VD kommentar Q3 2024
Även om vår försäljning ”på pappret” släpar har det hänt en hel del positiva saker under Q3 2024. Hade vi kunnat producera och fakturerat de ordrar vi haft hade försäljningen också varit bättre än Q3 2023.
Men vi har nu kommit igång med vårt JV i Kina – det är en ”game changer”. Vi gör därför nu en omstart av verksamheten. Den affärsmodell vi haft tidigare med produktion i Sverige var på tok för kostsam om man vill växa snabbt och kunna ta tillvara på den stora potential som finns på världsmarknaden.
Och potentialen finns då vi har en patenterad mycket konkurrenskraftig produkt i Zoom Uphill.
Det har varit frustrerande att de senaste åren försöka ”koka soppa på en spik”, dvs att med mycket begränsade finansiella resurser försöka bygga ett världsledande bolag inom eldrivna fyrhjulingar.
Tyvärr visade det sig att de 8 MSEK vi räknade med att få in i slutet av Q2 inte kom in under Q3 heller. De som tecknade beloppet i den riktad emissionen hade helt enkelt inte kapitalet tillgängligt. Hade vi haft det på plats hade vi haft en hel annan situation idag. Nu har vi varit tvungna att genomföra en riktad nyemission på ca 6 MSEK, ett mer kostsamt sätt att ta in kapital.
Glädjande är dock att vi redan i Q2 stärkt bolaget med en ny huvudägare, som också sitter i styrelsen, samt stärkt styrelsen med ytterligare med en erfaren och kunnig person. Det mycket viktigt för vår framtida tillväxt.
Vi har bäddat för ett starkt 2025 där vi kommer…
• Öka marknadsaktiviteterna för Zoom Uphill®:
• Göra en ännu starkare inbrytning på USA-marknaden genom FDA-registrering
• Fortsätta den internationella expansionen
• Börja sälja i Kina och Syd Korea genom att också satsa på ”adventure marknaden”
• Fortsätta utvecklingen med nya produkter, där förutom Zoom Stick också en uppdaterad Zoom Uphill finns i pipeline
Tyvärr ser 2024 att bli ett ännu ett förlorat år rent affärsmässigt. Visst kommer vi producera och leverera mer än andra än första halvåret, men vi kommer ändå inte nå upp till den nivå vi räknade med i början av året då vi trodde att den finansiella situationen skulle vara betydligt gynnsammare än den blev under året.
När det här skrivs vet vi inte ännu utfallet av emissionen, men når vi inte upp i närheten av de 6 MSEK vi behöver måste vi söka andra lösningar. Det får vi i så fall återkomma till.
Men själv har jag inte bra försvara mitt ägande i emissionen, utan också utöka det. Jag gör de inte bara för att jag tror det är en bra affär, utan också för att Zoomability är ett viktigt bolag för att hjälpa många människor till ett bättre liv.
Det gensvar vi får från våra kunder kring den ökade frihet de uppnår med en Zoom Uphill är värd mycket. ”Man kan tycka att en Zoom kostar mycket pengar, men den är ändå väldigt billigt för den frihet den ger”, är något vi hört flertalet gånger.
Tyvärr har problemen i produktionen fortsatt under Q3. Detta främst beroende på kostnader för inköp. Det är den bistra verkligheten då vi måste köpa hem batcher av vissa insatsvaror som kostar uppåt en miljon.
Nu flyttas dock produktionen till Kina, men vi kommer ändå fortsätta tillverka Zoomar i Västerås för den svenska och norska marknaden under de första kvartalen 2025.
När det gäller 2025 så räknar vi dock med att redan första kvartalet börja kunna skörda frukterna av det arbete vi lagt ner de senaste åren. Det gäller främst USA, Norge och Italien med utökade marknadsinsatser. Men också i Sverige och övriga 14 länder där vi finns.
Visst kan det tyckas se mörkt just nu, men vårt fundament med en patenterad mycket konkurrens-kraftig produkt på en mångmiljard marknad finns gör att vi tror på vår framtid. Och speciellt nu med vårt JV i Kina, där vi inte bara kan tillverka Zoomar mycket kostnadseffektivt, utan också sälja, utveckla och producera nya modeller såsom Zoom Stick.
Men ska man växa så är tillgången på kapital i slutändan det viktigaste.
Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB
För mer information kontakta
PJ@zoomability.com
0709-203961