Marknadsnyheter
Sjöstrand Coffee Int AB: Delårsrapport 3 2022
Financiell översikt
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2022 | |||||
Totala intäkter uppgick till 5 422 TSEK (6 442 TSEK) | |||||
Rörelseresultatet uppgick till -1 125 TSEK (-404 TSEK) | |||||
Periodens resultat uppgick till -1 204 TSEK (-408 TSEK) | |||||
Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (0,02) | |||||
Siffror inom parentes avser tredje halvåret 2021. | |||||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2022 | |||||
Totala intäkter uppgick till 195 TSEK (24 TSEK) | |||||
Rörelseresultatet uppgick till -266 TSEK (-494 TSEK) | |||||
Periodens resultat uppgick till -340 TSEK (-496 TSEK) | |||||
Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,02) | |||||
Siffror inom parentes avser tredje halvåret 2021. |
ANTALET AKTIER
Bolaget har, per 2022-09-30, totalt 25 228 998 stycken aktier varav 800 000 stycken av serie A och
24 428 998 stycken av serie B.
KOMMANDE RAPPORTER
Bokslutskommuniké 2022 2023-02-16
VÄSENTLIGA HÄNDELSER JULI TILL SEPTEMBER 2022
- Q3 2022 nådde Sjöstrand en försäljning på 5,4 MSEK (6,4 MSEK 2021) vilket är en omsättningsminskning med 15,6% gentemot det tredje kvartalet 2021.
- Under de första 9 månaderna 2022 så har Sjöstrand nått en tillväxt gentemot samma period 2021. Totalt uppgår omsättningen de första 9 månaderna till 19 MSEK (17,5 MSEK 2021) vilket är en omsättningsökning med 8,5% gentemot samma period 2021.
- Under augusti meddelade Sjöstrand att man lanserar ny produkt i form av en mässing version av Sjöstrand ikoniska espresso kapselmaskin.
VD HAR ORDET
Det tredje kvartalet har bjudit på några utmaningar för Sjöstrand och vi ser att det tuffa klimatet från Q2 fortsätter. Totala omsättningen under tredje kvartalet 2022 landade på 5,4 MSEK jämfört med 6,4 det tredje kvartalet 2021. Det innebär en omsättningsminskning på 15,6% jämfört med tredje kvartalet 2021.
Vinstmarginalen för det tredje kvartalet landade på 27% (juli-sep) vilket är under vårt mål på 37-40%. Anledningen till detta är bland annat högre omkostnader för garantiarbeten, men det är framförallt kopplat till den kraftigt stigande dollar vi upplever för tillfället.
Sjöstrand hade som strategi när vi gick in i 2022 att satsa stort på vår egen e-handelsaffär och vi tog investeringar kopplat till detta men med tanke på hur klimatet 2022 har utvecklat sig och framförallt för e-handeln generellt så var detta fel tajmat. Vi har därför skalat ner både utvecklingskostnader och annonsering kopplat till vår e-handelsaffär rejält för tillfället för att anpassa oss till rådande klimat.
Försäljningen via våra distributörer har varit fortsatt svag under Q3, detta kopplat till att lageromsättningshastigheten hos våra distributörer är svagare och dom har fortsatt suttit på stora lagervolymer som dom byggt när vi gick in i 2022. Vi ser dock att detta börjar lätta något och vi förväntar oss en något starkare distributörsförsäljning framåt.
Framåtblick
Målet för Sjöstrand var att skala upp affären under 2022 för att nå en omsättning på ca 45 MSEK. Givet rådande klimat på marknaden ser vi inte detta längre som rimligt och 2022 kommer att bli ett mellanår för Sjöstrand där vi kommer att landa på en mindre omsättningsminskning jämfört med 2021.
Sjöstrand har vuxit otroligt snabbt de senaste 2 åren och vi har lärt oss otroligt mycket under den här resan. Ska man vara självkritisk så har vi kanske vuxit affären lite väl snabbt och när nu marknaden sviktar så är det något som blir tydligt. Något som är uppenbart för oss är att vi har vuxit på för många marknader på samma gång vilket gör affären komplex och det är också svårt att bygga ett starkt varumärke och underliggande efterfrågan på flera marknader samtidigt.
Vi ser därför att vi kommer att fokusera vår strategi och resurser framåt med ambitionen att växa och bygga ett starkt varumärke primärt här i Sverige som är vår hemma marknad. Vi har en otrolig möjlighet att göra ett ordentligt avtryck på den Svenska marknaden och tillväxtpotentialen för Sjöstrand är otroligt stor.
Med en mer fokuserad strategi där det handlar om att bygga en starkare underliggande affär ser vi också att en stor potential att växa vår affär med vårt kaffe. Till skillnad från vår espresso maskin som är en sällanköpsvara så är kaffet en konsumtionsprodukt som konsumenter återkommer för att köpa om och om igen. Med den snabba tillväxttakt som vi har haft så står maskinen för ca 80% av omsättningen och kaffet för 20%. Målet är att kaffet ska stå för en betydligt större del framåt och den svenska marknaden är vår första prioritet.
Jag vill dock understryka att vi fortfarande kommer att jobba med våra distributörer internationellt med ambitionen att växa. Vad gäller att bygga varumärke och en stark D2C affär så är det däremot Sverige som vi kommer att satsa på.
En mer fokuserad affär med mindre komplexitet och en högre andel kaffeförsäljning är också en viktig del i vårt arbete med att få upp vår vinstmarginal närmare målet på mellan 37-40%.
Under augusti så lanserade vi vår ikoniska espresso kapselmaskin i ett mässing utförande. Den har mottagits otroligt bra på marknaden och det är ett viktigt tillskott i vårt sortiment. Vi har redan fått betydligt bättre display och uppmärksamhet i butiker som t ex Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg vilket är jättekul. Sjöstrand är primärt ett design varumärke inom kaffesegmentet och vi kommer att jobba närmare våra fina återförsäljare för att säkerställa att Sjöstrand representeras väl i butik och att vi utnyttjar den fina display yta vi har för att bygga vårt varumärke och affär starkare.
Sjöstrand behöver göra vissa korrigeringar för att styra om affären till lönsam tillväxt och det är där vårt fokus nu kommer att ligga.
Långsiktigt så är vi fortsatt väldigt positiva till våra förutsättningar att växa Sjöstrand. Sjöstrand har produkter som är älskade internationellt och vi är fortfarande otroligt små på marknaden så vi ser att vår förmåga att växa är fortsatt mycket goda trots ett tuffare makro klimat.
John Ekeberg, Verkställande Direktör
Sjöstrand Coffee Int AB
Stockholm, oktober 2022
John Ekeberg, VD Sjöstrand Coffee Int AB
Email: john.ekeberg@sjostrandcoffee.com
Tel: +46708112136
Sjöstrand Coffees affärsidé är att designa, marknadsföra och sälja högkvalitativa espressomaskiner tillsammans med relaterade produkter.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke