to, okt 19, 2017 09:00 CET
Svenska Skidförbundets och McDonald’s initiativ Skidlyftet samlade i år in en rekordsumma på närmare 1,1 miljoner kronor. De insamlade pengarna har nu delats ut till barn- och ungdomsklubbar runt om i Sverige. I år fick totalt 25 klubbar bidrag från Skidlyftet, 12 längdklubbar och 13 alpinklubbar, och bidragen går till att stötta utvalda barn- och ungdomsprojekt inom skidåkning.
För tredje året i rad genomför Svenska Skidförbundet och McDonald’s den gemensamma satsningen Skidlyftet. Syftet är att ge fler barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning. Under perioden 2 februari till 3 april skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld skidåkarmeny till Skidlyftet. Totalt samlades det in nästan 1,1 miljoner kronor som nu har delas ut till 25 skidklubbar runt om i Sverige. I år ansökte totalt 242 skidklubbar om bidrag, vilket är en ökning från tidigare år.
– När vi fick möjligheten att bli en partner till Svenska Skidförbundet så ville vi göra något mer än en traditionell sponsor. Skidlyftet har blivit den möjligheten och det är vi både glada och stolta över. Att det återigen är många klubbar som ansöker om bidrag från Skidlyftet visar på att det fortfarande finns ett behov av bidrag för att stötta barn- och ungdomsskidåkningen i Sverige. Vi vet att Skidlyftet gör skillnad för de klubbar som har fått ta emot ett bidrag, säger Lisa Palm Danielsson, sponsoransvarig på McDonald’s.
– Det känns fantastiskt roligt att för tredje året i rad att få stötta 25 barn- och ungdomsföreningar runt om i Sverige. Att vi tillsammans med McDonald’s gör skidåkning mer tillgängligt för alla känns härligt, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.
Två av de klubbar som tilldelades ett bidrag från Skidlyftet är längdklubben Sockertoppen IF och den alpina klubben Huddinge SK. Sockertoppen IF fick ett bidrag på 50 000 kr till deras arbete med att ge barn och ungdomar med diabetes möjlighet att upptäcka skidåkning och ge dem samma förutsättningar som andra barn trots sin sjukdom. Huddinge SK blev tilldelade 50 000 kr för deras projekt ”Säkerhet till nästa nivå” och deras arbete med att skapa en så säker träningsmiljö i hemmabacken som möjligt.
– Det kom in otroligt många bra ansökningar i år och flera helt nya projekt som verkligen syftar till att göra skidåkning tillgänglig för alla. Vilket är precis vad vi eftersträvar, därför känns det väldigt roligt att få dela ut ett bidrag till Sockertoppen IF som arbetar aktivt med att ge alla barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet.
Om Skidlyftet
Skidlyftet är ett gemensamt initiativ mellan McDonald’s och Svenska Skidförbundet för att tillsammans stötta utvecklingen av barn- och ungdomsverksamheten bland Svenska Skidförbundets längd- och alpina föreningar. Genom Skidlyftet kan föreningarna ansöka om bidrag till satsningar som ökar möjligheten för fler barn och ungdomar att upptäcka och ta del av sporten. Nästa års ansökan öppnar den 1 december. Läs mer och ansök på
mcdonalds.se
.
Pressbilder
Bilder för nedladdning finns på
Flickr
För mer information, kontakta:
Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05,
media@se.mcd.com
Om McDonald’s i Sverige
Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på
www.mcdonalds.se
eller följ oss på
Facebook
,
Instagram
och
Twitter
.