMax är ett ledande företag inom molnbaserad, produktcentrerad mjukvara för hantering av Field Service Management (FSM). Förvärvet förväntas stärka PTCs erbjudanden inom closed-loop PLM genom att utöka den digitala tråden av produktinformation till att innefatta Enterprise Asset Management (EAM) och FSM-kapacitet. Under förutsättning att ett myndighetsgodkännande och andra tillämpliga stängningsvillkor är uppfyllda förväntas transaktionen vara slutförd i början av januari 2023.

”Tillägget av ServiceMax kommer att realisera en viktig del av PTCs closed-loop PLM-strategi,” säger Jim Heppelmann, President och CEO, PTC. ”PLM-förmågan, som PTC länge har erbjudit ingenjörs- och tillverkningsavdelningar, gör det möjligt att skapa en digital defintion av alla produktkonfigurationer. ServiceMax kommer att komplettera detta genom att tillhandahålla ett system för övervakning och service av produktindivider, efter att de lämnar fabriken. Efter slutförandet av detta förvärv kommer PTC att kunna komplettera hela den digitala produktdefinitionen från våra CAD- och PLM-lösningar med detaljerad användningsinformation från våra IoT-lösningar och den kompletta support- och servicehistoriken från ServiceMax. PTC står inför att vara det enda företaget som kommer att kunna erbjuda tillverkare denna heltäckande bild av sina produkter i livscykelns alla skeden.”

”ServiceMax och PTC har en långvarig relation som grundar sig i våra kunders gemensamma profil, de naturliga synergierna i våra produkter och en delad förståelse för vikten av produktdata i olika skeden av livscykeln,” säger Neil Barua, CEO, ServiceMax. ”PTC har en stark meritlista och nu, efter den tillväxt och innovation vi har uppnått under vårt partnerskap med Silver Lake, är vi glada över att vårt ServiceMax-team nu kan stärka servicedelen inom PTCs digitala tråd och PLM-portfölj.”

PTC och ServiceMax har varit partners sedan 2015 och stödjer båda tillverkare av komplexa lösningar för medicintekniska produkter, industriprodukter, och produkter inom flygindustrin och relaterade vertikaler. Dessa tillverkare ser fältservice som en strategisk del av sina verksamheter för att bibehålla produktprestanda, förlänga sina produkters livscyklar, öka kundnöjdheten, driva tillväxt och öka lönsamheten.

ServiceMax tillhandahåller omfattande molnbaserade FSM-funktioner byggda på Salesforce-plattformen. Dessa funktioner inkluderar att hantera all relevant information om produkter, såsom produktbeskrivning, serienummer, servicehistorik mm, skapande och hantering av arbetsordrar, samt schemaläggning och utskickande av tekniker. ServiceMax FSM-funktioner är även nära integrerade med Salesforces CRM-system.

ServiceMax FSM-funktioner kommer att komplettera PTCs hela portfölj för den digitala tråden, utnyttja produktdefinitionsdata från PTC:s Creo®- och Windchill®-lösningar, erbjuda tekniska publiceringsmöjligheter från PTC:s Arbortext®-mjukvara, reservdelshantering i PTC:s Servigistics®-mjukvara, IoT och Digital Twin-funktioner från PTC:s ThingWorx®-lösningar, samt AR-funktioner (augmented reality) från PTC:s Vuforia®-mjukvara. Genom att exempelvis fjärrövervaka anslutna produkter med ThingWorx, kan kunder proaktivt upptäcka servicebehov och automatiskt generera serviceordrar genom ServiceMax. Servicetekniker kan utnyttja 2D-arbetsinstruktioner från Arbortext eller från Vuforia-skapade 3D AR-arbetsinstruktioner, som härrör från information kring produktens digitala produktdefinition, skapad i Creo och hanterad i Windchill. FSM-funktionerna gör det dessutom möjligt för tekniker att få en mer detaljerad förståelse av serviceaktiviteter för att bättre optimera reservdelslager med Servigistics.

Transaktionsdetaljer och ekonomisk påverkan
Köpeskillingen kommer att finansieras i två steg, med 808 miljoner dollar som betalas vid avtalets stängning och 650 miljoner dollar som betalas i oktober 2023. Transaktionen kommer att finansieras med kontanter, lån under PTCs befintliga kreditfacilitet, samt med ett nytt lån på 500 miljoner dollar. ServiceMax förväntas bidra med cirka 160 miljoner dollar i ARR för PTCs andra kvartal 2023.

Transaktionen förväntas bidra till PTCs kassaflöde under räkenskapskapsåret 2023 från verksamhetdrift, fritt kassaflöde och de justerade målen för fritt kassaflöde.

PTCs ledning lämnade ytterligare information om det föreslagna förvärvet under sitt Investor Day-evenemang. Mer information om det finns här: FY’23 Investor Day event.

Finansiell rådgivare
Centerview Partners LLC agerade exklusiv finansiell rådgivare till PTC vid transaktionen. Juridisk rådgivare var Goodwin Procter LLP. JPMorgan Chase Bank, N.A., BofA Securities, Inc., The Huntington National Bank och TD Securities (USA) LLC kommer att tillhandahålla transaktionsfinansiering till PTC.

Barclays agerade finansiell rådgivare till ServiceMax. Juridisk rådgivare var Ropes & Grey LLP. 

Ytterligare information:

· PTCs förvärv av ServiceMax – Frågor & Svar

· ServiceMax’s webbplats

Presskontakt

Corporate Communications

Jacqui Cook

jcook@ptc.com 

Cautionary Note About Forward-Looking Statements
This news release contains forward-looking statements about future events and expectations, including the expected timing of closing of the acquisition, the expected effect of the acquisition on our FY’23 SaaS ARR and cash flows, the expected effect on our digital thread and closed-loop PLM portfolio, the expected value of the acquired technology to our customers and our business, and the integration of and expectations about the companies’ product offerings. These statements are “forward-looking statements” that involve risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those projected as a result of certain risks and uncertainties, including that regulatory approval under the Hart-Scott-Rodino Act may not be received when or as we expect; other closing conditions may not be satisfied when or as we expect or may be waived; the macroeconomic environment could deteriorate, which could affect demand for our products and the ServiceMax product; the acquired technology may not provide the access to customers and markets that we expect if those customers and markets are not receptive to the technology; we may be unable to integrate the acquired technology when or as we expect; key ServiceMax employees may not stay with PTC, which could disrupt the ServiceMax business and our ability to successfully integrate and operate the ServiceMax business; and other risks and uncertainties described in PTC’s most recent Annual Report on Form 10-K and other filings with the U.S. Securities and Exchange Commission.

Om PTC (NASDAQ: PTC)

PTC möjliggör för globala tillverkare att uppnå tvåsiffriga effekter med mjukvarulösningar som gör det möjligt för dem att påskynda produkt- och tjänsteinnovation, förbättra operativ effektivitet och öka arbetstyrkans produktivitet. I kombination med ett omfattande partnernätverk ger PTC kunderna flexibilitet i hur deras teknik kan användas för att driva digital transformation – på en fysisk plats, i molnet eller via sin SaaS-plattform. På PTC föreställer vi oss inte bara en bättre värld, vi möjliggör den.

PTC.com         @PTC         Blogs

Exit mobile version