Marknadsnyheter
SharkNinja visar upp sina senaste innovationer på IFA 2024 – produkter som kommer att underlätta människors vardag runtom i världen
- Vid årets IFA 2024 intog SharkNinja huvudscenen och presenterade ett antal nya banbrytande hushållsprodukter som kommer att lanseras i EMEA-regionen
- SharkNinja ruskar om marknaden för hemmabryggt kaffe och meddelar i dag att företaget gör entré på EMEA-marknaden i kategorin espresso-/kaffemaskiner med lanseringen av serien Ninja Luxe Café
Kl. 10, torsdag 5 september 2024: I dag intog SharkNinja Inc, ett globalt produktdesign- och teknikföretag, huvudscenen på IFA Berlin 2024 och presenterade en ny banbrytande produktserie för EMEA-regionen.
Efter att ha rapporterat goda ekonomiska resultat i EMEA det senaste året har SharkNinja planer på att lansera mer än 20 nya banbrytande produkter i regionen under varumärkena Shark och Ninja. Detta drag är en del av företagets strategi att växa inom befintliga eller nya kategorier samt expandera till nya marknader i regionen.
Bland SharkNinjas senaste innovationer för EMEA finns Ninja Luxe Café, en allt-i-ett-maskin för espresso, filterkaffe och snabb kallbryggning (endast tillgängligt på vissa modeller); Roboten Shark PowerDetect, en robot som optimerar städningen genom att känna av och reagera på sin omgivning; Shark Steam Pickup, en helt ny ångmopp som också samlar upp skräp, och Ninja Foodi 8-in-1 PossibleCooker, en mångsidig multikokare för ångkok, ångning, bryning/sautering, riskokning med mera.
”Det är en ära att få vara här på IFA Berlins 100-årsjubileum för att fira de framgångar som SharkNinja har haft i Tyskland och runtom i EMEA. Vi på SharkNinja jobbar för att förbättra vardagslivet i människors bostäder. På grund av stor efterfrågan i EMEA har vi i dag på IFA Berlin presenterat flera nya produkter som vi kommer att lansera i regionen”, säger Tom Brown, chef för SharkNinja EMEA. ”Våra senaste innovationer, som vår allt-i-ett-kaffemaskin och nya Power Detect-robot, hanterar vardagliga utmaningar med högteknologiska lösningar. Vi är glada att kunna erbjuda dessa produkter till vår växande kundskara i EMEA, produkter som upprätthåller Shark och Ninjas rykte vad gäller prestanda, kvalitet och värde.”
SharkNinja ruskar om espressomarknaden för hemmabruk:
SharkNinja gör entré på marknaden för espresso-/kaffemaskiner i EMEA och lanserar sin första Ninja-kaffeapparat för drycker av barista-kvalitet för hemmabruk. Ninja Luxe Cafe guidar dig genom varje steg, från att rekommendera en perfekt malningsgrad till en exakt dosering av bönor. Sedan justerar den aktivt temperatur och tryck under bryggprocessen – för perfekta koppar varje gång. Som ett komplement till detta kyler resemuggen Ninja Sip Perfect ner heta drycker till lagom temperatur på bara några minuter[1].
SharkNinja satsar på innovationer för att utöka befintliga kategorier:
SharkNinja fortsätter att göra innovationer och introducerar ReverseClean-tekniken i sina dammsugare. Till skillnad från vanliga dammsugare, som kan missa skräp när munstycket dras bakåt, säkerställer denna teknik en effektiv rengöring. De nya dammsugare som är utrustade med tekniken är Power Detect Upright, Power Detect Cordless Stick, Power Detect Cordless Auto Empty och Power Detect Cordless.
Därutöver introducerar SharkNinja en ny serie PowerDetect-robotar. De känner automatiskt av mängden skräp, dold smuts, våta fläckar, kanter och golvtyper, vilket gör att roboten kan sköta hela städningen åt dig.
SharkNinja fortsätter hjälpa konsumenter att optimera utrymmet på köksbänken:
Efter framgångarna med den nya Ninja Double Stack Air Fryer utökar SharkNinja sortimentet med Ninja Double Stack XL Air Fryer med Smart Cook-system, med inbyggd digital termometer som säkerställer perfekt resultat varje gång. Företaget presenterar även Ninja Double Stack 2-Drawer Air Fryer 7.6L, en flexibel matlagningslösning i en ännu mer kompakt design.
SharkNinja fortsätter sin internationella expansion för att hjälpa hemmakockar:
SharkNinja utökar också sitt produktsortiment i Europa och Mellanöstern. Bland de kommande lanseringarna finns Ninja Foodi 8-in-1 PossibleCooker, som är designad för att göra det enklare för stora familjer att laga mat och diska. Dessa produkter för hemmabruk förbättrar matlagningsupplevelsen för både nybörjare och erfarna kockar.
SharkNinja lanserar ny Ninja SLUSHi Frozen Drink Maker:
Den senaste innovationen från tillverkaren av den virala Ninja CREAMi låter användare skapa enkla och smakfulla slushies hemma. Nu kan både barn och vuxna njuta av sina favoritslushies utan att lämna hemmet tack vare den avancerade tekniken i Ninja SLUSHi Frozen Drink Maker som levererar kommersiella frysta drycker direkt till ditt kök.
Ytterligare har Ninja meddelat lanseringen av den nya Ninja Blast Max Portable Power Pro. Nya Ninja Blast Max har tre program att välja mellan för att skapa de perfekta smoothiekreationerna – mixa, krossa och smoothie. Eftersom den krossar is till snö behövs ingen vätska då du blandar.
Priser och tillgänglighet kan variera beroende på marknad. Mer information finns på:
Info till redaktörer:
IFA-hashtagg i sociala medier: #@SharkNinjaIFA24
Sociala mediekonton:
- SharkNinja: LinkedIn, Threads
- Shark: TikTok, Instagram, Facebook, YouTube, Pinterest
- Ninja: TikTok, Instagram, Facebook, YouTube, X, Pinterest
Om SharkNinja:
SharkNinja Inc. (NYSE: SN) är ett internationellt produktdesign- och teknikbolag med en diversifierad portfölj med 5-stjärniga livsstilslösningar som positivt påverkar människors liv i deras hem runt om i världen. Företaget har två välrenommerade globala varumärken, Shark och Ninja, och har flera gånger lanserat banbrytande innovationer på marknaden. Genom att utveckla den ena produkten efter den andra har SharkNinja etablerat sig i flera produktsegment, vilket lett till betydande tillväxt och ökade marknadsandelar. Företagets huvudkontor ligger i Massachusetts, USA, antalet anställda är drygt 3 000 och deras produkter säljs hos utvalda återförsäljare, online och offline, samt via distributörer runtom i världen. Mer information finns på sharkninja.com. Följ också @SharkNinja.
[1] Dryckestemperatur inledningsvis 95 °C
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke