Emporia har haft det bästa året någonsin vad gäller antal besökare och omsättning, vilket bidrar till att intresset för att etablera sig i södra Sveriges starkaste köpcentrum är fortsatt högt. Under våren kommer sju nya butikskoncept att lanseras varav fyra är nyöppningar.
”Vi är väldigt glada att välkomna så många nya koncept och butiker till Emporia och att vi breddar därmed breddar vårt totala erbjudande. Allt sammantaget stärker kundresan och upplevelserna på Emporia ytterligare”, säger Martin Lundquist, centrumchef på Emporia.
Fyra starka grand openings bidrar till att bredda utbudet
- DRM-LND vars primära målgrupp är unga, generation alfa och z, öppnade sin första butik i Stockholm i slutet av 2023 och nu har turen kommit till södra Sverige och Emporia. DRM-LND öppnar på Emporia i mars och den blir bolagets femte butik i Sverige. Butiken på nästan 90 kvadratmeter kommer ha ett stort utbud av pärlor, berlocker och tags där besökarna kan personifiera allt från ett mobilskal och airpodfodral till ryggsäckar och laptopfodral.
Mikael Söderlindh, grundare och vd DRM-LND:
”Emporia är en fantastisk mötesplats och galleria för människor i Malmö med omnejd och vi tror att vi kommer att passa väldigt väl in i det övriga utbudet. Butiksöppningen är ett steg i vår expansionsstrategi och när vi frågade våra trogna följare på TikTok och i andra sociala kanaler om var de helst skulle vilja att vi öppnade en butik var Emporia väldigt populärt”.
- Oscar Jacobson öppnar en ny butik på cirka 150 kvadratmeter på Emporia i början av mars. Butiken blir nummer 20 och kompletterar de cirka 150 återförsäljare som finns i Europa. Oscar Jacobson grundades 1903 av skräddaren Oscar Jacobson i Borås och erbjuder ett komplett livsstilsvarumärke med ett brett sortiment för mannen som vill möta livets alla tillfällen.
”Designen görs i Sverige och kläderna sys i Europa, allt i samarbete med världens mest exklusiva tygleverantörer. Fokuset är att skapa kollektioner av hög kvalitet med lång hållbarhet”, berättar Magnus Windahl, Retail Director.
Oscar Jacobson har de senaste tre åren öppnat 10 nya egna butiker och en etablering på Emporia känns som ett naturligt nästa steg i företagets etableringsstrategi.
”Vi har vuxit i Öresundsregionen. Etableringen på Emporia kändes självklar för att på så sätt visa varumärket i sin rätta miljö, både vad gäller utseende och kollektionsbredd men även servicenivå. Våra förväntningar är stora, inte minst med tanke på Emporias fina utveckling de senaste åren”, säger Magnus Windahl.
”I våra kundundersökningar har det framgått att våra manliga besökare gärna ser ett bredare utbud av kläder, därför är det extra kul att kunna möta detta önskemål och erbjuda Oscar Jacobson en butiksyta”, kommenterar Selma Crnic, Leasing Manager på Emporia.
- Även Lakritsroten öppnar i början av mars sin 14 butik i Sverige och den tredje i Malmö. Lakritsroten är den naturliga mötesplatsen för alla lakritsälskare som vill lära sig mer om de senaste lakritstrenderna och inte minst prova lakrits och olika lakritsprodukter. Personalen är riktiga experter på lakrits och ger gärna råd och tips! Erik Dahlén, VD på Lakritsroten:
”Vi har höga förväntningar på vår Emporia butik på 56 kvadratmeter som blir en klassisk Lakritsroten-butik. Genom etableringen når vi ett stort flöde av Emporiabesökare och många nya kunder, inte minst danskar. Emporia är en levande och stark handelsdestination och etableringen här passar oss perfekt. Vi är en levande butik med lakritsprovningar, besök av lakritsexperter, saltlakritsmjukglass under sommaren och andra lakritsöverraskningar. Vi vill vara en föregångare inom sötsaker och vi täcker alla smakpreferenser vad gäller lakrits och har dessutom även ett område Mat & Bak”.
”Det är väldigt kul att Lakritsroten väljer att öppna hos oss. Vi har flera aktörer inom sötsaker, inte minst Lindt som öppnade i mars 2024, till glädje för alla chokladälskare. Nu stärks Emporias totala erbjudande gällande vad specialbutiker ytterligare vilket är väldigt positivt både för oss och alla Emporias besökare”, säger Martin Lundquist.
- Tele2s etablering på Emporia innebär att det totala utbudet av telekomtjänster breddas. Tele2, som erbjuder tjänster för mobil uppkoppling, fast bredband och TV, kommer att öppna en butik på 60 kvadratmeter i slutet av april.
Charlotte Månsson, Head of Stores på Tele2 Sverige:
”Emporia är en destination i södra Sverige, och vi har många kunder, både privatpersoner och företag i området, och det känns självklart att etablera en butik i Emporia där vi kan erbjuda våra tjänster, skräddarsydda paket och personlig rådgivning”.
Flera satsningar på nya butikskoncept stärker kundupplevelsen
- Gina Tricot har funnits med sedan Emporia öppnade 2012 och utökar nu sin butiksyta till 570 kvadratmeter. Det innebär att YOUNG, ett koncept som riktar sig till ungdomar, kan stärkas ytterligare genom att få en egen och tydligare avdelning. Ing-Marie Edvardsson, Establishment Manager på Gina Tricot:
”Vi ser fram emot att erbjuda våra unga kunder en förbättrad upplevelse och en tilltalande helhet som den nya ytan ger möjligheter till. Vi stärker vårt erbjudande till den modeintresserade tjejen/kvinnan oberoende ålder. Hos oss finner Emporias besökare kläder och accessoarer för alla tillfällen, alla dagar i veckan, från trendiga nyckelplagg och party outfits till basplagg”.Den nya YOUNG avdelningen planeras öppna i mitten av februari.
”Gina Tricot har funnits på Emporia från starten och det är väldigt kul att de utökar sin yta och att YOUNG koncept stärks ytterligare. Lanseringen, tillsammans med DRM-LNDs butiksöppning innebär att Emporias totala erbjudande till ungdomar förnyas och blir ännu starkare”, säger Selma Crnkic.
- Även By Shabany som funnits på Emporia i 12 år tar näst steg och öppnar en större butik med nytt butikskoncept på plan 3 i mars. BY SHABANY erbjuder idag skräddarsydda plagg som låter kunden uttrycka sin personliga stil – från affärskläder till fest- och bröllopsplagg. Foad Shaban, ägare:
”Det nya butikskonceptet erbjuder ett bredare sortiment, inklusive ofodrade kavajer, cargobyxor, skräddarsydda jeans, handsydda skjortor och kostymer. Vi fortsätter att leverera tjänster som brodyr och kemtvätt inom 48 timmar samt skrädderitjänster inom 24 timmar”.”By Shabany är ett uppskattat komplement till våra övriga fashionbutiker och erbjuder dessutom möjlighet att laga och sy om kläder. Att man nu flyttar till större lokaler för att ha möjlighet att bredda sitt erbjudande är en naturlig och rolig utveckling för Shabany”, säger Martin Lundquist.
- Skechers öppnade sin nuvarande Skechers Concept Store 2019 och kommer att utöka sin butiksyta med 75 procent till totalt 280 kvadratmeter. Thomas Dalby-Andersen, Nordic Retail Operations Manager Skechers:
“Det innebär att vi kommer att kunna presentera ett ännu bredare sortiment av skor samt att vi också får möjlighet att erbjuda Skechers Apparel. Vi vänder oss till både män, kvinnor och barn som önskar bekväma, innovativa och stilrena skor av hög kvalitet. Vi har stora förväntningar på framtiden där vi, förutom en utökning av vår butik i Emporia, också kommer att expandera ytterligare med nya butiker på den svenska marknaden samt i resten av Norden”.
Skechers planerar att öppna sin ombyggda butik i slutet av maj och finns fram till dess i en temporär pop-up butik på Emporia.
- Kicks har funnits på Emporia sedan invigningen 2012 och utökar nu sin butiksyta till 360 kvadratmeter. Nyöppningen är planerad den 27 mars. Kicks kommer att fortsatt ha sitt servicekoncept med skönhetsbehandlingar – Treat by KICKS – i kombination med ett attraktivt sortiment och personlig och inspirerande rådgivning från butikens skönhetsexperter. Carola Lundell, VD på Kicks:
”Vi tror starkt på Emporia. Med sitt attraktiva läge mitt i Öresundsregionen och utbud är det ett av Skandinaviens mest spännande och attraktiva köpcentrum. Med en större butiksyta har vi möjlighet att erbjuda ett ännu större och attraktivare sortiment och befästa vår position som den självklara skönhetsdestinationen i regionen.”
”Det är fantastiskt att se att butikskedjorna satsar vidare och både utvecklar och utvidgar sina butiker. Tillsammans stärker vi Emporias totala kundupplevelse och blir en ännu mer attraktiv handelsdestination för både besökare och hyresgäster”, avslutar Martin Lundquist.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Lundquist, centrumchef Emporia
E-post: martin.lundquist@steenstrom.com
Tel: 073-846 84 50
Emporia ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Emporia svarar för över 7,6 miljoner besökare/år. Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Steen & Strøm är en del av Klépierre Group, som kombinerar expertis inom fastighetsutveckling och kapitalförvaltning och är ledande inom köpcentrum i Europa.
Företagets portfölj värderades till 19,3 miljarder euro per den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Europa, som tillsammans lockar hundratals miljoner besökare per år. Klépierre är noterat på EURONEXT Paris (SIIC) och ingår i CAC Next 20 och EPRA Eurozone, samt i andra etiska index som CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120 och CDP A-listan. Dessa utmärkelser är ett erkännande av koncernens engagemang i en proaktiv policy för hållbar utveckling och koncernens globala ledarskap i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Klépierre arbetar för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030.
Taggar: