
Trots att läget börjar ljusna för landets bostadsrättsföreningar är det inte läge att pusta ut. Många föreningar står inför en växande underhållsskuld där medlemmarna trots bättringar i ekonomin fortsatt riskerar höjningar av avgifterna. Lösningen ligger i långsiktig planering och en aktiv underhållsplan, menar SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.
Underhållsskulden i Sveriges bostadsrättsföreningar har ökat de senaste åren. Samtidigt har både SBC och andra aktörer rapporterat om att många föreningars avgifter fortfarande är för låga för att möta framtida underhållsbehov. För att undvika rejäla höjningar och akut belastning av medlemmars ekonomi krävs både rätt satta avgifter och att landets föreningar omgående ser över sina underhållsplaner.
– Efter flera års stramare ekonomi har många bostadsrättsföreningar tvingats prioritera om i sina budgetar. Vi ser nu att en stor andel föreningar fortfarande inte har avgifter som motsvarar deras framtida behov, ofta till följd av en bristfällig eller föråldrad underhållsplan. Utan en tydlig plan riskerar styrelsen att fatta kortsiktiga beslut, vilket kan leda till akuta och dyrare reparationer och i sin tur ytterligare avgiftshöjningar, säger Markus Pålsson, chef Verksamhetsinnovation och utveckling, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.
För att undvika ekonomiska överraskningar behöver bostadsrättsföreningar en uppdaterad och realistisk underhållsplan, gärna i kombination med en flerårsbudget som visar förväntade intäkter och utgifter. På så sätt får styrelsen en långsiktig strategi som underlättar prioriteringar och hjälper föreningen att planera hållbart.
– Det är viktigt att komma ihåg att underhållsplanen är ett levande dokument. Den behöver uppdateras löpande, gärna årligen, för att bocka av vad föreningen har aktiverat och vad som har skjutits upp. När det är dags att ta tag i större projekt rekommenderar vi att ta hjälp av professionell projektledning. Detta säkerställer att alla åtgärder görs på rätt sätt från start, fortsätter Jonas Nyman, chef Underhållplanering SBC.
Tre steg för att hantera underhållsskulden smartare:
- Uppdatera underhållsplanen regelbundet: En aktuell och långsiktig underhållsplan ger styrelsen möjlighet att göra välgrundade beslut och minskar risken för oförutsedda utgifter.
- Planera finansieringen i tid: Med en genomtänkt ekonomisk strategi och en flerårsbudget kan kostnader fördelas över tid, vilket minimerar risken för plötsliga avgiftshöjningar och säkerställer att föreningen har resurser för framtida underhåll och investeringar.
- Ta hjälp av professionell projektledning: Större underhållsåtgärder kräver expertis på rätt sätt och till rätt pris. SBC erbjuder stöd genom hela processen – från planering och upphandling till genomförande och uppföljning.
För ytterligare information kontakta:
Markus Pålsson
Chef för Verksamhetsinnovation och utveckling, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 08-544 10 980
E-post: markus.pålsson@sbc.se
Jonas Nyman, Chef Underhållplanering, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 08-501 15 022
E-post: jonas.nyman@sbc.se
SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 450 anställda och omsatte 640 mkr år 2024.