Olika typer av nätbedrägerier ökar vanligtvis under semestersäsongerna. Utvecklingen av artificiell intelligens har förbättrat bluffmeddelandenas trovärdighet, eftersom de kan skrivas på några sekunder på flytande finska från vilken plats i världen som helst. Sparbanksgruppen påminner om att förbereda sig för bedrägeriförsök både under semestern och på jobbet.
Enligt statistik som publicerats av Finanssiala ry förlorade finländarna totalt 44,2 miljoner euro i nätbedrägerier som rapporterades till bankerna förra året. Enligt en färsk medborgarundersökning av Finanssiala har nästan 70 % av finländarna blivit utsatta för bedrägeriförsök. Bedrägeriförsöken har ökat under de senaste åren, och nätbrottslingarna blir aktiva särskilt under semestersäsongerna.
”På sommaren förhåller sig många mer avslappnat till användningen av pengar och gör inköp och betalningar som avviker från vardagen, vilket kan göra att man inte så lätt lägger märke till bedrägerier. Det är viktigt att förbereda sig för bedrägeriförsök även på arbetsplatserna och omsorgsfullt bekanta sommararbetare med företagets betalnings- och faktureringsrutiner. Det är till exempel vanligt att bedragare skickar e-post eller Whatsapp-meddelanden i den verkställande direktörens namn till anställda som ombeds att snabbt betala en faktura eller göra en penningöverföring till brottslingens konto”, beskriver Mika Käyhkö, chef för Sparbanksgruppens enhet för digital säkerhet.
Ett typiskt kännetecken för bedrägerier är en känsla av brådska och nöd. Vanliga teman i bluffmeddelanden är till exempel det plötsliga behovet av hjälp från en närstående, äventyrande av det egna bankkontots säkerhet eller en sällsynt investeringsaffär som bör genomföras omedelbart.
”Det bästa rådet är att stanna upp och fundera på saken i lugn och ro och säkerställa sanningen i saken från en annan, pålitlig källa. Om du till exempel har fått ett meddelande som innehåller en överraskande förfrågan eller ett erbjudande från en kollega, myndighet eller närstående bör du till exempel ringa ett traditionellt telefonsamtal och säkerställa meddelandets äkthet direkt med avsändaren”, råder Käyhkö.
Ge aldrig de egna bankkoderna till någon annan, och varken banken eller myndigheterna ber någonsin om bankkoder eller kortuppgifter per telefon, e-post eller textmeddelande. Bankkoder eller kortuppgifter ska heller aldrig matas in på webbplatser som har nåtts via en länk i ett meddelande eller på sociala medier.
Expertens fem tips för att trygga den egna ekonomin:
-
Justera säkerhetsgränserna för ditt kort efter dina dagliga behov i nätbanken eller i mobilbanken. Du kan ställa in geografiska begränsningar och dygnsspecifika användningsgränser för online- eller betalterminalinköp och kontantuttag i bankautomater. Det är lätt att höja gränserna för ett tillfälligt behov i nät- eller mobilbanken.
-
Ha inte för mycket extra pengar på brukskontot. På så sätt kan bedragaren inte komma åt alla dina besparingar om till exempel ditt kort hamnar i fel händer. Håll besparingarna på ett separat sparkonto eller överväg lämpliga placeringslösningar som också kan generera en avkastning på dina besparingar.
-
Dra nytta av säker mobilbetalning, till exempel på stranden eller sommarevenemang, om du inte vill ha med dig din plånbok. Du kan betala säkert med en mobil enhet eller smartklocka, till exempel med Google- eller Apple Pay. Betalningen görs med ett krypterat, virtuellt kortnummer, så dina kortuppgifter förblir skyddade.
-
Om ditt kort eller din mobilenhet försvinner, spärra kortet omedelbart. Du kan spärra kortet tillfälligt eller permanent i mobilbanken eller genom att ringa spärrtjänsten (tel. 358 20 333). Om betaltjänster har kopplats till din telefon och den försvinner kan du enkelt spärra enbart betalning med mobilen i spärrtjänsten och fortsätta betala med ditt betalkort som vanligt.
-
Håll uppdateringarna av dina smarta enheter och deras appar aktuella. Uppdatera alltid telefonens operativsystem och betalningsappar när nya uppdateringar finns tillgängliga. På så sätt har du alltid tillgång till de senaste säkerhetsfunktionerna och -uppdateringarna.
Mer information:
Mika Käyhkö
chef för Sparbanksgruppens enhet för digital säkerhet
mika.kayhko@saastopankki.fi, +358 50 370 4324
Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.
Taggar: