Sverige har en blomstrande dryckesindustri med småskaliga producenter som bidrar till både ekonomin och det kulturella arvet, och med förslag om gårdsförsäljning ser man en ljus framtid för kvalitetsmedveten dryckeskultur där svenska viner nu erkänns internationellt, skriver Vinotekets vd Anders Signell i en debattartikel.
Sverige är hem för en blomstrande dryckesindustri, med 750 brännerier, bryggerier och vingårdar spridda över vårt avlånga land*. Dessa småskaliga producenter spelar en avgörande roll, inte bara för att skapa arbetstillfällen och bidra till lokal ekonomi, utan också för att stärka det kulturella arvet och öka intresset för hantverksmässigt producerade drycker. Det är dags att vi omfamnar gårdsförsäljning som ett medel för att säkra deras överlevnad och för att driva utvecklingen mot en mer kvalitetsmedveten dryckeskultur.
Nyligen genomfördes en blindprovning där Sveriges bästa viner ställdes mot motsvarande viner från hela Europa. Resultatet? Ett vin från Skåne fick högst poäng, utvärderat av några av världens mest inflytelserika sommelierer, vinskribenter och Master of Wine. Detta visar att svenska viner håller internationell klass – en prestation som förtjänar att firas och stöttas.
Regeringens förslag om att tillåta gårdsförsäljning har därför mötts med stor glädje inom branschen. Äntligen ser vi en ljusning för en näring som alltför länge kämpat i motvind. För de småskaliga producenterna handlar detta om mer än bara försäljning; det är en fråga om överlevnad och en chans att fortsätta utveckla sina verksamheter i linje med svensk kvalitet och hantverksskicklighet.
Systembolaget fyller en viktig funktion i Sverige och är en hörnsten i vår alkoholpolitik. Men att hävda att gårdsförsäljning skulle hota folkhälsan eller leda till en ökad och osund alkoholkonsumtion är inget annat än en överdrift. Tvärtom, genom att tillåta konsumenter att köpa direkt från producenten – där de får chansen att lära sig om dryckens ursprung och hantverket bakom – kan vi uppmuntra till en mer medveten konsumtion. Erfarenheter från Finland visar att gårdsförsäljning och alkoholmonopol kan samexistera utan problem.
Vi på Vinoteket, Sveriges största vinbutik på nätet, har redan tagit initiativ för att underlätta gårdsförsäljning, genom ett lagligt samarbete med svenska vingårdar där kunder kan beställa vin direkt efter gårdsbesöket och få det levererat hem. Detta är ett innovativt sätt att främja svensk vinproduktion och samtidigt skapa en positiv kundupplevelse.
Det är också viktigt att lyfta frågan om kvalitet framför kvantitet. Bag-in-box (BiB) har blivit en symbol för masskonsumtion, vilket har fått negativa effekter både på folkhälsan och på förståelsen för kvalitetsviner. Vi tror på att stimulera ett intresse för vin som handlar om mer än bara pris och tillgänglighet; såsom smaken, upplevelsen och respekten för hantverket. Därför säljer vi inte BiB, utan fokuserar på flaskviner som bättre representerar den kvalitet vi står för.
Vi vill se en bredare acceptans för gårdsförsäljning, där småskaliga producenter ges möjligheten att växa och blomstra. Vi vill att regeringen vågar gå längre i sitt förslag, så att fler företag kan inkluderas och bidra till en levande landsbygd. Låt oss tillsammans skåla för en framtid där dryckeskultur i Sverige står stark, rotad i kvalitet, hållbarhet och en djup respekt för det hantverk som våra producenter dagligen ägnar sig åt.
Anders Signell, vd för Vinoteket – Sveriges största vinbutik på nätet.
* Källa Dryckesrapporten, publicerad av Sveriges producenter av alkoholdrycker (SPAA)
Sarah DjerfPresskontaktsarah@vinoteket.com
Vinoteket är Sveriges största vinbutik på nätet och har levererat hem vin till dörren i 10 år. Vi har närmare 1000 olika viner från hela världen. Viner från ett 20-tal länder, över 70 olika regioner och hundra druvsorter. Förra året (2023) placerade vi totalt cirka 3 miljoner flaskor vin på svenskarnas middagsbord. Utöver vin finns även öl, alkoholfria drycker och starksprit i vår butik. Vinoteket ägs av Vintjänsten, där även premiumtjänsten Winefinder ingår.