Connect with us

Marknadsnyheter

Riksdsdagsmän får hackerthriller i sommarpresent av säkerhetsbranschen.

Published

on

to, jun 14, 2018 10:00 CET

Idag skickas sexhundra böcker ut till Sveriges riksdagsmän och myndighetschefer. Ett antal personer och företag i säkerhetsbranschen har gått ihop för att ge bort hackerthrillern ”De 7 nycklarna” i sommarpresent. Anledningen är att de är bekymrade över landets cybersäkerhet och vill skapa debatt inför Almedalen och valet.

Att det är just thrillern De 7 nycklarna, av författaren Åsa Schwarz, beror på att efterordet innehåller tio punkter för att höja cybersäkerheten i Sverige. Avsändarna tog helt enkelt fasta på vad Johanne Hildebrandt sagt om boken: ”Efterordet är ett måste för landets politiker och myndighetschefer”.

–           Det kändes självklart att vara med och bidra, säger Carolina Angelis, Yobany, som har jobbat 20 år inom både den civila och militära underrättelsetjänsten. Vi är helt beroende av it och våra ledare måste förstå riskerna med det.

Boken analyserar i skönlitterärt format vad som händer om internet slutar fungera och avslutas med tio punkter om hur Sveriges cybersäkerhet kan höjas (punkterna finns i sin helhet på författarens hemsida: asaschwarz.se), Nu inför valet är de mer aktuella än någonsin:

1. Våra politiker måste ta sin personliga cybersäkerhet på allvar

2. Vi borde lära oss digital säkerhet redan i grundskolan

3. Vi måste stoppa den snabba ökningen av it-bedrägerier

4. Vi måste öka medvetenheten om hur propaganda fungerar

5. Vi måste aktivt säkra kompetens inom cybersäkerhet                                       

6. Våra myndigheter och kommuner måste följas upp

7. Vi måste ha en central och kraftfull incidenthantering

8. Vi måste ha en vettig avvägning mellan säkerhet och integritet

9. Produktbolagen måste ta ansvar för säkerheten i sina produkter

10. Vi behöver framtidssäkra vår infrastruktur

En av de som bidragit till utskicket är Tobias Ander som var informationssäkerhetschef på Transportstyrelsen mellan 2012 till 2018.

–           Jag har på nära håll sett vad som händer när en organisation inte tar säkerhetsfrågorna på tillräckligt stort allvar och vill därför bidra till att öka kunskapen och få upp frågorna på bordet, säger Tobias Ander.

–           Vi står gärna bakom ett initiativ som kan öka medvetandet om cybersäkerhet bland våra politiker. Vår vision är att skapa ett tryggare digitalt samhälle och samarbetar också med flera myndigheter när det gäller dom här frågorna, säger Peter Lindstedt, VD Knowit SecureVi står gärna bakom ett initiativ som kan öka medvetandet om cybersäkerhet bland våra politiker. Vi samarbetar också med flera myndigheter när det gäller IT-säkerhet, så att kunna lyfta fram de här frågorna på ett lättillgängligt sätt är helt i linje med hur vi vill jobba med frågan, säger Peter Lindstedt, VD Knowit Secure.

Företagen och privatpersonerna som står bakom utskicket är:

Junglemap – är ledande på den nordiska marknaden med digitala utbildningar inom Informationssäkerhet och GDPR genom sitt koncept NanoLearning.

Yobany – arbetar med Human information security och utbildar bland annat om spionage och olika inhämtningsmetoder, både tekniska och personbaserade.

Knowit – Vi skapar en säker digital värld där alla kan känna sig trygga.

Nikka Systems – Vi höjer säkerhetsmedvetenheten hos användare genom kontinuerliga, opartiska och hotbildsanpassade webbutbildningar.

Atea – L igger i framkant när det gäller cybersäkerhet och jobbar efter divisen – Vi gör Sverige säkert igen.

Vi bygger Sverige med it.

Tobias Ander, f.d CISO på Transportstyrelsen 2012-2018

Martin Waern, Avdelningsdirektör

Eva Hyenstrand, Avdelningschef IT-säkerhet och risk

Henrik Häggstrom Vilselius, VD

Anne-Lie Lokko, Digital Strateg 

Per-Erik Eriksson, Privacy and Security Analytics specialist

Mikael Åkerman, Expert Mobilitet

För mer information, kontakta: 

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit, +46 70-542 1734 eller christina.johansson@knowit.se 

Åsa Schwarz, författare och initiativtagare, +46 72 704 70 80 eller åsa.schwarz@knowit.se 

Om företaget:
Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som skapar unika kundvärden genom att erbjuda inom den allt snabbare digitaliseringen, skapar unika kundvärden genom att erbjuda digitala och gränsöverskridande lösningar från tre affärsområden, Experience, Insight och Solutions. Det är förmågan att kombinera kompetenser inom design och kommunikation, managementkonsulting samt it, som skiljer oss från andra konsultbolag. Vår kultur präglas av öppenhet, förståelse för kundens affär, hög specialistkompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 2000 medarbetare representerade på 14 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Finland, och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen, OMX Nasdaq, i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.