Tanalys

Sörmlänningar mycket nöjda med vården på Karolinska universitetssjukhuset

Under 2024 fick 4058 sörmlänningar vård på Karolinska universitetssjukhuset vid 12 187 tillfällen. De sörmländska patienternas helhetsbedömning av vården på Karolinska är mycket positiv 96 procent anser att vården är mycket bra (79 procent) eller bra (17 procent).

Högspecialiserad traumavård och specialistvård inom kardiologi är bland de vanligaste orsakerna till att sörmlänningar får vård på Karolinska universitetssjukhuset. Under 2024 fick 304 sörmlänningar traumavård och 339 sörmlänningar specialistvård inom kardiologi. 659 barn fick högspecialiserad vård på Astrid Lindgrens Barnsjukhus vid Karolinska universitetssjukhuset.

– På Karolinska värdesätter vi vårt täta samarbete med Region Sörmland, vilket möjliggör för patienterna att få tillgång till högspecialiserad vård Vi är mycket glada över att patienterna från Sörmland uttrycker så stor tillfredsställelse med den vård de får, säger Caroline Hällsjö Sander, produktionsdirektör på Karolinska universitetssjukhuset.

Vid allvarliga trauman inom Region Sörmland sköts den primära handläggningen lokalt på ett föredömligt sätt. I ett nära samarbete kan vi säkerställa att optimera fortsättningen på traumavårdkedjan. Genom att erbjuda en fungerande högspecialiserad traumavård kan vi se till att patienter som behöver det får rätt behandling hos oss, säger Gunnar Sandersjöö, chef för traumaenheten på Karolinska universitetssjukhuset, som är Sveriges största traumamottagande enhet.

Höga betyg på bemötande, information om vården och delaktighet

Sörmländska patienter ger Karolinska höga betyg för bemötandet och omsorgen, informationen om vården eller behandlingen och delaktigheten i besluten om den egna vården.

96 procent av patienterna upplevde att vårdpersonalens bemötande, medkänsla och omsorg var mycket bra (87 procent) eller bra (9 procent).

93 procent av de sörmländska patienterna instämmer helt i att de fick tillräcklig information om sin behandling (74 procent) eller i stort sett fick det (19 procent).

83 procent av patienterna instämde helt i att vårdpersonalen gjorde dem delaktiga i besluten om den egna vården (64 procent) eller att de i stort sett gavs de möjligheterna (19 procent).     

Patientupplevelser av vården ‒ Patient Reported Experience Measures (PREM)

Karolinska universitetssjukhuset följer kontinuerligt upp kvaliteten i vården. En viktig del i kvalitetsuppföljningen är hur patienterna själva bedömer den vård och det bemötande de får på sjukhuset. Patienternas upplevelse av vården mäts kontinuerligt i så kallade PREM-mätningar (Patient Reported Experience Measures). Statistiken ovan kommer från PREM-mätningar bland de sörmländska patienter som vårdats inom sluten- och öppenvård på Karolinska universitetssjukhuset under 2024.   

Presstjänsten Karolinska Universitetssjukhuset

08-123 740 10
presstjanst.karolinska@regionstockholm.se

Karolinska Universitetssjukhuset är ett av Europas största sjukhus och tillsammans med Karolinska Institutet leder vi den medicinska utvecklingen i Sverige. För oss är sjukvård, forskning och utbildning lika viktiga delar i arbetet för att förlänga och förbättra människors liv. Besök Karolinska Universitetssjukhusets hemsida: www.karolinska.se

Exit mobile version