Connect with us

Marknadsnyheter

Regeringen ger SMS lån till företagen!

Published

on

Att förstå småföretagen i kris bevisar sig än en gång vara svårt för regeringen. Företagarförbundet och deras medlemmar som till största delen är småföretagare ifrågasätter meningen och intentionen med att Regeringen med finansministern i spetsen står och säger att man satt av ”historiskt stora stödpaket” för att hjälpa företagen när hjälpen inte når fram?

  • Regeringen har avsatt 39 miljarder i omställningsstöd endast 1 miljard har betalats ut.
  • Regeringen har avsatt 100 miljarder till Företagsakuten – endast 2,2 miljarder har betalats ut.
  • Till hyresstödet avsattes 5 miljarder, endast en femtedel ansöktes om.
  • Regeringen har gett 500 miljarder till bankerna – 165 miljarder sägs ha betalats ut.

Gång på gång visar det sig att hjälpen inte når fram därför att man byggt murar med villkor och regler som håller många företag borta, samt lämnat administrationen till myndigheter som fördröjer processen till dess att de nästan ger upp. Det finns såklart ingen strategi med detta annat än utbredd rädsla för att pengar inte skall gå som inte är i akut behov av stöd. Denna rädsla kombinerad med att myndigheterna som är satta att hantera detta har fått en uppgift i krisen som är dem övermäktig. I praktiken är deras jobb inte att få ut hjälpen snabbt, utan att göra rätt och följa snåriga regelverk och processer, och det kan få ta den tid det tar…

Detta har lett till en mer och mer akut likviditetsbrist i tiotusentals småföretag, och drabbar inte bara dem utan de anställda som jobbar där och den samhällsservice som dessa företag innebär och som vi andra tar för självklar. Va? Har frisören stängt?  Va? finns det ingen taxi att få tag på? Va? Kan man inte köpa skor i vår lilla hemby längre? Va? Har restaurangen stängt? Var skall jag då äta lunch? Ovanstående problem känns inte av om man som politiker lever i ”storbyn” Stockholm, men blir desto mer kännbar när man kommer ut på landsbygden.

Den senaste lösningen – Likviditetsbrist skall lösas med lån från skattekontot

Det är ett rätt, ett halvt rätt och ett helfel med denna lösning.

Ett rätt – Bra att Skatteverket som kan hantera snabba utbetalningar står som värd för hanteringen.

Ett halvt rätt – bra att man vill tillföra likviditet. Men det är dels anpassat för företag med hyggligt stor omsättning eller hyggligt stor lönesumma annars blir lånet av tre månaders moms i ett läge där omsättningen rasat ett ganska litet tillskott. Är man dessutom ett företag med få anställda blir det heller inte mycket låneslantar från arbetsgivaravgiften. Med andra ord, dessa pengar räcker inte långt.

Ett helfel – Att låna till kostnadsränta på 1,25% samt anståndsavgift om 0,2 procent är oskälig ränta när anledningen till lånebehovet är lånegivarens restriktioner. Ränta i likhet med CSN-lån 0,16 procent är acceptabelt i denna situation. Att därtill begära tillbaks lånet på 12 månader är ju helt orimligt. Det liknar ju villkor för SMS-lån? Att ett krisdrabbat företag skall återhämta sig på rekordfart efter den värsta krisen på 100 år är bara för mycket begärt. Har Staten själv tänkt betala tillbaks alla de pengar man lånar till alla krisstöd redan inom 12 månader? Det kan man såklart inte begära. På samma sätt kan man inte begära att småföretagen skall klara motsvarande uppgift. Återbetalningstiden måste vara på rimligt lång tid efter företagens egen återbetalningsförmåga. Utöver orimliga villkor så leder ett lån från skattekontot till att företaget ökar sin skuldsättning vilket i många fall leder till ett obligatoriskt krav på kontrollbalansräkning, och knuffar därmed företaget närmare konkurs och likvidation.  

Regeringen uppmanar att man skall förbereda sig både mentalt och fysiskt på att leva i denna kris hela 2021 och samtidigt sätter de upp villkor att man skall betala tillbaka skatten inom 12 månader. Hur får de ihop den ekvationen?

Företagarförbundet har tre lösningar som skall ses tillsammans för att hjälp skall nå brett bland företagen och rädda så många jobb som möjligt.

Lösning – 1 Skattebefria Småföretagen under kvartal 4 och kvartal 1 och 2 – 2021
Sätt upp rimliga villkor för att urskilja de drabbade och ge dem 1-3 skattefria kvartal för att överleva, fortsätta erbjuda samhälle tjänster, skapa jobb både under och efter krisen. Med lösningen slipper överbelastade myndigheter handlägga krångliga ärenden som försenar hjälp till utsatta. På samma sätt som skatteverket införde skattelättnad för arbtesgivaravgiften under första delen av krisen kan myndigheten genomföra denna skattelättnad så att de utlovade stödmiljarderna kan göra den av politiker aviserade och avsedda nyttan.

Lösning – 2. Omställningslån
Detta är ett likviditetstillskott som inte påverkar balansräkningen. Företagarförbundet har redan i våras lämnat ett konkret förslag på att använda ALMI och redan uppsatta digitala processer för att distribuera ut stödlån utan personlig risk till livskraftiga företag. Modellen bygger på ett lån mot en preferensaktie som tillför likviditet utan att knäcka balansräkningen, utan personlig risk för företagaren och med lång rimlig återbetalningstid i takt med att företaget skapar vinst igen efter krisen.

Lösning – 3. “CSN-lån”
Företagarförbundet föreslår också lån, liknande ett CSN-lån till egenföretagare som hjälper dem att hålla igång sin enskilda firma på halvfart istället för att tvinga denna att lägga ner eller sätta företaget i vila för att belasta A-kassan eller statlig försörjning. CSN-lån kompletterar det omsättningsstöd som både kom alldeles försent och som för många småföretagare inte täcker kostnader och lön så att de kan klara hyra och mat på bordet. CSN myndigheten har dessutom vana att hantera ett stort antal lånekunder och kan vara en myndighet med muskler för en sådan uppgift.

Tillsammans vi kan lösa krisen – det har Coronapandemin bevisat hittills.
Regeringens vädjan om att ta ansvar och rädda liv lyssnar vi dagligen på och följer restriktionerna. Företagen tar ansvar och låter folk jobba hemifrån, man permitterar istället för att avskeda och därmed tar ekonomiskt ansvar. Många i kris har förlorat sina intäkter, sina besparingar, och söker desperat efter att sätta sig sitt hus, sin familj i pant med hoppet om att övervintra tills restriktionerna går över och intäkterna kommer tillbaka.

Om vi nu alla skall hjälpas åt att minska smittspridningen, behålla jobben, stå redo för att växla upp när krisen är över då kan staten inte offra Sveriges jobbskapare. Betydelsen tillsammans inkluderar alla!

Med bästa småföretagarhälsningar
Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet

Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson
0706-721821, 
mathias.rebane@ff.se

Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Greater Thans årsredovisning för 2023 har publicerats

Published

on

By

Årsredovisningen finns tillgänglig på https://greaterthan.eu/resources/press-release-category/regulatory/

Presskontakt Greater Than
PR@greaterthan.eu
+46 855 593 200
www.greaterthan.eu
 

Om Greater Than

Greater Than är ett dataanalysföretag som är specialiserat på att förstå bilförares påverkan på vägarna. Genom kraften av artificiell intelligens (AI) omvandlar Greater Than GPS-data till insikter som förutspår förarens sannolikhet att krocka och dess klimatpåverkan.

Försäkringsbolag, bilflottor, transportföretag och andra ägare av GPS-data använder Greater Than:s dataanalys för att optimera riskhantering av förare, försäkringslönsamhet samt hantera hållbarhets- och ESG-rapportering.

Greater Than har utsetts på de globala InsurTech100 och AIFinTech100 listorna. Greater Than (GREAT) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.greaterthan.eu.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bokslutskommentar från Setra för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Träindustriföretaget Setra redovisar för första kvartalet 2024 ett rörelseresultat på -95 (-64) Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 1 158 (1 414) Mkr.

– Sågverksindustrin befinner sig fortsatt i en besvärlig situation med höga timmerpriser och en svag byggkonjunktur. Pågående investeringar i kombination med en kall och utdragen vinter har påverkat produktionsvolymen negativt. Tack vare en väl balanserad marknadsmix har Setra inga svårigheter att hitta avsättning för det vi producerar och vi räknar med ökande försäljningspriser under kommande kvartal, säger Marcus Westdahl, Setras VD.

Installationen av en ny klentimmerlinje i Skinnskatteberg är inne i sitt slutskede och den första stocken sågades i slutet av januari. Parallellt har nästa steg i Setras anläggningsstrategi inletts, där anläggningen i Malå kommer att få ett nytt timmerintag, en ny såglinje, ett uppdaterat justerverk och en ny torkanläggning. Beslut om investeringen i Malå togs i oktober 2022. 

Setra levererar trästommarna till den första etappen av Greenhouse Sthlm. Det är Electroluxkoncernens nya klimatssmarta kvarter som rymmer både huvudkontor samt bostäder, restaurang och butiker.

I mitten av mars informerade Setra om invigningen av en ny bearbetningsmaskin för korslimmat trä. Därmed fördubblas kapaciteten vid KL-träfabriken i Långshyttan. I takt med samhällets gröna omställning växer intresset för att bygga i trä. Setra vill driva utvecklingen framåt i branschen genom att satsa på standardiserade lösningar som förenklar för kunderna.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för det första kvartalet uppgick till -226 (-82) Mkr.

Nyckeltal* jan-mars (3 mån)
2024 2023
Nettoomsättning, Mkr 1 158 1 414
Rörelseresultat, Mkr -95 -64
Resultat efter skatt, Mkr -81 -49
Rörelsemarginal, % -8,2 -4,5
Avkastning på operativt kapital, %, RTM -11 30
Kassaflöde från löpande verksamhet, Mkr -226 -82

*Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Marcus Westdahl, VD och koncernchef, telefon 08-705 03 75, mobil 073-098 14 00
Johanna Gydingsgård, CFO, telefon 08-705 03 03, mobil 072-453 85 41
 

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport om svenskt arbetsliv! Aldrig har svenskt arbetsliv varit så attraktivt och jämställt som 2023!

Published

on

By

Modity Energy Trading AB, Fujitsu Sweden AB och Sveriges Riksbank har bäst arbetsvillkor i landet. Det visar ny statistik från Nyckeltalsinstitutet som kartlagt de mest attraktiva, jämställda och hälsofrämjande arbetsgivarna i Sverige. Resultaten baseras på index som är genererade från drygt 800 000 medarbetares rådande arbetsvillkor. Ta del av 2023 års ”Topp tre” arbetsgivare i landet – per kategori. 

Nya data från Nyckeltalsinstitutet visar att en allt högre andel medarbetare i svenskt arbetsliv har en trygg anställning, många arbetsgivare investerar mer i kompetensutveckling, samt att rekryterings och introduktionsprocesserna tycks ha blivit bättre. Efter ett par års uppgång i både sjukfrånvaro och avgångstal har båda nu bromsat in. Även inom jämställdhet har många områden inom svenskt arbetsliv blivit något mer jämställda. Grundstrukturerna med fördelningen kvinnor och män börjar långsamt jämnas ut men det är fortsatt stora skillnader i förändringstakten mellan mansdominerade och kvinnodominerade verksamheter.

Det finns fortfarande några utmanande iakttagelser såsom skillnaden i långtidssjukfrånvaro mellan män och kvinnor, den offentliga sektorns tendens att ha många anställda per chef och utmaningen med att förändra homogena könsstrukturer.

Alla styrkor och utmaningar i svenskt arbetsliv har en prislapp, det finns stora värden i att lyckas kontra kostnaderna för insatserna. Mer om dessa ekonomiska resonemang finns i vår årsrapport. Ta del av hela kartläggningen tillsammans med ännu mer intressanta resultat och analyser i Nyckeltalsinstitutets årsrapport: www.nyckeltal.se/kunskapsbank/

– Medarbetarna är organisationens viktigaste resurs, oavsett vilket läge organisationen befinner sig i. I årets databas ser vi att ju fler nyanställda som är kvar efter sitt första år, desto lägre avgångar hos alla medarbetare. Det ger oss ett riktigt bra kvitto på att vi som arbetsgivare uppfyller de förväntningar som råder, att vi är så bra som vi säger att vi är! Att kontinuerligt mäta och ha förståelse för hur de egna medarbetarnas arbetsvillkor ser ut, är en nyckel för att kunna styra sin verksamhet framåt tillsammans med sina medarbetare, säger Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet.

Utnämningarna baseras på insamlad HR statistik från 2023 med information om drygt 800 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor, från cirka 400 företag och organisationer.

HÄR ÄR 2023 ÅRS ”TOPP TRE” ARBETSGIVARE I LANDET – PER KATEGORI:

Topplistan i Attraktiv Arbetsgivarindex® 2023:

  1. Modity Energy Trading AB
  2. Uniper Sverige
  3. Hewlett Packard Enterprise 
     

Topplistan i Jämställdhetsindex JÄMIX® 2023:

  1. Fujitsu Sweden AB
  2. Exploateringskontoret Stockholms Stad
  3. Canon Svenska AB
     

Topplista i Hälsoindex™ 2023:

  1. Sveriges Riksbank
  2. Riksrevisionen
  3. Bankgirot

Kategorin Attraktiv arbetsgivarindex baseras på faktorer som bland annat trygga anställningsvillkor, personalomsättning, chefstäthet, kompetensutveckling och sjukfrånvaro. Jämställdhetsindex baseras på faktorer om lika arbetsvillkor för män och kvinnor som t.ex. jämställda lönestrukturer, jämställd ledningsgrupp, lika karriärmöjligheter, föräldraskap och anställningsformer. Hälsoindex baseras bland annat på faktorerna frisktal, rehabresultat, sjukfrånvaro, friskvård och arbetsmiljöarbete.

För en intervju och förklaring av rapporten, kontakta gärna:
Anders Johrén,
analytiker och sakkunnig på Nyckeltalsinstitutet.  070 – 626 28 26, anders@nyckeltal.se

Tina Ekström, VD, Nyckeltalsinstitutet, 070-453 80 81, tina@nyckeltal.se

Om Nyckeltalsinstitutet
Sedan 1996 har Nyckeltalsinstitutet genom vetenskapliga mätmetoder samlat in, kartlagt och rapporterat HR ekonomisk data till viktiga beslutsunderlag som skapar förutsättningar till ett arbetsliv med engagerade medarbetare och framgångsrika arbetsgivare. Nyckeltalsinstitutet har idag den största databasen med rådande arbetsvillkor från olika branscher i svenskt arbetsliv. I en värld av tyckande levererar Nyckeltalsinstitutet fakta som skapar framgångsrika arbetsgivare.

Mer information om Nyckeltalsinstitutets verksamhet finns på www.nyckeltal.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.