Tanalys

Sparbankskunderna är nöjdast

En ny, osäker och oförutsägbar tid förändrar kundernas behov, krav och förväntningar på bankerna. Det visar Svenskt Kvalitetsindex senaste undersökning, SKI Bank 2022, av den svenska bankbranschen.

Nu söker kunderna trygghet, stabilitet och pålitlighet. Trots den nedåtgående nöjdheten i stort toppar Sparbankerna listan och får högst kundnöjdhet av både privatkunder och företagskunder. Undersökningen visar att den osäkra tiden med läget i ekonomin och politiken gör att många nu söker tryggheten och bekvämligheten i att vara helkund och samla sina tjänster hos en och samma aktör. Vilka funktioner, tjänster och tillgänglighet som bankerna erhåller har därför stor betydelse för bankkunderna.

-Vi uppskattar att våra kunders beteenden och val ställer krav på oss och det använder vi som en kompass i våra vägval och beslut för att driva vår bank framåt. Vi tror fortsatt på en kombination mellan det digitala mötet och att ge möjligheten till de som vill att faktiskt kunna besöka oss fysiskt på den lokala orten och oavsett kanal eller mötesplats få den bästa hjälpen vi kan ge säger Patrik Meijer, vd Sparbanken Skaraborg.

Samhällsengagemanget värderas

Hos Sparbanken Skaraborg går ingen vinst tillbaka till bankens kunder, istället ges en del av den till ägaren Sparbanksstiftelsen Skaraborg och via dom återinvesteras vinsten i projekt inom till exempel idrott och kultur med syfte att utveckla verksamhetsområdet.

Att vinsten inte går direkt tillbaka till kund kan för många vara en fråga som avgör vilken bank man väljer att ha sina affärer hos. Kunderna hos Sparbanken Skaraborg har i undersökningen fått frågan om hurvida dom upplever att banken bidrar positivt till bygdens utveckling och tillväxt och där är det 8 av 10 som ser positivt till samhällsengagemanget. Hela 83,7% av privatkunderna och 80,9% av företagskunderna har svarat ja, vilket är över det samlade snittet hos alla Sparbanker i landet.

-Vi är lika delar ödmjuka som tacksamma inför våra kunder, förtroendet är det viktigaste vi har och vi är glada över att hålla en hög kundnöjdhet och samtidig kunna göra goda saker för vårt område i små som stora projekt avslutar Patrik.

Om undersökningen

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bankbranschen sedan 1989. Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti månad 2022. Totalt samlades det in 6 006 intervjuer för privatmarknaden och 5 357 intervjuer för företagsmarknaden.

Patrik Meijer VD, patrik.meijer@sparbankenskaraborg.se, +46705757218

www.sparbankenskaraborg.se

Exit mobile version