Sammanfattning tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2024
- Nettoomsättningen minskade med 2,0 procent till 6 182 MSEK (6 307). Organiskt ökade tillväxten med 0,5 procent.
- Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 71,4 procent (71,0).
- Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 941 SEK (933).
- Rörelseresultatet uppgick till 1 155 (1 251).
- Justerat EBITDA uppgick till 1 077 MSEK (1 173).
- Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 2,98 SEK (3,04).
- Fritt kassaflöde uppgick till 659 MSEK (899).
- Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0,0 ggr på rullande 12 månader.
Sammanfattning 1 januari – 30 september 2024
- Nettoomsättningen minskade med 0,3 procent till 16 472 MSEK (16 525). Organiskt ökade tillväxten med 0,7 procent.
- Genomsnittlig beläggningsgrad uppgick till 62,5 procent (62,6).
- Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 811 SEK (797).
- Rörelseresultatet uppgick till 2 209 (2 283).
- Justerat EBITDA uppgick till 1 951 MSEK (2 115).
- Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 4,14 SEK (4,29).
- Fritt kassaflöde uppgick till 389 MSEK (1 204).
Händelser under perioden
- Återstående konvertibler konverterades till aktier.
- Scandic lanserade ett nytt lojalitetsprogram och tydliggjorde målsättningen att fördubbla antalet medlemmar till 2030.
- Scandic tecknade avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå.
- Scandic tecknade avtal om en hållbarhetslänkad och långsiktig finansiering med Nordea, DNB och Svensk Exportkredit.
Händelser efter balansdagen
- Styrelsen fastställde finansiella mål för 2025–2027. Målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x. Bolagets finansiella mål för tillväxt, lönsamhet och utdelningspolicy tydliggörs och bibehålls.
- Scandic informerade om ett aktieåterköpsprogram om cirka 300 MSEK som lanseras i december 2024.
- Scandic informerade om att bolaget inom kort kommer kalla till extrastämma, att äga rum i december 2024, för att föreslå beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
- Scandic förtidsbetalade skulden om 631 MSEK avseende uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
- Scandic etablerade ett partnerskap med SAS, med en ambition om att skapa ett ännu starkare erbjudande för två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
- Scandic tecknade avtal om ett nytt hotell i Stuttgart samt öppnade ett nytt Scandic Go-hotell i Stockholm.
VD KOMMENTAR
”Scandic levererar ett bra kvartal och bokningsläget är stabilt. De nya finansiella målen återspeglar att vi är väl positionerade för fortsatt stabil tillväxt med god lönsamhet och en balanserad riskprofil. Vi avser att återgå till ordinarie utdelning, och med konvertibeln bakom oss har vi frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna.”
Scandic levererar ett bra kvartal med intäkter i linje med fjolårets rekordkvartal och exkluderat för valutaeffekter ökade tillväxten något. Vi driver hotellen med förbättrad effektivitet och har tagit flera viktiga steg framåt i den kommersiella utvecklingen, samtidigt som pipeline fortsätter att växa med högkvalitativa hotell.
Kvartalet präglades av ett aktivt fritidsresande under sommaren och en stabil start på hösten. Utvecklingen var god på de största marknaderna, Sverige och Norge, med undantag för ett svagt nöjesutbud under sommaren i Göteborg där även kapaciteten på marknaden ökat under det senaste året. Vi förväntar oss att nöjeskalendern normaliseras framöver med bra evenemang nästa sommar. Finland levererar ett stabilt resultat, men påverkas av en utmanande marknad på grund av en svag konjunktur. Särskilt i Helsingfors, där efterfrågan har påverkats ytterligare av färre internationella gäster till följd av dess närhet och stängda gräns mot Ryssland. Under året har vi optimerat verksamheten i Finland för att säkerställa god lönsamhet, och under tredje kvartalet genomförde vi en omorganisation för att ytterligare öka kostnadseffektiviteten. Detta gör oss väl positionerade när marknaden vänder. Utvecklingen i Danmark var fortsatt god och de något lägre intäkterna berodde på att vi hade färre tillgängliga rum jämfört förra året då vi har lämnat ett antal hotell för att optimera hotellportföljen.
Nettoomsättningen var i linje med förra årets kvartal, trots den utmanande marknaden i Finland och Göteborg, färre tillgängliga rum samt valutakurseffekter. Restaurang- och konferensintäkterna påverkades främst av ovan nämnda faktorer samt att vi fortsätter att optimera verksamheten ur ett lönsamhetsperspektiv med exempelvis justerade öppettider. Exklusive engångsposter om -15 MSEK (31) levererar vi ett bra justerat EBITDA om 1 092 MSEK (1 142), motsvarande en marginal om 17.7 procent (18.1).
Vi fortsätter att växa i Tyskland och i början av oktober tecknades avtal om ett nytt hotell i centrala Stuttgart, som efter renovering förväntas att öppna i slutet av nästa år.
I kvartalet tecknade vi avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå och i oktober öppnade vi även vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Intresset för Scandic Go är stort och jag känner mig trygg i tillväxtambitionerna framåt.
I kvartalet lanserade vi det nya lojalitetsprogrammet, Scandic Friends, som har byggts om från grunden. Med mer attraktiva medlemsförmåner och ett mer personligt och digitalt ekosystem ska vi skapa ännu starkare lojalitet och erbjuda mer relevanta upplevelser. Med cirka tre miljoner medlemmar är Scandic Friends det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen, och målsättningen är att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030.
Efter kvartalets utgång presenterade vi ett spännande partnerskap med SAS, där den gemensamma ambitionen är att skapa en mer personlig och smidig rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
Scandic har etablerat en stark kommersiell position och är i princip skuldfritt. För att återspegla detta, tillsammans med vår positiva syn på framtiden och en mer balanserad riskprofil, har styrelsen beslutat att målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x.
Vi bibehåller samtidigt tillväxt- och lönsamhetsmål samt utdelningspolicy. Hela konvertibellånet har nu konverterats, vilket har frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna. Utöver ordinarie utdelning, är ambitionen att totalt återföra minst 1 200 MSEK till aktieägarna under
2024–2026, antingen via aktieåterköp eller extrautdelning. Som ett första steg kommer vi att lansera ett återköpsprogram med start i december 2024 om cirka 300 MSEK. Vidare kommer styrelsen att kalla till stämma i december 2024 för att ta beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
Därutöver förtidsbetalade vi hela skulden på 631 miljoner SEK för uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
Vi förväntar oss ett stabilt fjärde kvartal med en beläggningsgrad och prisnivå i linje med föregående år. Efterfrågan på hotellmarknaden i Norden är god och bör på sikt att gynnas av normaliserade räntenivåer och de penningpolitiska åtgärder som genomförs för att förbättra köpkraften. Under året har vi stärkt den kommersiella och finansiella positionen betydligt och skapat bra förutsättningar för fortsatt stabil tillväxt med bibehållen hög effektivitet och god kostnadskontroll.
Jens Mathiesen
Vd & koncernchef
Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024, kl. 07.30 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367
Scandic Hotels Group bjuder in till en webbsänd presentation av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024 kl. 09.00 CET den 30 oktober 2024. Rapporten offentliggörs kl. 07.30 CET samma dag.
Scandics vd & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med
CFO Pär Christiansen i en webbsändning och telefonkonferens. Presentationen är på engelska.
Tid: Onsdag, 30 oktober 2024, kl. 09.00 CET.
Plats: Webbsändning och telefonkonferens.
Telefonnummer: Uppringningsnummer till telefonkonferensen erhålls genom registrering på länk nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att komma åt konferensen.
Registrering: Klicka här för registrering
Webbsändning: Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024
Registrera och ring gärna in fem minuter innan start. Delårsrapport, presentation och webbsändning tillgängliggörs på www.scandichotelsgroup.com.
Välkommen att lyssna in och ställa frågor.
Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com
Taggar: