Tanalys

SMSlivräddare vann inUse Award

Det blev en bokstavligt livsviktig tjänst som tog hem årets inUse Award. SMSlivräddare, tjänsten som hjälper till att rädda liv, vann.
– Jätte-, jättehärligt, säger driftansvarig på SMSlivräddare, David Fredman.

inUse Award är designtävlingen som lyfter svenska tjänster med de bästa användarupplevelserna. Ifjol vann Trine, året dessförinnan var det Karma som tog hem det. 

Det var ett kvalificerat startfält med de tio finalisterna, där bland andra Avanza, Pinchos och Verksamt trängdes. Men det blev till slut tjänsten som med modern mobil teknik frigör kraften hos frivilligsamhället som stod som vinnare – SMSlivräddare.

Om det rapporteras in ett misstänkt hjärtstopp, kan den här lösningen meddela personer i närheten som kan hjärt-lung-räddning att de ska ta sig till platsen och påbörja räddning. Det är viktiga sekunder det handlar om. 

– Det började med att min bror som är hjärtspecialist satt på bussen till jobbet en novembermorgon. Bussen stod still 10 minuter vid en hållplats, alla undrade varför. När han kom in på sjukhuset får han veta att det är en kvinna i busskuren som har dött av plötsligt hjärtstopp, säger Ove Svensson, SMSlivräddare.

– Då sa min bror: de kan ringa mig, de kan sms:a mig från hela världen. Varför kan ingen tala om för mig, säga att det är en kvinna som drabbats av plötsligt hjärtstopp, då hade jag kunnat springa ut ur bussen och hjälpa henne. Det var så det började. Och nu står vi här med det här priset.

Tiden är avgörande

SMSlivräddare används idag i Stockholms län, Västra Götalandsregionen, Sörmlands län och Region Västmanland. Systemet är även aktivt i Danmark.  

– Tiden är den den avgörande faktorn, det är den vi kan påverka. Vi har bra ambulanssjukvård, vi har bra sjukvård på sjukhusen, men den första länken där kan vi kapa mycket tid och det genererar livräddande insatser, säger Jessica Holmström, marknadsansvarig på SMSlivräddare.

Det är en tjänst som förtjänar uppmärksamhet och prisande. Nu får de som ligger bakom SMSlivräddare förutom äran att vinna inUse Award också 25 000 kronor samt två biljetter till konferensen From Business to Buttons 2020. 

Silver och brons

Silver I tävlingen gick till Youmo. Väldesignad och lättförståelig sexualkunskap på olika språk som sprider livsavgörande information till ungdomar – såväl lokalt som globalt.

Brons till Cuviva, en produkt och tjänst som gör att delar av sjukvården kan digitaliseras i patienternas egna hem. 

De eller dem-appen fick ett hedersomnämnande i inUse Award.

Här hittar du all information om inUse Award.  

Användarupplevelsen är nyckeln till att förändra beteenden med hjälp av digitala lösningar – och därmed också till ökad lönsamhet och långsiktig hållbarhet.
Vi på inUse är passionerade experter just på samspelet mellan mänskligt beteende och digital design. Kombinationen är unik, och tillsammans med våra kunder har vi hittills påverkat vardagen för mer än 100 miljoner människor.
Och det är bara början.
https://www.inuse.se

Exit mobile version