Tanalys

Sekventiell tillväxt och momentum i marknadsföringen i Kv3 stödjer helårsprognos

Vi fortsätter att exekvera på våra helårsplaner och bekräftar återigen vår prognos för helåret. Vi hade ett positivt momentum i Kv3 och vår rapporterade försäljning ökade med 1% i fasta valutakurser från Kv2 i år. Snowprint levererade stark tillväxt under Kv3 och PlaySimple växte sekventiellt i fasta valutakurser tack vare våra nyligen lokaliserade ordspel. Våra totala UA-kostnader ökade med 17% jämfört med Kv2 i år och dessa investeringar i lönsam marknadsföring ger oss goda förutsättningar att leverera organisk tillväxt under Kv4. Vi levererade en stark rörelsemarginal på 27% i Kv3, vilket demonstrerar hur robust och fokuserad vår verksamhet är. Vi levererade också 347 Mkr i kassaflöde från rörelsen under Kv3, med en hög kassagenerering på 70% på rullande 12-månadersbasis.

Finansiella höjdpunkter tredje kvartalet

Finansiella höjdpunkter 9 månader

Finansiell översikt

(Mkr) Kv3
2024
Kv3
2023
9M
2024
9M
2023
Helår
2023
Nettoomsättning 1 438 1 494 4 322 4 258 5 829
EBIT/Rörelseresultat 209 283 726 626 885
EBITDA 358 429 1 155 1 019 1 439
Justerad EBITDA 390 449 1 211 1 109 1 548
Periodens resultat 174 194 32 275 164
Resultat per aktie före utspädning, kr 1,45 1,55 0,27 2,23 1,33
Resultat per aktie efter utspädning, kr 1,45 1,55 0,26 2,23 1,32
Tillväxt
Försäljningstillväxt, % -4% 6% 1% 3% 5%
Valutakurseffekter -2% 5% 0% 6% 5%
Försäljningstillväxt rensat för valutaeffekter -2% 1% 2% -4% 0%
varav organisk tillväxt -9% 1% -4% -4% -2%

Koncernchef & VD har ordet

Vi gör goda framsteg med våra helårsplaner och vår pipeline av spel

Vi fortsätter att visa upp styrkan och fokuset i vår portfölj och känner oss trygga med våra mål för helåret. Det arbete som vi har genomfört under tredje kvartalet skapar rätt förutsättningar för att leverera organisk tillväxt under fjärde kvartalet.

Vi har positivt momentum i verksamheten när vi nu går in i fjärde kvartalet, både i den etablerade portföljen och våra nya spel. Jag är glad att kunna rapportera att flera av våra studios har kunnat skala upp lönsamma användarförvärv under tredje kvartalet, och jag är stolt över att vi har förmågan att fokusera både på att bygga ut våra populära spel och investera i framtida tillväxt genom att utveckla nya titlar. Vår pipeline av nya spel och titlar i tidig tillväxtfas fortsätter att vara lovande och representerade 16% av våra totala intäkter i det tredje kvartalet.

Vår redovisade nettoomsättning minskade med -4% under tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år, men ökade med 1% under årets första nio månader. Försäljningen minskade med -2% under kvartalet jämfört med samma period föregående år, men ökade med 2% under årets första nio månader i fasta valutakurser, då vi påverkades av negativa valutaeffekter under kvartalet. Vår nettoomsättning ökade med 1% jämfört med andra kvartalet i fasta valutakurser, vilket visar att vi fortsätter att exekvera på våra planer för helåret. Vi upprepar därför vår helårsprognos om en nettoomsättningstillväxt på 1% till 5% i fasta valutakurser.

PlaySimples intäkter minskade jämfört med föregående år, men ökade något sekventiellt i fasta valutakurser i tredje kvartalet. Vi fortsätter att se en god underliggande trend för de lokala språkversionerna av våra etablerade ordspel, med bra dynamik in i fjärde kvartalet. PlaySimple har också flera nya spel i tidig skalning och började testa det nya ordspelet Cryptogram under kvartalet. Jag är även stolt att kunna rapportera att PlaySimples ordspel låg i topp på de globala nedladdningslistorna i sin kategori i september, enligt dataföretaget Data.ai.

InnoGames redovisade lägre försäljning både jämfört med föregående år och sekventiellt i tredje kvartalet. Detta återspeglade att Forge of Empires endast hade två event i tredje kvartalet i år, jämfört med tre event under föregående kvartal och tre i det tredje kvartalet förra året. Tillväxten jämfört med föregående år var även mer utmanade på grund av att de tre eventen i det tredje kvartalet 2023 var mycket starka. Studion fortsatte sitt arbete med att kalibrera Quantum Incursions, det guild-raid-innehåll som introducerades förra kvartalet. InnoGames har också adderat ett nytt tillväxtteam till spelet, och detta team har fokuserat på att förbättra spelets onboarding.

I slutet av september firade vi InnoGames framgångsrika lansering av det nya spelet Heroes of History, efter en mjuklansering i slutet av augusti. Spelet har i ett tidigt skede levererat höga nivåer av engagemang och avkastning på investeringar i marknadsföring.

Snowprint fortsatte att leverera stark tillväxt både på årsbasis och sekventiellt i tredje kvartalet, med rekordhöga försäljnings- och användarnivåer. Studion firade tvåårsjubileet av Warhammer 40,000: Tacticus under kvartalet och fortsatte att leverera starka event och innehåll för att expandera spelet. Snowprint har nu varit en del av MTG i över 1 år och kommer att inkluderas i vår organiska utveckling från och med fjärde kvartalet 2024.

Hutch redovisade lägre försäljning under tredje kvartalet både jämfört med föregående år och sekventiellt. Säsongsuppdateringen av F1 Clash som introducerades i maj i år har fortsatt att prestera väl, vilket har resulterat i en ökning av intäkter per spelare. Det totala antalet spelare är dock ner från 2023 på grund av det svagare resultatet från förra årets säsongsuppdatering. De två nya spelen, Forza Customs och NASCAR Manager, presterade inte i linje med våra förväntningar under kvartalet och teamet diskuterar nu nästa steg för dessa två titlar.

Ninja Kiwis intäkter minskade under det tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år, men ökade något från det andra kvartalet i år. Studion levererade tre uppdateringar till vår flaggskeppstitel Bloons TD 6 under kvartalet och planerar en till stor uppdatering under fjärde kvartalet. Ninja Kiwi kommer inom kort att lansera sitt nya kortspel Bloons Card Storm, efter ett mycket positivt mottagande av alfa-lanseringen i augusti. Teamet fortsätter också arbeta mot en mjuk lansering av ytterligare en titel i slutet av året.

Fortsatt solid lönsamhet trots ökade investeringar i hållbar framtida tillväxt

Vi investerade totalt 548 Mkr i användarförvärv (UA) under tredje kvartalet och 1 545 Mkr under årets första 9 månader. Detta motsvarade 38% av våra intäkter under tredje kvartalet och 36% för årets första nio månader. Våra utgifter för UA ökade med 17% från andra kvartalet i år i fasta valutakurser, vilket återspeglade Snowprints starka momentum, en påtaglig ökning av marknadsförings-investeringar från PlaySimple i september och högre sekventiella investeringar i InnoGames.

De ökade nivåerna av lönsamma UA-investeringar ger oss goda förutsättningar att attrahera och behålla spelare under fjärde kvartalet, samt under 2025 och framgent. Sammantaget har vi bra momentum i marknadsföringen när vi nu rör oss mot årets sista och viktigaste månader. Vårt resultat under kvartalet påverkades också av att en intäktsbokning från tredje part flyttades från tredje kvartalet till fjärde kvartalet i år i en av våra studios.

Vår totala justerade EBITDA uppgick därför till 390 Mkr under tredje kvartalet och 1 211 Mkr för årets första nio månader. Detta motsvarar en minskning med 13% under tredje kvartalet jämfört med föregående år, men en ökning med 9% för årets första nio månader. Det är värt att minnas att vår justerade EBITDA under tredje kvartalet 2023 även fick stöd av vissa engångseffekter.

Vår rapporterade rörelsemarginal uppgick till 27% under tredje kvartalet och 28% för årets första nio månader, vilket ligger väl inom vårt målintervall för helåret. Vi upprepar därför vår prognos för helåret om en justerad EBITDA-marginal som uppgår till mellan 26% och 29%.

Vår verksamhet genererar starka kassaflöden och vi rapporterade en kassagenerering på 70% för den rullande 12-månadersperioden med slut den 30 september 2024. Detta är över vårt prognosticerade långsiktiga intervall på 50-60%.

Vi har en stark verksamhet som är väl positionerad för att leverera framtida tillväxt

Som ni kan se fortsätter vi att driva vår organiska strategi och våra planer för året. Vi har nu 11 spel som är i mjuklansering eller tidig skalning, med ytterligare två titlar planerade att introduceras innan årets slut. Detta säkerställer att vi kan fortsätta att bygga vidare på framgångarna i vår portfölj genom att se till att vi har ett antal möjliga vägar till framtida tillväxt.

Vi genomförde flera förändringar i vårt ledarskapsteam under kvartalet. I början av oktober tillkännagav vi att Shaun Rutland, Hutchs co-CEO, kommer att ta över som studions styrelseordförande och att Hutch hade utsett MTG:s CPO, Oliver Bulloss, till interim co-CEO. I oktober gick vi också skilda vägar med vår CFO, Nils Mösko. Beslutet fattades i godo och i samförstånd, och jag önskar Nils lycka till i hans framtida karriär.

MTG är en stabil verksamhet som kontinuerligt omvandlar hög lönsamhet till höga nivåer av kassagenerering. Vi har förmågan att fortsätta generera avkastning till våra aktieägare genom att återköpa våra egna aktier, samtidigt som vi behåller tillräcklig kraft för att kunna genomföra förvärv i en bransch som vi tror är redo för ytterligare konsolidering.

Jag vill än en gång tacka er för att ni följer utvecklingen i vår koncern och ser fram emot att dela fler nyheter med er när det blir aktuellt.

Maria Redin

Koncernchef & VD, Modern Times Group MTG AB

Upprepad prognos för 2024

MTG:s förväntningar för 2024 är att den rapporterade försäljningstillväxten hamnar inom intervallet 1 till 5% på en valutajusterad basis. Koncernen förväntar sig också att den rapporterade justerade EBITDA-marginalen för helåret uppgår till mellan 26% och 29%.

Aktieägarinformation

MTG:s årsstämma 2025

Årsstämma hålls den 15 maj 2025 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med förslag skriftligen antingen via post till ”Bolagssekreteraren”, Modern Times Group MTG AB, Årsstämma, Box 2094, 103 13 Stockholm, Sverige eller via e-post till agm@mtg.com minst sju veckor före årsstämman för att garantera att ärendet kan inkluderas i kallelsen till årsstämman. Ytterligare information om hur och när registrering ska ske kommer att offentliggöras före årsstämman.

Finansiell kalender

Post Datum
Bokslutskommuniké 2024 6 februari 2025
Kvartalsrapport Kv1 2025 29 april 2025
Årsstämma 2025 15 maj 2025
Halvårsrapport 2025 18 juli 2025
Kvartalsrapport Kv3 2025 23 oktober 2025

Frågor?

Anton Gourman, VP Communications                 
Direkt: +46 73 661 8488, anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Telefonkonferens 

MTG bjuder in till en livestreaming och telefonkonferens klockan 10:00 CET idag, den 24 oktober 2024. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska.

Hur du deltar:

Modern Times Group MTG AB (publ) – org.nr: 556309-9158 – Telefon: +46 (0) 8-562 000 50

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklingsbolag med populära globala IP inom ett stort antal genrer för casual-spel och mid-core-segmentet. Koncernen har fokus på att öka portföljbolagens tillväxt samt stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv drivkraft inom konsolideringen av gamingbranschen och en strategisk köpare av gamingbolag över hela världen. MTG har sina rötter i Sverige och bygger på en internationell kultur med globalt fotfäste. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

Denna information är sådan information som Modern Times Group MTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 07.30 CET.

Denna delårsrapport innehåller uttalanden som bland annat gäller MTG:s finansiella ställning och resultat som till sin natur är framåtblickande. Sådana uttalanden utgör inga historiska fakta utan representerar framförallt MTG:s framtida förväntningar. MTG anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och säkerhetsfaktorer i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen skiljer sig väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av MTG:s marknadsställning, tillväxt i gamingbranschen samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i MTG, dess koncernbolag och gamingbranschen som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt gällande lag, tar MTG inte på sig något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

About MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) is an international mobile gaming group that owns and operates gaming studios with popular global IPs across a wide range of casual and mid-core genres. The group is focused on accelerating portfolio company growth and supporting founders and entrepreneurs. MTG is an active driver of gaming industry consolidation and a strategic acquirer of gaming companies around the world. We are born in Sweden but have an international culture and global footprint. Our shares are listed on Nasdaq Stockholm under the tickers MTGA and MTGB.

Exit mobile version