Tanalys

Så undviker du konflikter i grannskapet

Arga lappar, högljudda fester och skräp på innegården. Det är många saker som snabbt kan skapa osämja bland grannar. SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum, har samlat några av sina bästa tips för att undvika gräl i grannskapet. 

De allra flesta har någon gång, direkt eller indirekt, upplevt en grannfejd. När en situation väl har utvecklats till ett rejält gräl kan det vara svårt att förbättra läget. SBC, som dagligen får vägleda bostadsrättsföreningar runt om i landet i dessa frågor, vill därför slå ett slag för vikten att förebygga problemen innan de inträffar. Ett bra sätt för att lyckats med detta är att sätta tydliga och lättförstådda ordningsregler.

Det är så lätt att glömma att det enklaste sättet ibland är det mest effektiva. För genom tydliga regler kan vi många gånger undvika att vissa gräl startar från första början. Vi vet av många års erfarenhet att det inte alltid är lätt att lösa konflikter när de väl uppstått så rådet är alltid att ligga steget före. Som förening bör man därför tänka efter vad för situationer som skulle kunna uppstå och sedan informera de boende om dessa i tid. Klassiker som dubbelbokad tvättstuga, sena fester och felsorterade sopkärl är exempel där extra tydlighet alltid är att rekommendera, säger Therese af Jochnick, Head of Legal, SBC.

Tips: Så undviker du gräl i grannskapet

Ha tydliga ordningsregler och stadgar
Ett enkelt och effektivt sätt att undvika konflikter mellan grannar är att styrelsen tar fram tydliga ordningsregler och stadgar. Men för att veta vad som gäller i föreningen är det även bostadsrättsägares ansvar att vara pålästa. Om det finns en regel som bör förändras får man inte glömma att man som medlem i föreningen alltid kan vara med och förändra dem. Antigen genom att skicka in ett förslag till stämman eller själv engagera sig i styrelsen.

Informera i tid
Om du som bostadsrättsägare blir störd av en granne ska du alltid i ett första steg prata med grannen. Ju förr desto bättre. Tänk på att vara noga med att det du säger stämmer enligt de satta ordningsreglerna i föreningen. Skulle problemet fortsätta är det aldrig en bra idé att sätta upp arga lappar. Det finns då risk att konflikten blir värre än vad den hade behövt.

Ta hjälp utifrån
Om en konflikt skulle uppstå i föreningen kanske det inte är helt enkelt att lösa situationen på egen hand. Då kan det vara en bra idé att ta hjälp från din styrelse som kan agera medlare. Om detta inte hjälper och konflikten inte går att lösa kan styrelsen kontakta SBC för extern hjälp.   

Om kampanjen
Läs mer och ta del av kampanjen Helt Hemma här.
 

För ytterligare information kontakta:
Therese af Jochnick, Head of legal på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon 08-775-72-37

E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. Under hösten 2021 lanserar bolaget en unik, marknadsledande räntetjänst samt kampanjen ”Helt hemma”. SBC har idag 350 anställda och omsatte år 2020, 478 mkr i koncernen. Se kampanjen här: https://helthemma.sbc.se/.

Exit mobile version