Tanalys

Rekordökning för onlineköp under Black Week

Explosionsartad ökning för onlinehandeln under Black Week konstateras när Klarna och Prisjakt summerar den största onlineshoppingveckan någonsin. Statistik från Klarna visar att försäljningen ökade med hela 41 procent under veckan jämfört med 2019, samtidigt som Prisjakt kunde se ett ökat köpintresse under hela veckan på +11 %*. Årets rabatter på Black Friday låg på i genomsnitt 21 procent**. 

 – Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Men även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna. Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning. Jämfört med en vanlig dag så ökar elektronik, barnprodukter och underhållning mest, säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna.
 

Tegnells råd har plattat ut kurvan för köphetsen: från en brant topp på Black Friday till ett mer jämnt köpintresse över Black Week. E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp på Black Friday. När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.
 

Statistik:
Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 16 % (Klarna)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 41 % (Klarna)

Black Friday: Procentuell minskning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: -9 % (Prisjakt)
Black Week: Procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 11 % (Prisjakt)
Fredag – fredag: procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 22 % (Prisjakt)

Län med störst försäljningsökning under Black Friday jämfört med fjolåret: Östergötland, Gotland och Kalmar (Klarna)

Prisstatistik:
Inför Black Friday 2020 förväntade sig svenskarna rabattsatser på nästan 40 procent (39%), visar en nationell undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande: 

Prisnedgång Black Friday 2020: 5 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 6 %)
Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2020: 48 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 54 %)
Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2020: 17 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 17%)
Andel varor som hade minst 10 % prisnedgång 2020: 22 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 24%)
Genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor: 21 % (Prisjakt) (Jämfört med Black Friday 2019: 21%)
Andel varor som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka i pris på Black Friday: 11 % (Prisjakt) (Jämfört med 2019: 19 %)

Mest populära klockslaget att handla enligt Klarna: 21.00-22.00
 
Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2020: Hörlurar, Mobiltelefoner och TV-apparater.

Åldersgrupp med störst ökning jämfört med fjolåret: 66-75 år

Mest populära varukategorier, jämfört med en genomsnittlig dag: Elektronik, barnprodukter, smycken och accessoarer (Klarna)

Varorna som sänktes mest procentuellt (Prisjakt):

Jays f-Jays five True Wireless Headset
1 november 2020: 727 kronor
Black Friday 2020: 299 kronor (58 % prisnedgång)

LG SN11RG (Hemmabiosystem)
1 november 2020: 18 990 kronor
Black Friday 2020: 7 990 kronor (57 % prisnedgång)

* Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter eller produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 23-27 november 2020 jämfört med samma period under Black Week förra året. 
 
** Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2020 var totalt 298 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 27 november 2020. Varor som genererar intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor, har Prisjakt tittat på prisnedgången bland varor som gick ner med minst 10 procent.

*** Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 12-20 oktober 2020. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

För mer information:
Niklas Gillström
Presschef Klarna Sverige
+46730 81 73 91
niklas.gillstrom@klarna.com

Linnéa Jonsson
Presskontakt Prisjakt
+46763 94 73 60
linnea.jonsson@jungrelations.com

 

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Exit mobile version