Varje år genomför InfraSweden innovationstävlingen InfraAwards, där vinnaren ges finansiering på upp till 500 000 kronor att föra ett innovationsprojekt framåt. Tävlingsbidragen ska ha potential att bidra till en mer hållbar transportinfrastruktur och i år är temat uppkoppling, digitalisering och AI. Railway Metrics and Dynamics (RMD) är en av de tre finalisterna i årets tävling.
Om InfraSweden
InfraSweden är ett innovationsprogram i Sverige som syftar till att utveckla hållbar och effektiv infrastruktur. Programmet är en del av Vinnovas satsning på strategiska innovationsområden och samlar aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor. Fokus ligger på att främja innovation inom byggande, underhåll och drift av transportinfrastruktur. Genom samarbeten och finansiering av projekt bidrar InfraSweden till att möta framtidens behov av klimatsmarta och kostnadseffektiva lösningar.
Tävlingsbidraget
Railway Metrics and Dynamics (RMD) tävlingsbidrag har titeln ”Digitalisera Malmbanan” och bygger på ett uppkopplat system baserat på sensorer och AI för övervakning och intelligent beslutsstöd inom järnvägstrafiken.
Digitaliseringen av järnvägen har alltid legat RMD varmt om hjärtat, men eftersom malmbanan är av Sveriges viktigaste järnvägssträckor med avgörande betydelse för Sveriges ekonomi är det extra viktigt. De senaste fem åren har det skett 9 allvarliga urspårningar, den senaste i Vassijaure nära norska gränsen i februari 2024.
Planerat underhåll avgörande
Den enkelspåriga järnvägen är känslig och de tunga lasterna sliter ut rälerna i förtid och skapar utmattningssprickor. Urspårningar ger allvarliga konsekvenser i form av uppsliten räls, skador på fordon och vagnar, långa förseningar och stora ekonomiska förluster.
Med hjälp av RMD:s sensorteknik och AI-baserade system kan skador på både lok, vagnar och banan upptäckas i tid. Det här innebär i sin tur att underhållet kan planeras, åtgärder kan prioriteras och rätt arbete kan utföras vid rätt tidpunkt. På så sätt kan förseningarna minskas.
Om en urspårning trots allt skulle inträffa, får lokföraren genast en varning via RMD:s ”MyTrainApp”. På så sätt kan föraren stanna tåget och minimera omfattningen av skadorna.
Vikten av övervakning i realtid
RMD:s förslag för att digitalisera järnvägen bygger på uppkopplad sensorteknik i kombination med AI och Machine Learning. Mycket detaljerad data om statusen på lok, vagnar, kontaktledning och själva bansträckningen skickas till ett AI-baserat system där den analyseras i realtid. Informationen kan enkelt delas till exempelvis Trafikverket eller tredje part.
En av tre finalister
RMD har utsetts som en av tre finalister i InfraSwedens tävling InfraAwards 2024 med tävlingsbidraget ”Digitalisera Malmbanan”.
– Det här är mycket roligt – och ett tecken på att vi lyckats förklara de uppenbara vinsterna med vårt AI-baserade sensorsystem på ett bra sätt, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.
Vinnaren presenteras av InfraSweden och Smart Built Environment den 15:e januari på Transportforum i Linköping.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com
Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)
RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.
Taggar: