fr, maj 25, 2018 10:45 CET
Den tyska regeringen kommer att delfinansiera ett forskningsprojekt för att testa och utveckla tekniken för elvägar (”Trucks for German eHighways”). Scania har av Volkswagens koncernforskning fått uppdraget att leverera lastbilar till den förstudie som bolaget genomför tillsammans med Siemens inför starten av tester med elöverföring via luftledningar längs tre vägsträckor i landet.
Målet för projektet Trucks for German eHighways är att minska koldioxidutsläppen från långväga lastbilstrafik. Under 2019 och 2020 kommer elektrifierade lastbilar att testas längs tre nya elvägar. Projektet är delfinansierat av den tyska regeringen via BMUB (Federala ministeriet för miljö, natur och kärnsäkerhet).
De tre teststräckorna för elvägar kommer uppföras längs motorvägar i delstaterna Schleswig-Holstein, Hessen och Badem-Württemberg.
– Vi ser elvägar som en lovande teknik för framtidens hållbara transporter när det gäller långväga landtransporter. Utvecklingen av elfordon går snabbt, och kommer med de miljömässiga, sociala och kostnadsmässiga fördelarna att spela en viktig roll i omställningen till fossilfria transportsystem, säger Claes Erixon, som är chef för Scanias forskning och utveckling.
Forskningen kring de tyska elvägarna leds av Volkswagengruppen, vars forskningsavdelning kommer att bidra med resurser och kompetens när det gäller fordonselektrifiering av personbilar samt utreda synergier med den forskning som sker inom utvecklingen av kommersiella fordon.
Scania kommer under den första fasen av projektet att leverera två elhybridlastbilar för fjärrtrafik. Den ena lastbilen är utrustad med ett enda batteri som har en kapacitet av 15 kWh, medan det andra har fler batterier för att ge högre kapacitet.
Precis som vid Scanias pågående test av elhybridlastbilar på den svenska elvägen i Sandviken, den första i världen, kommer Scanialastbilarna i det tyska projektet att vara utrustade med strömavtagare som utvecklats av Siemens och som monteras på ramen, bakom hytten.
– Scania går in i det här projektet med alla erfarenheter från Sandviken. I det tyska projektet kommer de viktigaste forskningsområdena vara att optimera konceptet för drivlinan, styrning av energianvändningen, hybridöverföring, hur batterierna åldras över tid samt nästa generations system för kylning, säger Christer Thorén, projektledare för Scanias elvägsteknik.
Som ett led i Scanias mål att leda utvecklingen mot ett hållbart transportsystem är företaget engagerat i flera projekt för att påskynda eltekniken för såväl stads- som fjärrtrafik. Scania deltar också i det svensk-tyska regeringsinitiativet för att främja innovation inom mobilitet och elvägar. Konkreta partnerskapsprojekt som ”Trucks for German eHighways” är ett tydligt uttryck för Scanias syn på innovation – att integrerat samverka med andra inom offentlig och privat sektor. Det bidrar till den kortaste och snabbaste vägen för att uppnå ett hållbart transportsystem, menar Scania.
För ytterligare information, kontakta:
Hans-Åke Danielsson, Press Manager
Tel: 08-553 856 62
E-post: hans-ake.danielsson@scania.com
Christer Thorén, projektledare, Electric and Hybrid Powertrain Technology
E-post: christer.thoren@scania.com
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck Bus GmbH. För mer information besök: www.scania.com.
Taggar: