Sammanfattning
Vi har i stort inga synpunkter på promemorians förslag. Vi anser dock att sanktionsavgifterna för företag och fysiska personer ska ha samma nivå som i Försäkringsrörelselagen (2010:2043) och Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.
Beräkning av sanktionsavgift 8.4
Kompletteringslagens regler om beräkning av sanktionsavgift bör ändras enligt följande (kursivt): 4 kap 14§ 1st
Sanktionsavgiften för en finansiell entitet som anges i 2 § och som är en juridisk person ska som högst fastställas till det högsta av
- ett belopp som per den 16 januari 2023 i svenska kronor motsvarade fem miljoner euro,
- tio procent av den finansiella entitetens omsättning närmast föregående räkenskapsår eller, i förekommande fall, motsvarande omsättning på koncernnivå, eller
- två gånger den vinst som den finansiella entiteten har gjort till följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
4 kap 16§:
Sanktionsavgiften för en fysisk person ska som högst fastställas till det högsta av
- ett belopp som per den 16 januari 2023 i svenska kronor motsvarade fem miljoner euro, eller
- två gånger den vinst som den fysiska personen har gjort till följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa
Kompletteringslagens sanktionsavgifter har andra nivåer än rörelselagstiftningen för banker- och för- säkringsbolag. Detta innebär att en överträdelse av samma regel enligt DORA-förordningen ger olika sanktioner beroende på om det är ett bolag som omfattas av sanktionsreglerna i kompletteringsla- gen eller annan rörelselagstiftning. Det saknas skäl för att samma överträdelse kan innebära helt olika sanktionsavgifter (upp till 10 ggr högre för en fysisk person) beroende på vilken lagstiftning den juridiska/fysiska personen omfattas av.
Vänliga hälsningar
Kommunförsäkringsföreningen
Lina Haglund
Ordförande