Tanalys

Sju nya butikskoncept på Emporia under våren, varav fyra är nyöppningar

Emporia har haft det bästa året någonsin vad gäller antal besökare och omsättning, vilket bidrar till att intresset för att etablera sig i södra Sveriges starkaste köpcentrum är fortsatt högt. Under våren kommer sju nya butikskoncept att lanseras varav fyra är nyöppningar.

 

 

 

 

”Vi är väldigt glada att välkomna så många nya koncept och butiker till Emporia och att vi breddar därmed breddar vårt totala erbjudande. Allt sammantaget stärker kundresan och upplevelserna på Emporia ytterligare”, säger Martin Lundquist, centrumchef på Emporia.

 

Länk till Emporia video

 

Fyra starka grand openings bidrar till att bredda utbudet

 

”Designen görs i Sverige och kläderna sys i Europa, allt i samarbete med världens mest exklusiva tygleverantörer. Fokuset är att skapa kollektioner av hög kvalitet med lång hållbarhet”, berättar Magnus Windahl, Retail Director.

 

Oscar Jacobson har de senaste tre åren öppnat 10 nya egna butiker och en etablering på Emporia känns som ett naturligt nästa steg i företagets etableringsstrategi.

”Vi har vuxit i Öresundsregionen. Etableringen på Emporia kändes självklar för att på så sätt visa varumärket i sin rätta miljö, både vad gäller utseende och kollektionsbredd men även servicenivå. Våra förväntningar är stora, inte minst med tanke på Emporias fina utveckling de senaste åren”, säger Magnus Windahl.

”I våra kundundersökningar har det framgått att våra manliga besökare gärna ser ett bredare utbud av kläder, därför är det extra kul att kunna möta detta önskemål och erbjuda Oscar Jacobson en butiksyta”, kommenterar Selma Crnic, Leasing Manager på Emporia.
 

”Vi har höga förväntningar på vår Emporia butik på 56 kvadratmeter som blir en klassisk Lakritsroten-butik. Genom etableringen når vi ett stort flöde av Emporiabesökare och många nya kunder, inte minst danskar. Emporia är en levande och stark handelsdestination och etableringen här passar oss perfekt. Vi är en levande butik med lakritsprovningar, besök av lakritsexperter, saltlakritsmjukglass under sommaren och andra lakritsöverraskningar. Vi vill vara en föregångare inom sötsaker och vi täcker alla smakpreferenser vad gäller lakrits och har dessutom även ett område Mat & Bak”.
 

”Det är väldigt kul att Lakritsroten väljer att öppna hos oss. Vi har flera aktörer inom sötsaker, inte minst Lindt som öppnade i mars 2024, till glädje för alla chokladälskare. Nu stärks Emporias totala erbjudande gällande vad specialbutiker ytterligare vilket är väldigt positivt både för oss och alla Emporias besökare”, säger Martin Lundquist.
 

Flera satsningar på nya butikskoncept stärker kundupplevelsen

 

 

Skechers planerar att öppna sin ombyggda butik i slutet av maj och finns fram till dess i en temporär pop-up butik på Emporia.
 

”Det är fantastiskt att se att butikskedjorna satsar vidare och både utvecklar och utvidgar sina butiker. Tillsammans stärker vi Emporias totala kundupplevelse och blir en ännu mer attraktiv handelsdestination för både besökare och hyresgäster”, avslutar Martin Lundquist.

  

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Martin Lundquist, centrumchef Emporia
E-post: martin.lundquist@steenstrom.com
Tel: 073-846 84 50

 

Emporia ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Emporia svarar för över 7,6 miljoner besökare/år. Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Steen & Strøm är en del av Klépierre Group, som kombinerar expertis inom fastighetsutveckling och kapitalförvaltning och är ledande inom köpcentrum i Europa. 

Företagets portfölj värderades till 19,3 miljarder euro per den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Europa, som tillsammans lockar hundratals miljoner besökare per år. Klépierre är noterat på EURONEXT Paris (SIIC) och ingår i CAC Next 20 och EPRA Eurozone, samt i andra etiska index som CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120 och CDP A-listan. Dessa utmärkelser är ett erkännande av koncernens engagemang i en proaktiv policy för hållbar utveckling och koncernens globala ledarskap i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Klépierre arbetar för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030.

 

Taggar:

Exit mobile version