Tanalys

Skandinaviens största jultomte säljer som aldrig förr

PresentBolaget, Skandinaviens största presentleverantör, sätter nytt rekord med tvåsiffrig omsättningstillväxt. Detta trots stora investeringar och ökade fraktkostnader. Boaget lovar också att hålla priserna stabila trots en ökad inflation.


Nikolai Kiim, vd och grundare för PresentBolaget är nöjd med ett resultat som slog alla förväntningar.

Efter några mycket bra år var förväntningarna begränsade på GaveFabrikken (med svenska dotterbolaget PresentBolaget), som levererar mer än en miljon julklappar till skandinaviska företag och organisationer. Under räkenskapsåret som var 1 maj 2021 till 30 april 2022 omsatte bolaget ca. 473 miljoner SEK (325 miljoner DKK). Vilket är en tillväxt på hela 18 procent jämfört med föregående år. 

Över alla förväntningar
Nikolai Kiim, grundare av PresentBolaget, säger att resultatet har överträffat alla förväntningar med tanke på inflationen och en allmänt osäker marknad.

– Under hela den viktiga vår- och sommarperioden steg fraktkostnaderna explosionsartat. Samtidigt visste vi att fraktproblemet gjorde att vi inte kunde vänta med att få varor i lager. PresentBolagets satsningar på att få in stora varulager gjorde att vi undvek att produkter blev slutsålda. Vilket påverkade verksamheten föregående säsong, säger han.

Bolaget vägrar prishöjningar
Även om 2022 har präglats av inflation ser PresentBolaget ljust på framtiden. Ett prisstopp har därför införts. Vilket i praktiken innebär att inflationsrelaterade prisökningar absorberas av verksamhetens ökade omsättning. Kunderna kommer därför att uppleva att varorna har samma pris som 2021, och att nya varor fasas in med lägre vinstmarginal. Enda undantaget är miljöavgiften som stiger något på grund av ökade energikostnader. 

– Vi har i kraft av vår storlek kunnat planera i god tid, köpa in ett större lager och därmed få bättre priser. Därför har vi valt att stå för kostnaderna själva så att våra kunder får samma valuta för pengarna i år som förra året. Vi vill ge våra kunder lite stabilitet för att inte påverka julklappsbudgeten negativt, säger Nikolai Kiim. 

15 procents ökning av inköpspriser
PresentBolaget har själva upplevt en prisökning på c:a 15 procent där energikrävande produktioner och elektronik har drivit utvecklingen. I gengäld har satsningen på fler produkter med exklusiva rättigheter och fler gåvor baserade på återvunnet material visat sig vara mindre känsliga för inflation. 

Arbetsgivarna kommer fortfarande att ge fina julklappar
Trots osäkra ekonomiska tider är det tydligt att skandinaviska företag fortfarande vill ge julklappar till sina anställda. 

– Våra kunder säger att gåvans betydelse betyder ännu mer i en tid då de flesta drar ner på sin egen konsumtion. Med prisstoppet säkerställer vi att köpkraftsminskningen inte slår lika hårt mot julklappen, avslutar Nikolai Kiim. 

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Pallin, presskontakt, +46 708-114 115
fredrik@pallin.net

Om PresentBolaget
GaveFabrikken är Skandinaviens största aktör inom julklappar till företagsmarknaden och finns representerade i Norge, Danmark och Sverige (under varumärket PresentBolaget). 

PresentBolaget lever för att sälja gåvor, tänka gåvor och kunna gåvor. Vi ser gåvan som en stark symbol för relationen mellan människor. Därför ser vi gåvor som mer än bara ”prylar”.

PresentBolaget har levererat gåvokoncept till skandinaviska företag sedan 2008, och med mer än 1 000 000 julklappar levererade varje år är vi Skandinaviens största leverantör.

 

Exit mobile version