Just nu pågår tester av RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Fenniarail är ett privat finskt bolag som grundades 2009, två år efter att den finländska godstrafiken på järnväg öppnades upp för konkurrens 2007. Företaget erbjuder effektiva fraktlösningar på den finska järnvägsnätet och lokflottan inkluderar för närvarande sex diesellok av Dr18-serien och ett Vectron el-lok. Ytterligare två Vectron-lok levereras till företaget i slutet av 2025.
Effektivare växlingsarbete
Växlingsarbete är en naturligt integrerad del av företagets verksamhet. RMD:s backkamera eliminerar som bekant riskfyllda arbetsmoment,m exempelvis behovet av personal som åker på fotsteg vid backning. Kameran effektiviserar också växlingsarbetet eftersom en enda person ensam kan utföra arbetet.
När loket körs med hjälp av radiokontroll, slipper lokföraren gå hela tågets längd fram och tillbaka, vilket sparar mycket tid.
Ökad säkerhet och ekonomiska fördelar
Fenniarail kör godsvagnar över hela Finland, inte sällen genom ödslig terräng. Om en vagn skadas så att den måste sättas av, är kameran ett smidigt sätt att få uppsikt bakåt. Dessutom kan lokföraren få stöd i form av ett par extra ögon, eftersom man i realtid kan följa hur ett tågsätt backas – exempelvis från en ledningscentral.
RMD:s backkamera har nu testats på Kouvola rangerbangård, där man också använt radiokontroller med RMD:s fäste för bildskärm vid fjärrstyrning av loken.
Under testerna användes både ett svenskt Telia LTE SIM-kort och ett finskt DNA/MOI LTE SIM-kort.
– Sammanfattningsvis har testerna varit en stor framgång. Jag är mycket nöjd med resultaten, säger Juha Vuorinen, Safety Manager på Fenniarail.
För att ytterligare simulera tuffa väderförhållanden lämnade man kameran monterad på ett Vectron-lok medan man körde sträckan Kotka-Kouvola-Kotka (cirka 11 mil). Kameran fungerade precis som den skulle under hela testet, trots dimma, regn, en temperatur på fryspunkten. Hastigheten under tested varierade mellan 60-100 km/h.
– Backkamerans robusthet har varit viktig i våra samtal. Men det är både säkerhetsaspekten och de ekonomiska fördelarna med ett effektivare och snabbare växlingsarbete som gör RMD:s backkamera så attraktiv, avslutar Jan Lindqvist.
Fenniarail samarbetar även med kunder som tillhandahåller egna vagnar för specifika transporter. Tjänsteutbudet är brett och inkluderar transporter av råvaror och farligt gods, samt special- och projekttransporter. Under de senaste åren har Fenniarail vuxit i takt med den ökade efterfrågan på järnvägstransporter i Finland och de har etablerat sig som en oberoende aktör på den finska marknaden. Bland annat fkör företaget gods på sträckorna Kouvola-Kemijärvi-Kotka-Kouvola och Kouvola-Pori-Kouvola.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com
Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)
RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.
Taggar: