Tanalys

Sommar-OS 2020 – en manifestation för vätgas

Världens största personbilstillverkare, Toyota, är övertygade om att bränslecellsteknik är en viktig del av den gröna framtidsstrategin. Övertygelsen är så stor att de för två år sedan släppte 23 740 patent, royaltyfria för andra användare.
– Det visar på stor tilltro till vätgasteknologin som framtidens energibärare, säger myFC:s vd, Michael Glantz.

23 juli, ett år försenat, öppnar Sommar-OS 2020 i Tokyo. Inte nog med att det är årets globalt största och mest emotsedda sportevenemang, det är även den hittills största manifestationen för framtidens hållbara mobilitet och hållbara transportsystem. Detta genom Toyotas huvudsponsorskap.
I den absoluta brännpunkten står, inte helt oväntat, vätgasteknologin som den allra viktigaste byggstenen i ett fossilfritt, utsläppsfritt och långsiktigt hållbart samhällsbygge.

Under det senaste decenniet har det varit en bältesspännarkamp mellan VW och Toyota om vem ska producera flest personbilar i världen. Ställer man de båda fordonstillverkarna mot varandra, så har båda gjort helt olika vägval i jakten på minskat fossilberoende och reducerande av utsläpp under 2000-talet. VW valde att förfina sina förbränningsmotorer – fram tills 2015 och det stora avslöjandet om manipulerade utsläppsvärden, Dieselgate. Därefter har de svängt över till en 100-procentig satsning på elektrifiering.

Under tiden har Toyota jobbat på med elektrifiering i oförminskad skala. Sedan lanseringen 1997 har hybridbilen Toyota Prius blivit en storsäljare, en ikon.
Redan innan dieselgate briserade hade Toyota lanserat bränslecellsbilen Mirai (framtid på japanska). Istället för att släpa runt på tunga och energikrävande batterier, hade den fått en bränslecell för att ge elmotorn erforderlig energi. Den som kör en Mirai kan köra 50 mil utan att tanka, och utan att släppa ut några andra avgaser än vattenånga.

Toyota är ett företag med en stark företagskultur och ständig utveckling av metoder för att stärka konkurrenskraften. Något som baseras på unika drivkrafter och övertygelser visavi inte minst nordamerikanska fordonstillverkare.
Arbetsmetoden Kaizen, arbetet med ständiga förbättringar i strävan efter perfektion, i kombination med lean production har företaget etiketterat med ”The Toyota way”. Nu står vi inför en ny kärnfull devis i Toyotas framgångssaga. Den är ”Lets go beyond zero”.

Lets go beyond zero, är Toyotas åtagande att bidra till en värld bortom utsläpp och bortom begränsningar. En inkluderande värld där människor upplever friheten att förflytta sig, med stöd av Toyotas ledande elektrifieringsteknik och mobilitetsinnovationer, matchat med den bästa kundupplevelsen, skriver företaget.
– Tillsammans måste vi ställa om till mer hållbara alternativ, vätgas och bränsleceller är i dagsläget den mest farbara vägen, säger Michael Glantz.

Toyota är långtifrån ensamma inom mobilitets- och transportsektorn med att anamma bränslecellsteknologin, men de är tydligast och förmodligen längst fram inom storskalighet.

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40

Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20

Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Exit mobile version