Marknadsnyheter
Sammantaget rekordresultat för helåret och investerar för framtiden

Oktober-december 2024:
- Orderingången minskade -23% (-29% organiskt), med stark tillväxt i FoodTech motverkad av negativ organisk utveckling i AirTech och Data Center Technologies (DCT).
- Nettoomsättningen ökade +19% (+10% organiskt) genom stark tillväxt i DCT och FoodTech, medan AirTech behöll samma nivå.
- Den justerade EBITA-marginalen var stabil, stödd av stark nettoomsättningstillväxt i DCT och FoodTech, medan AirTech påverkades negativt av ökad osäkerhet på batterimarknaden vilket resulterade i underabsorption samt pågående investeringar i vår globala verksamhet.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till följd av en positiv utveckling av rörelsekapitalet. OWC/nettoomsättning förbättrades till 10,2%, inom vårt målintervall på 13–10 %.
- Nettoskulden i relation till justerad EBITDA ökade till 2,3x, främst till följd av förvärv finansierade genom lån.
- Jämförelsestörande poster (IAC) ökade till MSEK -117(-49). En IAC-kostnad för omstruktureringsåtgärder om MSEK 66 redovisades inom AirTech, vilket speglar olika åtgärder som identifierats och implementerats för att motverka svagheten inom undersegmentet batteri.
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, var SEK 0,89 (0,30) under fjärde kvartalet.
Januari-december 2024:
- Orderingången var oförändrad, +1% (-4% organiskt), drivet av stark tillväxt inom FoodTech och en stabil utveckling inom AirTech. DCT minskade till följd av färre stora ordrar.
- Nettoomsättningen ökade med +11% (+5% organiskt), drivet av stark tillväxt inom DCT och FoodTech, medan AirTech behöll samma nivå.
- Den justerade EBITA-marginalen förbättrades, drivet av stark nettoomsättningstillväxt i DCT och FoodTech samt en positiv effekt från produktmixen i AirTech när leveranser av stora ordrar slutfördes.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades under året, drivet av ett ökat rörelseresultat och en positiv utveckling av rörelsekapitalet.
- Nettoskulden i relation till justerad EBITDA ökade något, främst drivet av förvärv finansierade genom lån, motverkat av ett starkt operativt kassaflöde.
- Jämförelsestörande poster (IAC) ökade till MSEK -240 (-96), främst på grund av ökade kostnader för omstruktureringsåtgärder och kostnader relaterade till den strategiska översynen inom FoodTech, samt M&A-aktiviteter.
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, var SEK 5,33 (4,30) för helåret.
Händelser efter periodens slut
- I januari 2025 nyttjade minoritetsägarna i MTech sin säljoption till ett verkligt värde om MSEK 1 142 per den 31 december 2024. Transaktionen innebär att Munters blir exklusiv ägare, där 80% av köpeskillingen förväntas betalas under första halvåret 2025 och resterande 20% under första halvåret 2026.
- Styrelsen föreslår en utdelning om 1,60 SEK (1,30) per aktie, vilket motsvarar en total utdelning om MSEK 292 (237), att betalas ut i två lika stora delbetalningar. Detta motsvarar 30% (30%) av nettoresultatet för 2024.
Vd kommentar
Ett år av framsteg: Stärker grunden för framtida tillväxt
Under 2024 tog vi betydande steg för att stärka vår marknadsposition, och jag vill uppriktigt tacka alla medarbetare för deras hårda arbete och engagemang. Vårt strategiska fokus de senaste åren – att prioritera tillväxt, optimera vår närvaro och förbättra den operativa effektiviteten – har resulterat i en stark övergripande prestation. Fortsatt god efterfrågan och framgångsrika förvärv ledde till en 11-procentig årlig ökning av nettoomsättningen. Intäkterna nådde en ny rekordnivå 2024, vilket markerar vårt bästa helårsresultat någonsin med en justerad EBITA-marginal på 15,1 procent.
Drivet av högre vinster och en positiv utveckling av rörelsekapitalet förbättrades kassaflödet från den löpande verksamheten. Vi fortsätter att prioritera arbetet med att stärka vår finansiella motståndskraft genom förbättrad kassaflödeshantering och minskat rörelsekapital. Skuldsättningsgraden ökade något under året, främst drivet av vår aktiva M&A-strategi, inklusive både förvärv och minoritetsinvesteringar. Inom AirTech förvärvade vi Airprotech, en italiensk tillverkare av system för att reducera flyktiga organiska ämnen (VOC). Inom DCT förvärvade vi Geoclima, en italiensk tillverkare av luft- och vattenkylda kylaggregat. Inom FoodTech genomförde vi två förvärv kopplade till kontrollsystem: Automated Environments, ett USA-baserat företag specialiserat på automatiserade kontrollsystem för äggindustrin, samt Hotraco, en nederländsk utvecklare av kontrollsystem och sensorer för jordbrukssektorn. Förvärven inom FoodTech understryker vårt strategiska fokus på att expandera den digitala affären genom mjukvara, kontrollsystem, sensorer och IoT inom detta affärsområde framöver.
Blandat fjärde kvartal: Positiv försäljning och stabil marginal trots försvagad efterfrågan
Orderingången var varierad under det fjärde kvartalet. Den totala orderingången minskade, med undantag för FoodTech, som uppvisade tillväxt. DCT:s orderingång sjönk, då samma kvartal föregående år inkluderade stora ordrar på cirka 2,2 miljarder SEK. Den underliggande efterfrågan på våra kylsystem inom DCT är dock fortsatt stark på våra nyckelmarknader, vilket bevisas av en 60-procentig organisk ökning av små och medelstora order under kvartalet. Inom AirTech minskade orderingången, främst på grund av fortsatt svaghet i undersegmentet batteri i samtliga regioner. Samtliga affärsområden bidrog till nettoomsättningstillväxten på 19 procent av, särskilt DCT och FoodTech. Inom FoodTech växte SaaS-intäkterna (ARR) inom Digital solutions med 46 procent under kvartalet. Den justerade EBITA-marginalen var på samma nivå som föregående år, stödd av starka förbättringar inom DCT och FoodTech. Dock resulterade en lägre efterfrågan från undersegmentet batteri i en underabsorption, vilket påverkade AirTechs marginal negativt. Detta motsvarade en negativ effekt på AirTechs justerade EBITA-marginal med cirka -3 procent under kvartalet.
Vi förväntar oss att svagheten på batterimarknaden kvarstår under hela 2025. Mot bakgrund av detta, samt utifrån utvecklingen under 2024, har AirTech identifierat och implementerat olika åtgärder för att stärka marginalen framöver. Vi räknar med att dessa åtgärder kommer att motverka svagheterna och stärka AirTechs lönsamhet från nuvarande nivåer under andra halvåret 2025. Vi kommer fortsätta följa utvecklingen noggrant och vidta ytterligare åtgärder vid behov.
Investeringar för att ligga steget före
Vi fortsätter att driva en ambitiös tillväxtagenda baserad på vår starka tro på de långsiktiga tillväxtmöjligheterna kopplade till megatrender som elektrifiering och digitalisering. Framöver kommer vi att fortsätta fokusera på strategiska förvärv för att expandera vår teknologiska och marknadsmässiga räckvidd, samtidigt som vi prioriterar investeringar i innovation och operativ effektivitet. Med vår starka marknadsposition och innovativa lösningar är vi övertygade om vår förmåga att ta vara på framtida tillväxtmöjligheter. För att stödja vår tillväxtresa är vi glada att kunna expandera vår verksamhet med två nya toppmoderna fabriker under 2025 – en i Cork, Irland, för DCT, och en i Amesbury, USA, för AirTech. Dessa expansioner kommer att stärka vår globala närvaro, öka produktionskapaciteten, förbättra arbetsflöden och bättre möta våra kunders växande behov världen över, samtidigt som vi prioriterar energieffektivitet och resursbevarande. Anläggningen i Cork, som öppnade i slutet av 2024, kommer att öka produktionen successivt under 2025, medan anläggningen i Amesbury planeras att öppna under första halvåret. Under övergångsperioden kommer både befintliga och nya anläggningar att vara i drift parallellt i början av 2025.
Med en tydlig strategi, strategiska investeringar och ett starkt fokus på innovation är vi väl positionerade för att driva hållbar tillväxt och skapa långsiktigt värde för våra kunder, partners och intressenter.
Klas Forsström, vd och koncernchef
Information om webcast och telefonkonferens
Välkommen att delta i en webcast eller telefonkonferens idag, den 5 februari klockan 9.00 CET, då vd, Klas Forsström tillsammans med CFO, Katharina Fischer presenterar rapporten.
Webcast: https://ir.financialhearings.com/munters-q4-report-2024
Telefonkonferens: Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50050326
Delårsrapporten, presentationsmaterialet och en länk till webcasten kommer att finnas tillgängligt på https://www.munters.com/sv-se/investors/
För mer information:
Investerare och analytiker
Line Dovärn, Head of Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com, Telefon: +46 (0)730 488 444
Media
Daniel Frykholm, VP External Relations & Internal Communications
E-mail: daniel.frykholm@munters.com, Telefon: +46 (0)702 067 786
Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 februari 2025 kl. 07.30 CET.
Om Munters Group
Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan företaget grundades 1955. Idag bedriver cirka 5 400 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2024 en nettoomsättning på mer än 15 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Snart dags för första Husmanskostens Dag – den 26 februari


Nu är det bara drygt en vecka kvar till den 26 februari och den första upplagan av Husmanskostens Dag. På en presslunch på Restaurangakademien under måndagen var stämningen hög bland initiativtagarna och projektets partners:
– Allt fler svenskar älskar att laga mat, nu är det dags att de återupptäcker husmanskosten, sa Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell.
(Gruppbild fr v: Peter Kjellberg, Fredrik Eriksson, Mikael Einarsson, Carl-Jan Granqvist, Karsten Thurfjell, Marcus Ekman, Pontus Frithiof. Foto: Johan Marklund)
Husmanskostens Dag är ett initiativ som startades av Pontus Frithiof i höstas och som på kort tid har fått många följare och partners runt om i landet. Redan nu är den 26 februari inskriven i den svenska temakalendern, och fler än 600 restauranger liksom ICA centralt har aviserat att de kommer att delta i dagen.
I måndags var det dags för den officiella introduktionen av dagen med en presslunch (blodpudding) på Restaurangakademien i Stockholm.
– Detta är ingen vanlig presslunch, säger Peter Kjellberg från White Guide, en av personerna bakom Husmanskostens Dag.
– Vi har ingen vara eller tjänst att sälja, utan vi är en grupp passionerade individer som har investerat tid, resurser och energi eftersom vi anser att det är viktigt att hedra, bevara och utveckla vår kanske viktigaste mattradition.
Målet är att få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten – både i hemmaköken, på restauranger och i storkök.
– Detta är hållbar mat på många sätt. Den lagas från grunden med lokala råvaror där vi verkligen tar vara på allt.
Husmanskosten har sitt ursprung i 1700-talets Sverige och var ofta baserad på potatis, kål, spannmål och fläsk. Under 1800-talet började begreppet användas mer allmänt för att beskriva enklare mat på värdshus för arbetare och resande. Det var först på 1900-talet som husmanskosten blev ett etablerat begrepp även för vardagsmat i svenska hem och personalmatsalar.
Folkhemmet, försvaret och skolmaten standardiserade rätter som köttbullar, pytt i panna, pannbiff och ärtsoppa.
På 1960-talet förde Tore Wretman bokstavligen talat in husmanskosten i de fina salongerna när han tog över ansvaret för Operakällaren.
Kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som bland annat är ordförande i Årets Kock, är engagerad i projektet:
– Så många människor är intresserade av att laga mat idag, och husmanskost är ett sätt att verkligen lära sig laga mat på riktigt. Jag pratade nyligen med en känd krögare som beklagade sig: ”Mina nya kockar kan ju inte ens laga personalmat.” Kan man laga husmanskost, då har man lärt sig hantverket.
Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell fyller i:
– För några år sedan var uppgiften i finalen i en stor kocktävling att laga ärtsoppa med plättar. Det var flera av finalisterna som hade klara problem med det.
En av de stora bärarna av husmanskosten som tradition är vår klassiska helgmat. Dofterna och smakerna av jul, midsommar och påsk präglar oss från barnsben – och alla dessa högtider bygger på just husmanskost.
Carl-Jan Granqvist, professor emeritus i måltidskunskap, menar att maten och gastronomin är en del av hela vårt samhällsbygge:
– Mätta människor är en förutsättning för demokrati, och vår husmanskost gjorde just människor mätta och gav dem kraft att orka. Jag menar att husmanskosten har en given plats i vår kulturkanon.
Husmanskostens Dag äger rum den 26 februari.
==================================================
Vilken är din favoriträtt inom husmanskosten?
Pontus Frithiof:
Kokt kalv i dill. Leif Mannerström lärde mig laga det. Och så gör min fru underbara raggmunkar.
Carl-Jan Granqvist:
Det beror på årstid och tid på dygnet. Men på hösten är rotmos och fläsklägg med krossade lingon svårslaget. Och en sen kväll är Jansson en favorit. Men man får inte glömma bort krusbärskräm och rabarberkräm med mjölk.
Peter Kjellberg:
Öländska kroppkakor. Men förra veckan åt jag en helt otrolig kålpudding som blev ett minne för livet.
Peter Kjellberg
vd, White Guide
073-806 33 33
peter@whiteguide.com
Marcus Ekman
vd Pontus Brands
070-930 69 57
marcus.ekman@pontusfrithiof.com
Husmanskostens dag arrangeras första gången den 26 februari 2025. Initiativtagare är Pontus Frithiof tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin. Initiativet stöds även av en rad namnkunniga kockar samt Måltidsakademin, LRF, Menigo, Sabis, Arla och Nordrest. Fler aktörer tillkommer löpande.
Marknadsnyheter
Valberedningen föreslår Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB (publ)
SyntheticMR meddelar härmed att valberedningen, som har utgjorts av Fredrik Persson (Swedia Invest AB), David Zetterlund (David Zetterlund) och Marcel Warntjes (Marcel Warntjes), föreslår val av Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB vid årsstämman den 20 maj 2025.
Valberedningen föreslår också omval av styrelseledamöterna Ann-Christine Sundell, Staffan Persson, Johanna Fälting, Gisli Hennermark och Jan Bertus Marten (Marcel) Warntjes.
Vad gäller beroendeförhållanden gör valberedningen följande bedömning: Alla ledamöter förutom Jan Bertus Marten Warntjes anses oberoende i förhållande till bolaget och dess ledning. Alla ledamöter förutom Staffan Persson anses oberoende i förhållande till ägare med innehav av mer än tio procent av totala antalet röster och aktier.
Marknadsnyheter
Återköp av aktier i Synsam under den 10 februari, 2025 – 14 februari, 2025 (vecka 7)
Synsam AB (publ) (LEI-kod: 5493000TMEGW9DHNOQ70) (”Synsam” eller ”Bolaget”) har under den 10 februari 2025 till den 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktier (ISIN-kod: SE0016829709) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Synsams styrelse i syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.
Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 160 MSEK som Synsam tillkännagav den 19 november 2024 och som löper under perioden 22 november 2024 och fram till dagen för årsstämman 2025. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Bolagets kapitalstruktur genom att minska aktiekapitalet.
Aktier i Synsam har återköpts enligt följande:
Datum | Aggregerad daglig volym (antal aktier) | Viktat genomsnittspris per dag (SEK) | Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK) |
2025-02-10 | 45 000 | 49,582282 | 2 231 203 |
2025-02-11 | 45 000 | 49,353370 | 2 220 902 |
2025-02-12 | 45 000 | 49,940533 | 2 247 324 |
2025-02-13 | 15 000 | 51,703533 | 775 553 |
2025-02-14 | 45 000 | 52,069291 | 2 343 118 |
Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Synsams räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Synsams innehav av egna aktier per den 14 februari 2025 till 4 609 258 aktier. Det totala antalet utestående aktier i Synsam är 150 000 000.
Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke