Idag lanserar Snusbolaget en uppmaning om krav på säkrare handel av nikotinportioner, även kallat vitt snus. Kraven är ett sätt att säkerställa att de nikotinprodukter som säljs i Sverige är säkra för dess konsumenter.
Snusbolaget bjuder nu in kollegorna inom detaljhandeln till att ta ett gemensamt ansvar för att följa högt ställda standarder kring hur handeln av nikotinportioner bör hanteras i Sverige. Detta gör man för att tillsammans säkerställa att försäljningen av nikotinportioner är säker för alla konsumenter. Snusbolaget har därför tagit fram en lista över nödvändiga åtgärder som varje återförsäljare av nikotinportioner bör tillämpa för att bidra till en mer hållbar bransch och säkrare produkter.
1. Nikotinnivåer
Snusbolaget anser att produkterna på marknaden inte bör ha en nikotinnivå som är över 20 mg per portion för att vara helt säkra för konsumenterna. Högre nikotinnivåer är inte nödvändigt.
2. PH-nivåer
Snusbolaget vill att produkterna på marknaden ska ha en pH-nivå mellan 5,6 och 9,1. Produkterna som inte uppfyller dessa krav bör inte få säljas.
3. Testade produkter
För att säkerställa att alla produkter är helt säkra vill Snusbolaget att alla produkter på marknaden i Sverige ska testas enligt Nicoleaks.com’s standarder. Det inkluderar nikotin- och pH-nivåerna som anges i ovanstående punkter. Utöver detta genomför Nicoleaks även tester på alla ingredienser som finns i en nikotinportion. Testerna utförs av det ackrediterade och oberoende laboratoriet Eurofins i Sverige.
4. Barnsäkra förpackningar
Snusbolaget vill införa en standard som innebär att alla nikotinportionsdosor ska vara barnsäkra genom att förpackningarna har barnsäkrade lock. Detta är för att minska den potentiella risken att barn öppnar dosorna och får i sig dess innehåll.
5. Säkrare beskrivningar
Snusbolaget vill inte att beskrivningen av produkter ska tillåtas vara tilltalande för någon som är mindreårig. Beskrivningar av smaker ska vara tydliga och exakta snarare än att skildras med mer tilltalande ord. Till exempel skulle beskrivningen av smaken ”jordgubb” vara acceptabel, men inte ”jordgubbsmilkshake”.
6. Ändring av de tobakspolitiska målen
Vi vill att de tobakspolitiska målen ändras, att företags möjligheter att marknadsföra nikotinprodukter minskas och att myndigheter i stället tar över huvuddelen av marknadsföringsmöjligheten för att informera det svenska folket om nikotinportioners låga hälsorisker, och att de kan vara ett bra och effektivt sätt till att bli rökfri.
– På Snusbolaget brinner vi för att alla e-handlare följer marknadsförings- och produktstandarderna. Ingen vill att minderåriga ska använda nikotinprodukter. Det är vi alla överens om. Men som en av de ledande aktörerna i branschen är vi djupt oroade över att generella förbud kommer att leda till ökad rökning och en svart marknad som är mycket mer skadlig för konsumenterna, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget, och fortsätter:
– Som en ansvarsfull återförsäljare vill vi försäkra oss om att vi gör allt vi kan för att följa lagstiftning och begränsa marknadsföringen av nikotinprodukter. Alla har ett ansvar för vad våra ungdomar gör, både handeln, skolan, föräldrar, vården och myndigheter. Vi inom handeln ska göra vad vi själva kan göra för att skapa en hållbar handel med nikotin, avslutar Markus Lindblad.
För mer information:
Markus Lindblad, kommunikationschef Snusbolaget
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se