Connect with us

Marknadsnyheter

Solglasögon under 90 år: Mer hållbara val – men lika självklar modeaccessoar då som nu

Published

on

Solglasögonen har i snart hundra år varit en av de viktigaste accessoarerna. Trenderna har växlat genom åren och många av våra största stjärnor har burit solglasögon som ett signum och ett statement för sin tid.

– Det praktiska skälet att skydda ögonen från skarpt solljus var grunden till solglasögonen. Men det blev snabbt också en accessoar som användes för att uttrycka sin personlighet och vad man stod för. Det är fantastiskt att se hur modet har sett ut under de senaste årtiondena, många solglasögon har blivit ikoniska efter att ha burits av kändisar och vi ser att många av dessa modeller fortfarande lever kvar, säger Paulina Håkansson, glasögonstylist på Synoptik.

Under 30-talet kom den första riktiga solglasögontrenden, den klassiska pilotbågen. Modellen kom från början till av praktiska skäl. Piloterna klagade på huvudvärk och bländning och man tog då fram dessa polariserande solglasögon som täckte så stor del av synfältet som möjligt. Designen gick hem på bred front och blev en tydlig trend över hela världen.

40-talet var årtiondet då tillverkningsindustrin revolutionerade och även solglasögonen fick en del av det. Plasten gjorde det möjligt att få olika färger på bågar och glas och formerna blev djärvare. Det var också nu som solglasögonen fick verklig fart hos den stora massan.

Under 50-talet blev solglasögon en accessoar på allvar. Ikoner som James Dean och JFK sågs med solglasögon allt som oftast och Marilyn Monroe i sina ”cat eye”-bågar är det väl ingen som kunnat undgå. Ray-Ban, som kanske är det största solglasögonmärket genom tiderna, lanserade sin ikoniska Wayfarer under 50-talet, en modell som sedan dess har varit otroligt populär.

De stora solglasögonens årtionde, 60-talet. Det var då vi såg Jackie Kennedy Onassis och Audrey Hepburn i stora solglasögon och ville man vara rätt var det så man skulle se ut. Under detta årtionde blev mode tillgängligt för den breda allmänheten tack vare produktionsutvecklingen och allt fler fick råd att klä sig och bära accessoarer 

När 70-talets mindre solglasögon gjorde entré var det ikoner som John Lennon som satte trenden. De små, ofta färgade glasen, blev snabbt populära i hippieeran. Vi ser det framför oss – kampen och demonstrationerna mot stormakterna gjordes i små runda gula solglasögon. Trenden var stark, men gick relativt snabbt över till nästa årtiondes revolt.

Top Gun med Tom Cruise gav under 80-talet Ray-Ban en ny storhetstid med sina klassiska Wayfarer och pilotbågar. Materialen utvecklades och blev lättare och tillsammans med de enorma mobiltelefonerna och axelklaffarna blev solglasögon en av de viktigaste accessoarerna.

Det minimalistiska 90-talsmodet inspirerades av filmer som Matrix och Men in Black. Välklätt och lätta material med funktion och riktigt mörka glas var de ultimata solglasögonen. Sportinspirerat blev ledordet för att uppnå den snabba och kvicka attityden.

Årtiondet då solglasögonen på allvar blev kändisarnas signum – Bono, Paris Hilton, Karl Lagerfeld. Alla ville visa upp sig i solglasögon som var iögonfallande. 2000-talets mode handlade mer om att visa sig originell än att följa en trend, vilket gjorde solglasögonen till en tacksam accessoar för att visa sin egen unika stil.

Det förra årtiondet, 2010-talet, har för solglasögon blivit känt för ett oerhört stort utbud. Alla kända designers utvecklade sina egna solglasögonkollektioner och att ha många olika solglasögon som passade till olika stilar och ändamål blev allt vanligare.

2020-talet har så här långt blivit lite av en nostalgitripp under årtiondena. Det romantiska 60-talet har kommit tillbaks, men också det rena 90-talet med funktion och lätta material. Samtidigt ser vi hur naturmaterial blir allt vanligare och att konsumenten vill göra hållbara val för framtiden genom att bära solglasögon tillverkade av återvunna material.

För mer information:
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag över 140 butiker i hela Sverige. Med ett erbjudande om kvalitetsoptik som alla kan ha råd och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7 400 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABAS Protect – Snart trettio år med ISO 9001

Published

on

By

Återigen har kvalitetsledningssystemet hos ABAS Protect AB blivit godkänt och certifierat enligt ISO 9001. Första gången det hände var 12 mars 1996. Snart trettio år sedan.

Varje år genomgår ABAS Protect AB en ISO-revision av hela sin produktionsprocess. Vart tredje år är det dags för en omcertifiering. Nu har SCAB Svensk Certifiering Norden granskat och godkänt ledningssystemet och därmed återigen certifierat oss enligt ISO 9001. Kvalitetsledningssystemet innefattar utveckling, tillverkning, montage, service och marknadsföring av produkter inom segmentet områdesskydd.

”Det är bra och tryggt att få vårt ledningssystem granskat med jämna mellanrum. Dels för vår medarbetares skull att de har bra rutiner att arbeta efter, dels för att få bekräftat att vi gör saker rätt”, säger Maria Carlsson, COO/CFO på ABAS Protect.

Frågor besvaras av:
Maria Carlsson, COO/CFO på Abas Protect, 0733-73 25 22 eller maria@abas.se

ABAS Protect AB
Gislavedsvägen 3
514 93 Ambjörnarp
0325-61 80 30
info@abas.se
www.abas.se

 

ABAS Protect erbjuder smarta områdesskydd för alla typer av offentliga förvaltningar och industrier. Företagets produkter och tjänster skapar trygghet och förhöjer intrycket av det inramade området. Företaget AB Ambjörnarps Stängselfabrik grundades 1925. Under snart 100 år har ABAS levererat högkvalitativa stängsel och grindar, alltid med kunden i fokus. Företaget utvecklar, tillverkar och levererar områdesskydd i olika skyddsklasser med höga krav på kvalitet och driftsäkerhet till industrier, ambassader, byggarbetsplatser och säkerhetsobjekt såsom kärnkraftverk och fängelser. ABAS Protect erbjuder trygg inramning med omtanke och har fortfarande sin verksamhet i Ambjörnarp. Företaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1 november 2022.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Med kompakt design och hållbara prestanda ger Getinges cGMP-diskmaskin renrumseffektivitet en ny innebörd

Published

on

By

Idag presenterar Getinge GEW 888 neo, en cGMP-diskmaskin utformad för att effektivisera renrumsutrymmen. GEW 888 neo är designad för att uppfylla de strängaste kraven inom den biofarmaceutiska industrin och gör det möjligt för kunder att maximera sina renrumsutrymmen.

Renrumsutrymmen är en värdefull facilitet för alla biofarmaceutiska företag, och designen av GEW 888 neo främjar utformningen av dessa utrymmen. Tack vare en kombination av mindre platsbehov och exceptionell diskkapacitet kan biofarmaceutiska företag optimera sin installation och få ut mesta möjliga av sina renrumsanläggningar.

– En av egenskaperna hos GEW 888 neo är förmågan att leverera hållbara prestanda samtidigt som högkvalitativa diskresultat säkerställs. Diskmaskinen har en reducerad vatten- och energiförbrukning och bidrar därmed till renare miljö och lägre driftskostnader. Den robusta konstruktionen och högkvalitativa komponenter garanterar lång livslängd med minimerade stilleståndstider och låg total ägandekostnad, säger Robert Hohner, Product Line Manager Life Science washers på Getinge.

GEW 888 neo har en användarvänlig design tack vare placeringen av det intuitiva pekskärmsgränssnittet och tillägget av lastställsidentifiering och autostart-systemet som underlättar hanteringen och garanterar säker och effektiv drift i renrumsmiljön. Gränssnittet stöder aktuella branschkrav och möjliggör problemfri anpassning till förändrade krav. Dess vertikala utrymmesbesparande skjutdörr möjliggör en ergonomisk lastning/avlastning av laststället. Lastställets identifiering & AutoStart-systemet garanterar att korrekt validerat program är förvalt, eller startas automatiskt när lastningen har slutförts. Identifieringen kommer att loggas på batchrapporten och revisionsspåret för att säkerställa spårbarhet.

– Utöver sin kompakta storlek och hållbara prestanda möjliggör GEW 888 neo hög kapacitet och tillförlitlighet i rengöringsprocesser. Den höga diskkapaciteten garanterar effektiv bearbetning av produktionsutrustning, komponenter och glasgods. Den toppmoderna patenterade sköljningsprocessen i ett enda steg säkerställer optimala prestanda med mycket låg förbrukning av vatten för injektion (WFI). Denna nya innovativa tekniska lösning gör att vi kan utföra flera sköljningar i slut- eller försköljningsfasen. Flexibiliteten som detta innebär uppskattas mycket av våra kunder, förklarar Robert.

Driftstopp utgör en betydande utmaning för produktionslinjer, därför introducerar GEW 888 neo ett I/O-länksystem, som är ett kommunikationsprotokoll för sensorer och ställdon som ansluts via fältbussanslutningar.

– Det möjliggör kommunikation vid fel och minskar behovet av kabeldragning. Dessutom kan systemet enkelt anpassas om ytterligare funktioner skulle krävas i framtiden. I det stora hela kommer I-O-länksystemet att säkerställa högre drifttid och bättre övervakning, säger Robert.

Han fortsätter:

– Vår GEW 888 neo representerar tekniska framsteg inom renrumsdiskmaskiner. Dess kompakta design, hållbara prestanda och utmärkta diskkapacitet gör det möjligt för våra kunder att optimera sin renrumsverksamhet och uppnå oöverträffad effektivitet.

Lanseringen av GEW 888 neo är ett bevis på Getinges engagemang för att främja utveckling och innovation inom life science-branschen och leverera lösningar som uppfyller kundernas behov.

Läs mer om Getinges GEW 888 neo >>

Mediakontakt:

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Tel: 010 335 0041
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.