Tanalys

Röda Korset och Optimizely skapar modern insamling

När det inte fungerar med bössor på stan längre behöver en välgörenhetsorganisation som Röda Korset arbeta på ett nytt sätt. Tillsammans med Optimizely har Röda Korset utvecklat insamlingsverksamheten.

I en tid när människor inte har kontanter på sig blir traditionella insamlingsbössor obrukbara för att samla in pengar till välgörenhet. När det dessutom är allt svårare att fånga människors uppmärksamhet blir det en stor utmaning för en organisation som Röda Korset.

– Det gäller bland annat att snabbt kunna reagera på omvärldshändelser. I samband med kriget i Ukraina kunde vi på kort tid få i gång en insamling som gav 300 miljoner kronor. Med den digitala lösningen nådde vi en hög ranking på Google för begrepp kopplade till Ukraina, säger Lotta Åberg som är webstrateg på Röda Korset.

I dagens värld räcker det emellertid inte att vara snabb. Det handlar också om att vara personlig, det ska tilltala just dig och att det är ditt bidrag som behövs.

– Vi gör det på ett personligt sätt, där informationen kopplas till besökaren. På plattformen följer även donationsformuläret med hela tiden. Du behöver alltså inte lämna sidan, utan det går att ge bidrag samtidigt som du får personligt anpassad information om hjälpbehovet. Det här ger människor en ökad motivation att donera, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely som levererat lösningen till Röda Korset.

För mer information:

Lotta Åberg, 08-452 49 34

Mårten Bokedal, 070-4106909

Om Optimizely

Vi på Optimizely hjälper företag och organisationer att maximera sin digitala potential. Det gör vi genom att ge marknadsförings- och produktteam moderna och effektiva sätt att skapa och optimera digitala upplevelser i alla kanaler. Med vår ledande plattform för digitala upplevelser (DXP) hjälper vi företag runt om i världen att planera, skapa och publicera allt sitt innehåll, öka sin försäljning online och testa och experimentera i alla kontaktpunkter med kunder. Optimizely har mer än 700 partners och nästan 1500 anställda på våra 21 kontor runt om i världen. Vi är stolta över att hjälpa mer än 10 000 företag och organisationer, däribland H&M, PayPal, Zoom, Toyota KLM, Mazda, Electrolux, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att förbättra sina kunders livstidsvärde, öka intäkterna och utveckla sina varumärken. Stora nog för att leverera, små nog för att bry oss om – det är vår filosofi på Optimizely.

Exit mobile version