Omställningen till ett elektrifierat båtliv tar nu ytterligare ett steg framåt. Under våren 2025 kommer en snabbladdare för elbåtar att installeras i Marstrand, en satsning som är en del av EU-projektet go:LEIF. Samtidigt ansluter sig Kungälvs kommun som ny partner i projektet.
– Snabbladdaren i Marstrand blir en viktig pusselbit för att skapa en hållbar infrastruktur för elbåtar utmed kusten. Vi ser ett stort intresse för elektrifiering inom båtlivet, och med fler laddstationer kan vi verkligen förstärka den utvecklingen, säger Madeleine Lilja, näringslivsutvecklare på Business Region Göteborg.
En viktig laddplats på västkusten
Marstrand är Sveriges största och mest besökta gästhamn. Läget strax norr om Göteborgs skärgård, gör det till en perfekt plats för ett laddstopp för den som vill uppleva kusten från en eldriven båt. Snabbladdaren i Marstrand är en av två som installeras i projekthamnarna i go:LEIF.
-Vi är jätteglada att Kungälv, genom Marstrands hamn, vill vara med och ta de första stegen för ett elektrifierat båtliv tillsammans med oss i go:LEIF. Ett bättre skyltfönster än Marstrand i sommarsverige är ju inte lätt att få, säger Madeleine Lilja.
Tillsammans med det kommunala bolaget Kungälv Energi och övriga projektpartners kommer Kungälvs kommun arbeta för att utveckla infrastrukturen för laddning och sprida kunskap om elbåtsteknik och laddning.
– Vi är stolta över att bidra till ett hållbart båtliv. Snabbladdaren skapar dessutom helt nya möjligheter för innovation och utveckling på elbåtsområdet i Marstrand, säger Peter Alexandersson, hamnchef i Kungälvs kommun.
Elektrifiering av båtlivet
go:LEIF är ett norsk-svensk samarbetsprojekt med flera partners. Syftet är att skapa förutsättningar för en storskalig elektrifiering av båtlivet genom att utveckla laddinfrastruktur, sprida kunskap och underlätta samverkan mellan aktörer.
Med elbåtar som ett alternativ till traditionella fossildrivna båtar kan båtlivet bli betydligt mer hållbart, med minskade utsläpp och buller. Men för att möta den växande efterfrågan krävs en väl utbyggd laddinfrastruktur.
– I framtiden kommer allt fler nya båtar att vara utrustade med helt elektriska drivlinor eller hybriddrivlinor. Antalet äldre båtar som byter till elmotorer ökar och är kanske den snabbast växande marknaden tillsammans med elektriska utombordare för mindre båtar. Laddning av båtarna är en viktig fråga och en av de största utmaningarna när det kommer till ett elektrifierat båtliv, säger Madeleine Lilja.
Satsningen på laddinfrastruktur för fritidsbåtar förväntas inte bara bidra till minskade utsläpp och minskat buller utan också inspirera fler att välja eldriven båt.
Kungälvs kommun som ny partner
Kungälvs kommun ser sin medverkan i projektet som en naturlig del av sitt arbete för hållbar utveckling. Med en laddstation i Marstrand får kommunen en viktig roll i att driva elektrifieringen framåt.
– Vi är stolta över att vara en del av go:LEIF och ser fram emot att bidra till en mer hållbar framtid för båtlivet. Marstrand är en viktig knutpunkt i skärgården, och med snabbladdaren på plats hoppas vi kunna inspirera fler till att välja elbåtar, säger Peter Alexandersson.
Fakta om elbåtsladdningprojektet go:LEIF
Projektet har som mål att genom elektrifiering, smart teknologi och hållbara affärsmodeller vara en del i den gröna omställningen. Samarbetet sker under namnet go:LEIF (Grön Omställning med Laddning, Elektrifiering och Infrastruktur för Fritidsbåtar).
Projektet ska skapa förutsättningar för att etablera ett laddstråk för elbåtar i fritidsbåtshamnar längs kusten från Göteborg till norska Kristiansand.
Projekttid: 2023-03-01 – 2025-12-31
Medfinansiärer: ÖKS Interreg – Europeiska Unionen Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrack, samt Västra Götalandsregionen.
Projektparter: Agder Fylkeskommune, Arendal kommune, Business Region Göteborg, Föreningen Lydløs, Fyrbodals kommunalförbund, Grefab, Göteborgsregionen, Innovatum Sciencepark, Kungälvs kommun, LEVA, Lysekils kommun, RISE och USN Universitetet Sørøst Norge.