Tanalys

Skövdebostäders hyreshöjning stannade på 4,3 procent i snitt

Efter segdragna förhandlingar som har pågått sedan slutet av november har AB Skövdebostäder och Hyresgästföreningen till slut lyckats komma överens. Från och med den 1 februari höjs hyrorna med 4,3 procent i genomsnitt vilket är en rejäl sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på sju procent från årsskiftet.

Efter tuffa förhandlingar där parterna fått ge och ta har de till slut kunnat enas och sluta ett avtal som berör 4 497 hushåll hos kommunägda AB Skövdebostäder. Överenskommelsen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 4,3 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 1 och 5,95 procent beroende på vilken fastighet man bor i.

Hyresgästernas förhandlare, Ludvig Möller, konstaterar att det varit tuffa förhandlingar i år men menar också att balansen har varit svår.

–  Hyresgästerna har drabbats mycket hårt av kostnadskrisen men även bolagets kostnader har ökar. Till slut har vi nått en överenskommelse som innebär en skälig avvägning av detta. Jämför man avtalet med Skövdebostäders krav har vi gjort en besparing för hyresgästerna på nästan tio miljoner som de nu slipper att betala.

 I varje förhandling får man bedöma vad konsekvenserna blir om man inte kommer överens. I det här fallet hade det inneburit att man flyttat frågan till Hyresmarknadskommittén i Stockholm. Vi har gjort bedömningen att det här är en överenskommelse som är tillräckligt bra för att det inte ska vara värt att ta den risken.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en höjning på cirka 256 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 417 kronor.

Uppgörelsen innebär även att parterna tar ytterligare ett steg för att rätta till obalanser som ofta uppstår med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, service och läge.

– I Skövde har hyrorna kommit att spreta vilket inneburit att hyresgäster inte har betalat lika hyra för likvärdiga lägenheter. Det är viktigt att hyror upplevs som rättvisa och förra året inledde vi arbetet med att komma till rätta med obalanserna och nu tar vi ytterligare ett steg, förklarar Ludvig Möller.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
010-459 14 27
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.
Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Taggar:

Exit mobile version