Tanalys

Readly i avtal med tyska BurdaVerlag

Readly, den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin och tidningar, har skrivit ett avtal med tyska förlaget BurdaVerlag och lägger till 39 av deras titlar på plattformen. ”Med Burdas välkända varumärken på plattformen kommer vi att stärka viktiga kategorier som Mode & Skönhet, Kändisar & Nöje, Nyheter & Politik samt Barn och skapar ännu mer värde för våra läsare”, säger Jan-Sebastian Blender, Head of Content DACH, på Readly.

Readlys användare kommer nu få tillgång till digitala utgåvor av populära magasin såsom Bunte, Focus, Instyle, Mein schöner Garten och Slowly Veggie som en del av allt-du-kan-läsa-prenumerationen. Tillägget av de 39 Burda-titlarna innebär att det tyskspråkiga utbudet nu består av 1,321 magasin och 16 dagstidningar. Med 72 miljoner lästa utgåvor under 2022 och 38,6 procentuell andel av nettoomsättningen i Q4, 2022, är Tyskland den största marknaden för Readly.

– Genom att lägga till Burda-titlarna uppfyller vi många prenumeranters önskemål. Samarbetet med Burda är en fantastisk milstolpe för Tyskland, Readlys största och snabbast växande kärnmarknad, och vi ser fram emot att erbjuda dessa populära magasin till våra läsare. Vi har välkomnat många nya förlag under 2022, och vår data visar onekligen att det inte tar lång tid för välkända titlar att få läsare och börja generera intäkter. Vi är glada över att kunna börja det här året med denna fantastiska nyhet, säger Jan-Sebastian Blender.

BurdaVerlag kommer att dra fördel av intäkter, räckvidd och digital närvaro genom sitt innehåll på Readly. Dessutom kommer Readlys databaserade insikter genom verktyget ”Readly Insight” ge tillgång till mer än 50 miljarder datapunkter och en ännu bättre inblick i läsarnas digitala vanor.
 

– Genom att erbjuda BurdaVerlag-titlar på Readly tillgängliggör vi vårt rika utbud snabbt och enkelt för en bredare målgrupp. Detta innebär en större räckvidd och boostar vår digitala distribution då vi når nya läsare och får värdefulla insikter om deras beteende, säger Dietz Tönnies, chef för e-handel & affärsutveckling på Burda Brand Sales.

Om Readly:
Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 6900 magasin och tidningar. Readly har prenumeranter i mer än 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2022 uppgick omsättningen till 592 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm. https://corporate.readly.co

Exit mobile version